علت پهلو درد در بارداری چیست؟


علت پهلو درد در بارداری چیست؟

دوران حاملگی برای هر خانمی دورانی پر از اتفاقات و تجربیات جدید می باشد که در کنار شیرین بودن این لحظات تجربیات نگران کننده هم وجود دارد که می تواند موجب استرس و ناراحتی شود.

دوران حاملگی برای هر خانمی دورانی پر از اتفاقات و تجربیات جدید می باشد که در کنار شیرین بودن این لحظات تجربیات نگران کننده هم وجود دارد که می تواند موجب استرس و ناراحتی شود.درد در ناحیه شکم یکی از دردهای رایج دوران بارداری می باشد که بسیاری از خانم ها این درد را تجربه می کنند .همزمان با رشد نوزاد و تغییر در نوسان در هورمون ها تغییرات زیادی در شکم و ناحیه لگن به وجود می آید.در بسیاری از موارد دردی در ناحیه شکم احساس می شود که در بیشتر مواقع درد بی ضرر است اما از این دردها هم به سادگی نباید گذشت .در صورتی که این دردها با لکه بینی ، خونریزی و یا تهوع و اتفاق های غیرمعمول همرا بود درد را جدی بگیرید .یکی از علت های درد شکم در دوران بارداری می تواند نوعی بیماری باشد .
بیشتر خانم ها تجربه درد سمت چپ شکم را دارند که به علت بزرگ شدن رحم و یا فشار روی رباط ها ایجاد می شود و این دردها دردهای رایجی هستند که در مواردی می تواند نشانی از حاملگی خارج از رحم ، پره اکلامپسی یا حتی سقط جنین باشد در این مقاله مفصل درباره علل درد ناحیه سمت چپ شکم ، علایم آن و راه هایی برای کاهش درد ناحیه سمت چپ شکم صحبت خواهیم کرد.

دلایل اصلی و شایع درد شکم در ناحیه چپ در دوران بارداری
نفخ شکم
یکی از دلایل خیلی رایج درد سمت چپ شکم در دوران بارداری نفخ می باشد.در دوران بارداری هورمون هایی ترشح می شوند که می توانند باعث ایجاد گاز و نفخ در شکم شود .در طول دوران بارداری رحم رشد می کند و رشد رحم باعث ایجاد فشار روی معده می شود و نفخ شکم در طول این مدت هم بیشتر می شود.
گرفتگی عضلات
در هفته هفتم بارداری درد در ناحیه سمت چپ شکم ایجاد می شود که این درد فقط باید یک یا دو روز طول بکشد و ممکن است دچار لکه بینی و خونریزی شوید در این مدت احساس گرفتگی عضله در سمت چپ شکمتان احساس می کنید که طبیعی می باشد.در هفته هفتم زمانی است است که موعد قاعدگیتان رسیده است اما چون باردار هستید خونریزی رخ نمی دهد و فقط لکه بینی و درد سمت چپ شکم را تجربه می کنید.
یبوست
در دوران بارداری به علت مصرف ویتامین ها و مکمل های آهن ممکن است دچار یبوست شوید همچنین ترشح هورمون هایی در دوران بارداری و بزرگ شدن رحم و فشار به روده می تواند موجب یبوست شود و باعث ایجاد دردهایی در ناحیه سمت چپ شکم شود .
در این شرایط سعی کنید مصرف مایعات و فیبر را افزایش دهید .همچنین مصرف آلو و انجیر بسیار مفید می باشد و می تواند یبوست را به راحتی برطرف کند.
انقباضات برکستون هیکس
این انقباضات به عنوان زایمان کاذب شناخته می شوند و یکی از علل شایع درد ناحیه چپ شکم می باشد و این انقباضات از اواسط بارداری شروع و تا هفته 37 بارداری ادامه دارد .این انقباضات معمولا بدون درد می باشند اما در برخی خانم ها با درد در ناحیه پایین شکم همراه است .فرق این انقباضات با انقباضات زایمان در نامنظم بودن آن ها می باشد.انقباضات زایمان منظم و ممتد می باشد اما انقباضات برکستون هیکس نامنظم و غیر مستقیم می باشد.
درد لیگامان گردن
در سه ماه دوم بارداری یکی از دردهای رایج ، درد لیگامان گرد می باشد که موجب درد سمت چپ شکم می شود . لیگامان گرد یکی از لیگامان هایی است که رحم را در طول دوران بارداری حمایت می‌کند. این لیگامان به جلوی رحم متصل است و تا ناحیه کشاله ران ادامه دارد. لیگامان گرد انقباض و انبساط آرامی دارد اما چون رحم در طول بارداری رشد می‌کند اجازه می‌دهد این لیگامان با هر حرکت سریع، عطسه، سرفه و ... کشیده شود و درد شدید و تند یا در برخی موارد درد طولانی‌تر در قسمت پایینی شکم یا سمت چپ شکم ایجاد شود.
رشد کودک
یکی دیگر از علت های شایع درد شکم در دوران بارداری رشد کودک است .کودک طی زمان در رحم رشد می کند و رحم و شکم را بزرگ می کند و گرفتگی عضلات و یا درد در یک طرف و یا دو طرف شکم ایجاد می کند.این دردها بسیار طبیعی می باشند زیرا با بزرگ شدن و باز شدن رحم ، رباط ها و ماهیچه های اطراف آن کش می آیند و در نتیجه سرفه ، عطسه و یا تغییراتی در موقعیت بدن می تواند موجب درد در شکم شود.
شما معمولا می توانید این حالت را در بارداری از طریق تغییر موقعیت بدن و یا قرار دادن بطری آب گرم بر روی شکم تسکین دهید. همچنین مهم است که به اندازه کافی آب بنوشید تا از درد شکم در حاملگی جلوگیری شود.
تولید ریلاکسین
یکی دیگر از علت های درد سمت چپ ناحیه شکم افزایش هورمون ریلاکسین می باشد این تغییرات هورمونی می تواند موجب درد در ناحیه شکم ، لگن و کمر شود .تحقیقات نشان داده اند که افزایش این هورمون موجب افزایش درد لگن در زنان می شود.
هورمون ریلاکسین باعث آماده شدن رباط ها و مفاصل ناحیه لگن برای زایمان می شود.این ماده با ایجاد لقی در مفصل ساکرولیاک می تواند درد در ناحیه ی ساق پا یا لگن را در دوران بارداری ایجاد کند.
یکی از راه های رفع درد لگن و درد پشت، بهبود وضعیت نشستن شماست. سعی کنید هنگام ایستادن یا نشستن از دولا شدن استفاده نکنید.

علت های نگران کننده درد شکم در دوران بارداری
در طول بارداری دردهای مختلفی را در نقاط مختلف بدنتان تجربه می کنید .این دردها در خانم های مختلف متفاوت است و همه ی آن ها نگران کننده نیستند این دردها می تواند نشانی از کشش عضلات باشند تا زایمان ،در صورتی که غیرعادی باشند می توانند نگران کننده و هشداری برای شما باشد.درد را جدی بگیرید و با پزشک خود مشورت کنید .برخی علت نگران کننده ی درد سمت چپ ناحیه شکم می تواند:

بارداری خارج از رحم چه علایمی دارد؟
یکی از علایم شایع بارداری خارج از رحم درد ناحیه سمت چپ شکم می باشد .در بارداری خارج از رحم سلول تخم به جای اینکه در رحم قرار گیرد و رشد کند در لوله های فالوپ قرارر می گیرد و رشد می کند و در صورتی که در لوله فالوپ سمت چپ رخ داده باشد موجب درد در ناحیه سمت چپ شکم می شود.
از علایم دیگری که بارداری خارج از رحم ایجاد می کند سرگیجه و درد در شانه ها می باشد.درد در شانه دردی غیر معمول می باشد و دقیقا مشخص نیست علت اصلی آن چیست اما جزو علایم رایج بارداری خارج از رحم می باشد.در صورتی که پزشک متوجه بارداری خارج از رحم شد باید به صورت اورژانسی اقدامات لازم را انجام دهد.

کیست تخمدان
یکی از علت های شکم درد می تواند وجود کیست در تخمدان ها باشد.کیست تخمدان در دوران بارداری هم می تواند ایجاد شود و موجب درد شود .کیست ها حاوی مایع هستند که دورن تخمدان ها یا روی آن ها ایجاد می شود .انداره کیست ها معمولا بالای 3 سانتی متر می باشد بیشتر این کیست ها با مصرف قرص از بین می روند .از دیگر علایم کیست در دوران بارداری حساسیت پستان ها و درد در هنگام مدفوع یا نزدیکی می باشد.

سقط جنین
یکی دیگر از علت های که می تواند موجب درد شکم شود سقط جنین می باشد و همراه با خونریزی واژینال می باشد .لکه بینی ها خفیف در دوران بارداری در سه ماه اول نگران کننده نیستند اما در صورتی که شدید باشد و همراه با شکم درد و کمر درد باسد می تواند نشانی از سقط باشد.

جداشدن زودرس جفت
در سه ماه اول بارداری درد در شکم می تواند به علت جدا شدن زودرس جفت باشد.این اتفاق زمانی می افتد که جفت زودتر از موعد از رحم جدا شود و این عارضه موجب خونریزی واژینال ، انقباضات رحمی می شود .

آپاندیسیت
اپاندیس در سمت راست قرار دارد اما گاهی درد آن موجب درد در ناحیه سمت چپ شکم می شود زیرا درد در رحم می تواند بر آپاندیس فشار وارد کند و موجب التهاب این ارگان شود.

عفونت ادراری
در دوران حاملگی احتمال بروز عفونت های ادراری افزایش می یابد و می تواند موجب گرفتگی شکم یا کمر شود .عفونت های ادراری شایع ترین عفونت های باکتریایی دوران بارداری می باشد برخی از علایم عفونت ادراری در دوران بارداری :کمردرد، تهوع ، حس لمسی و بی حسی در سمت چپ یا راست شکم ، استفراغ و تب می باشد.

سنگ کلیه
سنگ کلیه می تواند موجب درد در کمر در دوران بارداری شود.سنگ کلیه در دوران بارداری بسیار اذیت کننده می باشد و موجب درد شدید می شود پزشکان معمولا درمان را در همان دوران بارداری پیگیری می کنند.

سنگ مثانه
یکی از علت های دیگر برای دردها شکمی سنگ مثانه می باشد .در سنگ مثانه ، سنگ های کوچکی در مثانه ایجاد می شوند و بسیاری از آن ها بدون درمان دفع می شوند ولی بعضی از آن ها هم نیاز به درمان جدی تر و جراحی دارند و در صورتی که درمان نشود می تواند موجب عفونت شود.

فیبروئید
فیبروییدها تومورهایی هستند که در رحم زنان ایجاد می شوند که حالت فشرده و جامد دارند و جنسی عضلانی دارند و در رحم رشد می کنند که معمولا با دردهای شکمی ، خونریزی و درد همراه می باشد ولی در بیشتر مواقع ممکن از علامت خاصی را بروز ندهد.

پره اکلامپسی
یکی دیگر از مشکلاتی که می تواند موجب درد شکمی شود پره اکلامپسی می باشد و با فشار خون بالا دربارداری رابطه دارد و بعد از هفته بیستم بارداری شروع می شود و می تواند عوارضی برای نوراد و مادر داشته باشد.تنها راه حل پره اکلامپسی، زایمان است.

درد پهلوی چپ در دوران بارداری چگونه است؟
درد پهلو در دوران بارداری در صورتی که به علت بارداری خارج از رحم باشد در یک سمت شکم بروز می کند و می تواند درد تدریجی و یا به صورت یکباره ایجاد شود و یا می تواند دایمی یا رفت و برگشتی باشد اما همه ی دردهای شکمی در دوران بارداری نمی تواند نشانی از بارداری خارج از رحم باشد ولی در صورتی که مداوم باشد حتما به پزشک مراجعه کنید.

چرا در دوران بارداری باید روی پهلوی چپ خوابید؟
بسیاری از پزشکان توصیه می کنند زنان باردار روی پهلوی چپ بخوابند زیرا خوابیدن روش پهلوی چپ گردش خون به قلب را آسان تر می کند و شرایط بهتری برای رسیدن جریان خون به جنین ، رحم و کلیه ها فراهم می کند.همچنین خوابیدن روی پهلوی چپ از فشار روی کبد کم می کند زیرا کبد در سمت راست قرار دارد.
زنان باردار از خوابیدن روی شکم و کمر به طور جدی خوداری کنند و سعی ککند همیشه روی پهلوی راست و چپ بخوابند اما در مواقعی ممکن است به صورت غیرارادی در خواب به کمر یا شکم بغلتید که جای هیچ نگرانی ای نیست غلتیدن در خواب بخشی طبیعی از فرایند خواب می باشد اما در سه ماه دوم بارداری به سختی انجام می شود و به طور خود به خودی هنگام غلتیدن از خواب بیدار می شوید زیرا فشار زیادی به شما وارد می کند.بسیاری از خانم ها به قرار دادن باشتی کوچک در گودی کمر یا زیر شکم و یا میان پاها وضعیت بهتری را هنگام خواب برای خود فراهم می کنند سعی کنید وضعیت مناسب خوابتان را در این دوران مهیا کنید تا شب های آرام تری داشته باشید.

دردهای شکمی سمت چپ در دوران بارداری را چگونه درمان کنیم؟
ابتدا باید بدانید این دردها دردهای جدی ای هستند یا نه ؟ در صورتی که متوجه شدید دردهای طبیعی ای هستند می توانید به روش های خانگی برای درمان آن اقدام کنید در غیر این صورت حتما به پزشک مراجعه کنید.
یکی از راه هایی تسکین درد استفاده از پدهای حرارتی می باشد با استفاده از این پدها می توانید دردها را تسکین دهید.
ابتدا یک بطری را با آب گرم پر کنید ، یک حوله را روی شکم خود قرار دهید و به مدت 10 دقیقه بطری را روی شکم قرار دهید.گرمای انتقالی باعث تسکین درد شما می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟
با توجه به گفته متخصصان انجمن بارداری آمریکا، اگر هنگام بارداری علائم زیر را تجربه کردید، باید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:
-گرفتگی شدید و دردی که از بین نمی رود
-درد در ناحیه شکم
-خونریزی واژینال، ترشح غیرعادی و علائم گوارشی
-درد شکم که به شانه ها سرایت می کند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چه عواملی باعث می‌شود نتیجه انتخابات آمریکا غیرقابل پیش‌بینی باشد؟