بعد از انتقال جنین، علت کمر درد چیست؟


بعد از انتقال جنین، علت کمر درد چیست؟

آی وی اف یک لقاح مصنوعی و خارج از رحم است. این تکنولورژی در واقع بازیابی تخمدان های زن و پرورش آن ها با اسپرم است.

آی وی اف یک لقاح مصنوعی و خارج از رحم می باشد.این تکنولورژی در واقع بازیابی تخمدان های زن و پرورش آن ها با اسپرم می باشد.تخمک بارور شده نطفه نام دارد.نطفه به رحم زن منتقل می شود و این عمل آی وی اف نام دارد.
قبل از انجام عمل آی وی اف ابتدا خانم ها برای اولین بار آزمایش تخمدان انجام می دهند.در این آزمایش کیفیت تخمک مشخص می شود.دکتر رحم را بررسی می کند این بررسی ها از طریق سونوگرافی انجام می شود .در این آزمایش ها کیفیت و سلامت رحم مشخص می شود.
مردان هم در همین حین آزمایش اسپرم انجام می دهند تا کیفیت اسپرم هم مشخص شود.در این آزمایش از مایع منی نمونه گیری می شود و تعداد ، اندازه و کیفیت تخمک مشخص می شود.

عمل آی وی اف چگونه انجام می شود؟
مراحل آی وی اف به صورت زیر می باشد:
1.تحریک کردن تخمک ها برای تخمک گذاری
2.بازیابی تخمک
3.تلقیح و باروری
4.کاشت نطفه
5.انتقال جنین به رحم
مرحله اول : تحریک تخمک گذاری
در این مرحله از داروهای مختلف برای افزایش تولید تخمک استفاده می شود .به طور طبیعی هر خانمی در طول یک ماه یک تخمک آزاد می کند اما برای انجام عمل آی وی اف بهتر است تعداد تخمک ها بیشتر باشد تا شانس باروری افزایش یابد.در طول مدت مصرف دارو برای افزایش تخمک ها ، پزشک مدام با آزمایش ها و سونوگرافی ها بر عملکرد تخمدان ها نظارت می کند.
مرحله دوم:بازیابی تخمک
در این مرحله تخمک از رحم زن برداشته می شود .این عمل به صورت سرپایی در مطب پزشک انجام می شود و در طول این کار به مادر دارویی داده می شود تا احسای درد نکند .روش کار اینگونه است که پزشک سوزنی را از طریق واژن وارد رحم زن می کند و سوزن به یک دستگاه مکش متصل است .سوزن را وارد تخمدان ها و کیسه های حاوی تخمک می کند و مکش دستگاه تخک ها را از فولیکول ها بیرون می کشد.
در موارد نادر، ممکن است لازم باشد که لاپاروسکوپی لگن برای برداشتن تخمک مورد نیاز باشد. اگر یک زن نتواند تخمک تولید کند، ممکن است تخمک اهدایی استفاده شود.
مرحله سوم: تلقیح و بارور شدن
از مرد یک نمونه اسپرم گرفته می شود و اسپرم را با تخمک های جدا شده مخلوط می کنند و اگر نطفه تولید نشود از روش ICSI استفاده می شود.ICSI یک روشی است که در آن به طور مستقیم اسپرم را در تخمک تزریق می کنند.
در این مرحله اسپرم در کنار با کیفیت ترین تخمک های زن قرار می گیرد و در محیطی کنترل شده در کنار هم ذخیره می شوند و معمولا چند ساعت بعد از تلقیح اسپرم وارد تخمک می شود. بسیاری از برنامه های باروری به طور معمول بر روی برخی از تخمک ها ICSI را انجام می دهند، حتی اگر موارد ظاهری طبیعی باشند.
مرحله چهارم: کشت نطفه یا جنین
پزشک تخمک هایی را که بارور شده اند را به دقت بررسی می کند و در این مرحله نطفه ها مورد آزمایش ژنتیکی قرار می گیرند. هنگامی که تخمک تخمگذاری شده تقسیم می شود، نطفه تشکیل می شود. کارکنان آزمایشگاه به طور مرتب جنین را بررسی می کنند تا مطمئن شود که در حال رشد است. در حدود 5 روز، یک نطفه طبیعی دارای چندین سلول است که به طور فعال تقسیم می شوند.
زوج هایی که ناقل بیماری های ژنتیکی هستند و ممکن است بیماری های ژنتیکی را به نوزاد منتقل کنند باید تشخیص ژنتیکی قبل از لقاح را انجام دهند و آزمایش حدود سه تا 4 روز بعد از لقاح انجام می شود.
مرحله پنجم: انتقال جنین
بعد از 3تا 5 روز از باروری تخمک ها ، تخمک بارور شده به رحم مادر منقل می شود.این کار در مطب انجام می شود و نطفه ها از طریق لوله ای نازک که وارد واژن می شود وارد رحم می شوند .در بسیاری از موارد بیشتر از یک نطفه را وارد رحم می کنند تا شانس باروری افزایش یاید زیرا احتمال از بین رفتن نطفه در همان ابتدا وجود دارد اما با انتقال چند نطفه احتمال دوقلویی و سخ قلویی هم وجود دارد که تصمیم گیری برای تعداد نطفه های انتقالی توسط پزشک صورت می گیرد و به سن مادر مربوط می شود.نطفه های باقی مانده فیریز می شوند و برای بارداری های بعدی زوج استفاده و یا به طور کلی اهدا می شوند.بارداری زمانی اتفاق می افتد که نطفه به دیواره رحم بچسبد و کاشت انجام شود. این عمل 6 تا 10 روز طول می کشد. اگر حامله باشید، در آزمایش خون مشخص خواهد شد.

در چه مواردی آی وی اف انجام می شود؟
در بسیاری از موارد قبل از انجام عمل آی وی اف زن و شوهر می توانند از روش های ساده تر مانند مصرف داروهای باروری برای افزایش تولید تخمک یا تلقیح داخل رحمی اسپرم استفاده کنند.برای خانم های بالای 40 سال معمولا اولین روش مورد استفاده برای ناباروری انجام عمل آی وی اف می باشد.اما علاوه بر سن عواملی مانند نارسایی لوله های فالوپ ، نارسایی زودرس تخمدان ها، فیبرویید رحم ، عقیم سازی لوله های رحمی یا حذف آن ها ، اختلالات مربوط به عملکرد اسپرم، اختلالات ژنتیکی ، حفظ باروری به دلیل عواملی مانند بیماری سرطان یا بیماری هایی که می توانند در عملکرد فرزند آوری اختلال ایجاد کند.
اختلالات مربوط به بسته بودن لوله های فالوپ : بسته بودن لوله های فالوپ که به دلایل مختلفی ایجاد می شود می تواند مانع از انتقال سلول های تخم به رحم شود و در نتیجه عمل لقاح با اسپرم صورت نمی گیرد.
فیبرویید رحم:فیبرویید هورمون های خوش خیم می باشد که در دیواره رحم ایجاد می شود و می تواند به راحتی در لاه گیزی تخمکی که بارور شده اختلال ایجاد کند.بسیاری از فیبرویید ها قابل از بین بردن نیستند به همین دلیل می توان با استفاده از لقاح مصنوعی (ivf) لانه گزینی را انجام داد.
نارسایی زودرس تخمدان ها: بسیاری از خانم ها بعد از سن 40 سالگی دچار نارسایی تخمدان ها می شوند .در این شرایط تخمدان ها دیگر نمی توانند تخمک آزاد کنند و نمی تواند هورمون استروژن را به اندازه کافی تولید کند.
اختلالات مربوط به عملکرد اسپرم: بسیاری از ناباروری ها به دلیل مشکلات اسپرم مردانه می باشد.غلظت کم اسپرم با توجه به استاندارد آن ، حرکت ضعیف اسپرم ها و یا ناهنجاری در اندازه و شکل اسپرم ها می تواند موجب بارور نشدن تخمک ها شود.در این شرایط با نمونه گیری از منی و آزمایش های استاندارد مشکلات اسپرم را مشخص می کنند و از طریق لقاح خارجی و قرار دادن آن در رحم زن باورری را انجام می دهند.
ناباروری هایی که به علت های ناشناخته ایجاد می شوند :یعنی با انجام تمام بررسی ها و آزمایش ها هیچ علتی برای ناباروری یافت نمی شود.
عقیم سازی لوله های رحمی : بسیاری از خانم ها برای جلوگیری از باردار شدن لول های فالوپ را بسته یا به طور کامل برمی دارند در این صورت به هیچ عنوان حاملگی رخ نمی دهد در این شرایط آی وی اف یک روش مناسب برای بارداری می باشد.
اختلالات ژنتیکی:در صورتی که یکی از زوجین ناقل مشکلات ژنتیکی باشند و خطر انتقال به نوزاد وجود داشته باشد آی وی اف یک روش مناسب برای رفع این مشکل می باشد .به وسیله ی آی وی اف سلول های تخمی که مشکل ژنتیکی ندارند به رحم منتقل می شوند .البته تمام مشکلات ژنتیکی از طریق آزمایش قابل تشخیص نیستند.
حفظ باروری به علت مسایلی مانند بیماری:در صورتی که بیماری سرطان در مراحل اولیه باشد می توان سلول تخم را در حالت فریز قرار دارد و بعدها از آن به منظور باروری استفاده کرد.بسته به شرایط زن و شوهر ، برای آی وی اف (IVF) از موارد زیر استفاده می شود:
-تخمک زن و اسپرم شوهر
-تخمک زن و اسپرم اهدایی
-تخمک اهدایی و اسپرم شوهر
-تخمک و اسپرم اهدایی
-نطفه های اهدا شده
پزشک همچنین می تواند نطفه را داخل یک حامل جایگزین یا حامل حاملگی بارور کند. به عنوان مثال خانمی دیگر که فرزند شما را حمل می کند.

بعد از عمل ای وی اف
بعد از انتقال نطفه و انجام عمل آی وی اف می توانید فعالیت های روزمره خود را آغاز کنید اما از فعالیت های سنگین اجتناب کنید و تا می توانید از استرس به دور باشید و آرامش خود را حفظ کنید.
از عوارض جانی عمل آی وی اف می توان موارد زیر را نام برد:
-گرفتگی ملایم عضلات
-نفخ ضعیف
-حساسیت پستان ها به علت سطح بالای استروژن
-یبوست
-ترشحات مایع روشن و یا خونریزی بعد از عمل
در صورتی که بعد از انتقال جنین درد داشتید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
پزشک در این شرایط مادر را برای عوارضی مانند عفونت ها ، پیچیدن تخمدان و سندروم هیپرزیمولاسیون بررسی می کند.

سوال رایج
آیا کمردرد بعد از انتقال جنین از طریق عمل آی وی اف طبیعی می باشد؟
بله کمردرد طبیعی می باشد.یکی از نشانه های بارداری ، حتی در بارداری های طبیعی کمر درد می باشد.بعد از عمل آی وی اف سعی کنید استراحت به اندازه داشته باشید.

برای مردان
از مرد نمونه اسپرم گرفته می شود و اسپرم هی باکیفیت و طبیعی از اسپرم های بی کیفیت جدا می شوند و در صورتی که اسپرم ذخیره شده در فیزر وجود داشته باشد بعد از مرحله یخ زدایی به روش معمول آماده می شوند.

عوارض بعد از ای وی اف (IVF)
1.داروهایی که برای تحریک تخمدان ها استفاده می شود در بعضی مواقع موجب تحریک بیش از حد تخمدان ها می شود و تخمدان ها بزرگ می شوند.از علابم بزرگ شدن تخمدان ها افزایش وزن، سردرد، سرگیجه ، دردلگن ، تهوع و استفراغ می باشد.
2.نوزادانی که از طریق آی وی اف به دنیا می آیند معمولا وزن کمی دارند و در موارد چند قلویی بسیار بیشتر دیده می شود.
3.نوزادانی که از طریق آی وی اف متولد می شوند معمولا 1.25 برابر بیشتر از نوزادان طبیعی در خطر ابتلا به بیماری های مادرزادی قرار دارند.
4.در نوزادانی که از طریق آی وی اف به دنیا آمده اند معمولا احتمال بروز مشکلات چشمی ، اندام تولید مثل و سیستم ادرار بیشتر است.
اما نباید نگران باشید طبق پژوهش های انجام شده توسط لورین کلی کوان نتیج ثابت نمی کند که روش های درمان ناباروری باعث اختلالات مادرزادی شوند.
این تجزیه و تحلیل، نوزادانی را که پس از استفاده از فناوری تولیدمثل یاری شده (ART) متولد شده بودند با نوزانی مقایسه کرده است که جنین شان به شکل طبیعی لقاح شده بود. فناوری تولیدمثل یاری شده شامل تمام درمان‌هایی است که در آن تخمک‌ها و اسپرم هر دو دستکاری می‌شوند. IVF معمول‌ترین شکل فناوری کمک باروری است. دیگر درمان‌های باروری، مثل لقاح مصنوعی یا القای تخمک‌گذاری، جداگانه تجزیه و تحلیل شدند و با خطر فزاینده‌ی اختلالات مادرزادی مرتبط نبودند.
پس چرا این ارتباط وجود دارد؟ متخصصان کاملاً اطمینان ندارد. دکتر کوان می‌گوید: این مطالعه فقط بررسی کرده است که آیا مادر از روش های کمک باروری استفاده کرده است یا خیر؛ پژوهشگران تحقیق نکردند که مادر چند مرتبه تحت درمان قرار گرفته یا هنگام استفاده از فناوری تولیدمثل یاری شده چند سال داشته است و یا دیگر عواملی که شاید با خطر کلی اختلالات مادرزادی مرتبط باشد. بنابراین، به تحقیقات بیشتر نیاز دارد.
دکتر کلی کوان می‌گوید: خوشبختانه زوج‌هایی که استفاده از روش های درمان ناباروری را در نظر دارند، می توانند مطمئن باشند که سالانه هزاران نوزاد کاملاً سالم از این طریق متولد می‌شوند.
در نهایت این را درنظر داشته باشید که این عوارض در برابر مزیت مهم IVF که در درمان نازایی موفق‌ترین روشی است که تا امروز در دسترس بیشتر قرار گرفته است چندان نگران کننده نیست.

نتایج عمل آی وی اف
بعد از 12 روز از عمل آی وی اف یا دو هفته بعد ، پزشک آزمایش حاملگی را انجام می دهد در صورتی که باردار باشید پزشک شما را به متخصص زنان و زایمان معرفی می کند تا مراحل بعدی دوران بارداری را زیر نظرش بگذرانید.
اما در صورتی که بارداری صورت نگیرد مصرف پروژسترون قطع می شود و یک هفته بعد پریودی اتفاق می افتد.
اما در صورتی که خونریزی صوزت نگیرد و یا خونریزی غیرعادی صورت گیرد حتما به پزشک اطلاع دهید.

میزان موفقیت ای وی اف چقدر است؟
میزان موفقیت درمان ناباروری با IVF به عوامل مختلفی بستگی دارد این عوامل عبارتند از سن مادر، علت ناباروری، سبک زندگی ،علت ناباروری و سابقه باروری می باشد اما طی تحقیقاتی نرخ تولد طی هر دوره چرخه آی وی اف به صورت زیر می باشد:
- 41-43٪ برای زنان زیر 35 سال
- 33-36٪ برای زنان بین 35 تا 37 سال
- 23-27٪ برای زنان بین 38 تا 40 سال
- 13-18٪ برای زنان بالای 40 سال

بارداری سالم بعد از آی وی اف به چه عواملی بستگی دارد؟
1.وضعیت نطفه
هر چقدر نطفه بهتر رشد کرده باشد بهتر است و احتمال بارداری و لانه گزینی موفق بیشتر می شود.همه ی نطفه هایی که لقاح داده می شوند به خوبی رشد نمی کنند .
2.سن مادر
هرچقدر سن مادر کمتر باشد بهتر است و رشد نطفه و سلامت جنین بیشتر تضمین می شود . به زنانی که بالای 41 سال سن دارند تخمک اهدایی پیشنهاد می شود تا شانس موفقیت آی وی اف افزایش یابد.
3.سابقع باروری
زنانی که قبلا باردار شده اند و دوران بارداری را سپری کرده اند احتمال بارداریشان با آی وی اف بیشتر است و یا زنانی که قبلا سابقه سقط داشته اند احتمال موفقیت بارداریشان با آی وی اف کمتر می باشد.
4.علت ناباروری
علت ناباروری برای زوج نابارور باید مشخص شود .زنانی که آندومتریوز دارند احتمال بارداریشان با آی وی اف (IVF) بسیار کمتر از زنانی است که ناباروری غیرقابل توصیف دارند.
5.سبک زندگی
زنان سیگاری ، زنانی که به مشروبات الکلی اعتیاد دارند ، زنانی که چاقی مفرط دارند ویا کافیین زیاد مصرف می کنند احتمال موفقیت آی وی اف در آن ها کاهش می یابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر