هاشمی به رهبری: نگران پس از من نباشید، نگران خصومت آمریکا باشید


عصر ایران -خاطرات روزنوشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، که برای 36 سال به منبعی منحصر بفرد در ثبت مسایل آشکار وپنهان کشور تبدیل شده است، گاه نکات جالبی در مورد نگاه مسئولین نظام به تهدیدها و چالش های کشور...

عصر ایران - خاطرات روزنوشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، که برای 36 سال به منبعی منحصر بفرد در ثبت مسایل آشکار وپنهان کشور تبدیل شده است، گاه نکات جالبی در مورد نگاه مسئولین نظام به تهدیدها و چالش های کشور دارد.
24 سال قبل هاشمی رفسنجانی که در آن زمان سالهای آخر ریاست جمهوری را سپری می کرده است به مذاکرات خود با رهبر انقلاب در مورد خطر تهدیدات آمریکا برای آینده کشور اشاره می کند.

در این سالها، برخی سیاسیون وعلما موضوع نگرانی دوران پس از ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی را مطرح و خواستار فراهم کردن امکان تمدید ریاست جمهوری ایشان را برای یک دوره دیگر داشتند.

این موضوع در مذاکرات رییس جمهور و رهبری نیز به نوعی مطرح می شود و آیت الله خامنه ای نیز نسبت به شرایط اداره کشور پس از دوره سازندگی و پایان ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی ابراز نگرانی می کند.
نکته جالب اینجاست که قبل از اینکه موضوع به رسانه ها و افکارعمومی کشیده شود، هاشمی رفسنجانی خطاب به رهبری می گوید که نگران اداره کشور پس از من نباشید بلکه باید نگران خصومت آمریکا با ایران باشید.
وی همچنین در ابتدای سال 1374 ، در مذاکره با رهبری موضوع نزاع با آمریکا را مطرح می کند و به نقل از آیت الله خامنه ای می نویسد: درباره اصل نزاع با آمریکا هم بحث شد؛ ایشان تا این حد قبول دارند که نباید آمریکا را بیش از این تحریک کرد، ولی آشتی را قبول ندارند و درباره راه‏های بینابین باید مذاکره شود.

هاشمی به رهبری: نگران پس از من نباشید، نگران خصومت آمریکا باشید

27 فرودین 1374

عصر آقاى [حسن] روحانى، [دبیر شورای عالی امنیت ملی] آمد. دربارة مسایل آمریکا و ضرورت مباحثه با رهبرى در این خصوص و مسأله کشمیر صحبت شد. شب میهمان رهبرى بودم . درباره پیام آمریکا از طریق انصارى صحبت شد. قرار شد در محدوده امور اقتصادى که قبلاً تصویب کرده بودیم، قابل پیگیرى و اجرا باشد. درباره اصل نزاع با آمریکا هم بحث شد؛ ایشان تا این حد قبول دارند که نباید آمریکا را بیش از این تحریک کرد، ولی آشتی را قبول ندارند و درباره راه‏های بینابین باید مذاکره شود.

از آثار سفرم به مشهد و خوزستان و بیانیه‌ام اظهار رضایت کامل دارند. به خانه آمدم. چمدانم را براى سفر به هند بستم.

28 آبان 1374

تا عصر کارهای عقب‏ مانده دفتر را انجام دادم. عصر به جلسه هیأت دولت رفتم. بحث درباره بودجه بود. توضیحی درباره سفرکردستان دادم. شب میهمان رهبری بودم. درباره مسایل‏ کردستان، مسایل انفجارهای ریاض و اسلام ‏آباد- که ممکن‏ است علیه ما مورد سوءاستفاده قرارگیرد- و خطر آمریکا و مسایل انتخابات آینده - که آیت‏ الله خامنه‌ای گفت، بحث‌ها رفته ‏رفته به خشونت می‌گراید- و در مورد قیمت‌ها و مسایل حوزه صحبت کردیم.
رهبری از وضع اداره کشور پس از من اظهار نگرانی کردند و من گفتم، از این جهت مشکلی نخواهد بود، ولی نگرانی از ناحیه خصومت آمریکاست که درگیری را شروع کرده و قاعدتاً اوج می ‏گیرد و برایش عقبگرد مشکل است، ولی ایشان از این جهت نگرانی چندانی ندارند. شب در دفترم ماندم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم رقص ایرانی شاهرخ خان با آهنگ هایده ! / از ایرانی ها بهتر می رقصه !