علت سقوط بورس چیست؟


کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه شاخص تا ارتفاع 250 هزار واحدی صعود خواهد کرد، گفت: به نظر می‌رسد ریزشی که امروز در بازار شاهد آن بودیم، همان اصلاحی باشد که فعالان آن را پیش بینی کرده و در انتظار آن هستند.

کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه شاخص تا ارتفاع ۲۵۰ هزار واحدی صعود خواهد کرد، گفت: به نظر می‌رسد ریزشی که امروز در بازار شاهد آن بودیم، همان اصلاحی باشد که فعالان آن را پیش بینی کرده و در انتظار آن هستند.

به گزارش صدای ایران از تابناک، روز گذشته بورس تهران در واکنش به برخی اخبار همچون اعزام ناو آمریکایی به خلیج فارس و همچنین اعمال تعرفه گمرکی ۲۵ درصدی بر ۵۲۵ میلیارد دلار از کالا‌های چین از جمعه هفته آتی، رکورد دیگری را ثبت کرد و با کاهش ۸۲۳۶ واحدی معادل ۳.۶۸ درصد مواجه شد که یکی از شدیدترین ریزش‌ها در تاریخ پنجاه ساله بورس تهران بوده است. امروز نیز این ریزش نفس گیر همچنان ادامه دارد.

محمدرضا قاسمی با تشریح چرایی ریزش امروز بورس گفت: اتفاق خاصی در بازار نیفتاده و اخبار منفی نیز از لحاظ بنیادی به بازار مخابره نشده، بلکه به نظر می‌رسد شاخص با نوعی اصلاح در مسیر رشد خود مواجه شده است.

وی با اشاره به تأثیرگذاری اعمال تعرفه‌ها از طرف آمریکا بر قیمت کامودیتی‌ها تصریح کرد: چنین موضوعی می‌تواند عقب نشینی را در بورس رقم بزند و همان گونه که شاهد بودیم شاخص کل هم وزن حدود ۱۲۰۰ واحد کاهش داشت، در حالی که شاخص کل با ریزش ۸۲۳۶ واحدی مواجه شد و در حقیقت نماد‌های بزرگ و شاخص ساز بودند که بیشترین منفی امروز را به دماسنج بازار تحمیل کردند.

قاسمی با بیان اینکه ریزش ۳.۶۸ درصدی شاخص کل با توجه به دامنه ۵ درصدی آن با صف فروش اکثر سهام همراه بوده، تصریح کرد: به نظر می‌رسد ریزشی که امروز در بازار شاهد آن بودیم، همان اصلاحی باشد که فعالان پیش بینی کرده و در انتظار آن به سر می‌بردند.

وی ادامه داد: این نخستین اصلاح جدی در سال ۹۸ بوده و در عقب نشینی‌های قبلی بازار شاهد آن بودیم که مثلا شاخص کل در محدوده ۳ درصد مثبت با صفوف فروش مواجه بوده و کمی عقب نشینی کرده و مثلا در پایان ساعت معاملات در محدوده یک درصد مثبت به کار خود پایان می‌داد و در حقیقت مثبت‌های بازار کاهش می‌یافت.

قاسمی افزود: پیش بینی می‌شد که این اصلاح در واکنش به عدم تصویب اف‌ای تی اف رخ دهد، ولی امروز شاهد این اصلاح با عکس العمل بازار در قبال صحبت‌های رئیس جمهور آمریکا بودیم.

وی ادامه داد: بررسی جزییات بنیادی نیز حاکی از آن است که ریزش امروز بازار از دیدگاه بنیادی دلیل خاصی نداشته، چون دلار در مسیر افزایشی بوده و عامل ریالی بازار مثبت است، برخی صنایع مثل دارو در حال گرفتن مجوز برای افزایش نرخ کالا‌های خود هستند و تنها خبر منفی را در گروه سیمان شاهدیم.

قاسمی با اشاره به عرضه‌های دیروز فملی و ذوب در بورس کالا تصریح کرد: قیمت‌ها در بورس کالا نیز در حال رشد بوده و به اعتقاد من این اصلاح قیمتی برای بازار لازم بوده و شاید در کوتاه مدت و مثلا در آغاز معاملات فردا، بورس با صفوف فروش مواجه شود لیکن در ادامه بازار به تعادل خواهد رسید.

وی ادامه داد: رشد بورس طی دو ماه اخیر کمی فعالان را دچار ترس کرده چرا که در شهریور گذشته بازار سرمایه طی یک ماه بازدهی بیش از ۴۰ درصدی را تجربه کرد و اکنون نیز شاهد آن هستیم که بازدهی بازار به بیش از ۴۰ درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه نسبت به اوج خود در مهرماه گذشته نیز با توجه به شرایط فعلی عقب‌تر است، ادامه داد: شهریور گذشته دلار در سامانه نیما، حدود هفت تا هشت هزار تومان قیمت گذاری می‌شد، در حالی که اکنون بیشتر است و همچنین اکنون قیمت‌ها در بورس کالا بر اساس دلار بیش از ۱۰ هزار تومان قیمت گذاری می‌شود، در حالی که این رقم در تابستان ۹۷ گذشته کمتر از هفت هزار تومان بود.

وی با بیان اینکه ترس فعالان بازار بی مورد بوده چرا که شرایط با آن زمان متفاوت است، ادامه داد: مسأله‌ای که اکنون ممکن است بر بازار تأثیر داشته باشد کاهش قیمت نفت در اثر فشار‌های ترامپ است که می‌تواند بر نماد‌های پالایشی و پتروشیمی تاثیر داشته باشد.

بر اساس این گزارش و به نقل از خبرگزاری CNBC؛ دیروز هر بشکه نفت خام سبک WTI ایالات متحده در ساعت ۴:۰۲ به وقت تهران در معاملات آتی به قیمت ۶۰ دلار و ۴۴ سنت معامله شد که نسبت به آخرین معامله ۱ دلار و ۵۰ سنت یا ۲.۴ درصد کاهش داشته است.

همچنین نفت خام دریای شمال (برنت) در معاملات آتی به قیمت ۶۹ دلار و ۳۴ سنت به ازای هر بشکه معامله شد که نسبت به قیمت قبلی یک دلار و ۵۱ سنت یا ۲.۱ درصد کاهش داشته است.

ترامپ روز یکشنبه در پیامی در صفحه توییتر خود اعلام کرد که قصد دارد تعرفه گمرکی وارده از سوی ایالات متحده بر کالا‌های چینی را به صورت چشمگیر افزایش دهد. این اقدام وی موجب سقوط بازار‌های جهانی از جمله بازار جهانی نفت خام شده است.

جفری هلی، تحلیلگر ارشد بازار در زمینه کارگزاری آتی در شرکت OANDA در این باره اظهار داشت: ترامپ در روز یکشنبه و با تهدید به وضع تعرفه گمرکی ۲۵ درصدی بر ۵۲۵ میلیارد دلار از کالا‌های چین از جمعه هفته آتی، اظهارات کوبنده‌ای داشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان