نقشه برق کولر ابی و نحوه تنظیم اتصالات سیمی آن


نقشه برق کولر ابی و نحوه تنظیم اتصالات سیمی آن

نقشه برق کولر آبی دارای پیچیدگی خاصی نیست. با اندکی اطلاع از دانش‌های فنی مربوط به برق، می‌توانید اتصالات سیمی کولر آبی را انجام دهید. توجه به ایمنی در نقشه برق کولر آبی اهمیت بسیاری دارد.

نقشه برق کولر ابی و نحوه تنظیم اتصالات سیمی آن
ستاره | سرویس تکنولوژی - روش تنظیم نقشه برق کولر آبی چگونه است؟ شما می‌توانید با استفاده از راهنما و با توجه به موارد ایمنی، اتصالات سیمی کولر آبی را بدون نیاز به متخصصین انجام دهید. در این مقاله توضیحاتی درباره سیم های پنل برق و جعبه کلید کولر آماده کرده ایم که با استفاده از آن می‌توانید از نقشه برق کولر اطلاع دقیق پیدا کنید.


اهمیت نقشه کولر آبی

در بسیاری از شهر‌های ایران با توجه به شرایط آب و هوایی مخصوص به خودشان، بهترین وسیله سرمایشی و خنک کننده را کولر آبی می‌دانند. اگر از کولر آبی استفاده می‌کنید، همزمان با ورود به فصل گرما و قوی‌تر شدن پرتو‌های خورشید، کم کم باید سری به پشت بام‌ها بزنید و از سلامت بخش‌های مختلف کولرتان اطمینان حاصل کنید. قطعات مختلف این مدل کولر‌ها به دلایل مختلفی کارایی خود را از دست می‌دهند و قبل از استفاده مجدد بهتر است آن‌ها را بررسی کنید. برق کشی و نقشه برق کولر آبی یکی از همین اجزاست که به دلایل مختلفی با گذر زمان دچار اشکال می‌شود و برای حل این مشکل معمولاً بهترین راه کار تماس گرفتن با یک متخصص برق است اما اگر سررشته‌ای جزئی در اتصالات برقی و نقشه‌های برقی دارید خرابی سیستم سیم کشی کولر آبی فرصت مناسبی است که می‌توانید از آن برای محک زدن مهارت‌های خود استفاده کنید. اولین چیزی که نیاز دارید نقشه برق کولر آبی است.


با چه سیم‌هایی سر و کار داریم؟

از مسائلی که در ابتدای کار نیاز دارید بدانید، سیم‌های مربوط به کلید و جعبه برق است. با باز کردن کولر و بررسی بخش برقی آن دو لوله را می‌توانید مشاهده کنید. یکی از این لوله‌ها شامل پنج عدد سیم شامل سیم‌های نول، دور تند، دور کند، پمپ آب و اِرت است. لوله دیگر نیز سه رشته سیم دارد که یکی از آن‌ها سیم فاز، دیگری نول و در نهایت سیم ارت به است.

نقشه برق کولر ابی و نحوه تنظیم اتصالات سیمی آن


سیم‌های کلید کولر آبی

کلید کولر آبی همان صفحه یا جعبه ایست که برای روشن و خاموش کردن کولر از آن استفاده می‌کنید. همانطور که بیان شد در این کلید با پنج عدد سیم روبرو هستید که اتصال صحیح آن‌ها تنها راه برای راه اندازی کولر آبی است.

۱. کلید پمپ آب

یکی از این سیم‌ها مربوط به کلید پمپ آب است. حتماً می‌دانید با استفاده از این کلید پوشال‌های کولر خیس می‌خورند و باد کولر سرد می‌شود. سیم این کلید در اغلب موارد به رنگ آبی است.

۲. کلید موتور کولر

یکی از کلید‌های کولر آبی کلید موتور کولر است. برای روشن کردن موتور کولر از این کلید استفاده می‌شود. در بیشتر سیم کشی‌های کولر‌ها این سیم را با رنگ قرمز می‌بینید.

۳. کلید دور تند و کند

تقریباً تمام کولر‌های آبی دور کند و تند داشته و در جعبه کلید، کولر دو کلید مجزا برای این دو حالت تعبیه شده است. سیم‌های مخصوص این دو حالت کولر معمولاً به رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند. بنفش، قهوه ای، سفید و.. رنگ‌هایی هستند که برای این دو سیم استفاده می‌شوند و در هر کولری متفاوت هستند.

نقشه برق کولر ابی و نحوه تنظیم اتصالات سیمی آن


سیم های کلید و کولر

چهار سیمی که از جعبه کلید به کولر متصل می‌شوند را باید به سوکت مخصوص خود در کولر متصل کنید. ابتدا دو سیمی که رنگ‌های متفاوت داشتند و مربوط به دور تند و کند بودند را جدا کنید و با دقت به پنل کولر و به سوکت‌ها مخصوص دور تند و کند متصل کنید. سپس سیم آبی رنگ که مربوط به پمپ آب است را متصل کنید (این قسمت معمولاً تکی است و از کلید روشن و خاموش موتور جدا است). در این حالت تنها سیم نول باقی می‌ماند که می‌توانید به صورت مستقیم به نول اصلی که برای سیم کشی منزل است متصل کنید. در صورتی که کلید کولر دارای چراغ است برای روشن شدن چراغ می‌توانید سیم نول را به پشت جعبه کلید وصل کنید. اگر چراغ ندارد یا نیازی به روشن شدن چراغ ندارید می‌توانید به همان شیوه قبلی سیم نول را به نول خود ساختمان وصل کنید و واسطه جعبه کلید را حذف کنید.


فاز و نول ورودی به کلید

دو رشته سیم برق به جعبه کلید متصل می‌شوند که یکی از آن‌ها فاز و دیگری نول است. ابتدا سعی کنید سیم فاز را با استفاده از فازمتر ایمن تشخیص دهید و سپس با دقت به پشت جعبه کلید، اتصالی که بین کلید پمپ آب و کلید موتور است را پیدا کنید. سیم فاز باید به این اتصال متصل شود. در اینجا تنها سیم‌های مربوط به پنل کولر باقی می‌مانند که بهترین راه، استفاده از راهنمای تصویری خود کولر است. در این راهنما محل صحیح اتصال این سیم‌ها مشخص شده‌اند و با توجه به اینکه این پنل‌ها در هر مدل کولری شکل و ظاهر متفاوتی دارند بهترین راه استفاده از راهنما است.


علامت‌های کلید‌ها

برخی از مدل‌های جعبه کلید‌ها به گونه‌ای هستند که نام هرکدام از اتصالات در کنار آن‌ها ذکر شده است، اما در برخی دیگر این علامات با استفاده از حروف انگلیسی بیان شده اند. معانی این حروف انگلیسی از این قرار هستند:
P = پمپ آب
L = سیم فاز
F = دور تند
S = دور کند


آیا تا به حال سعی کرده اید از نقشه برق کولر آبی سر در بیاورید؟ آیا تاکنون پنل برق کولر آبی را باز کرده اید؟ اگر اطلاعاتی درباره نقشه برق کولر آبی در اختیار دارید با دیگر کاربران سایت ستاره به اشتراک بگذارید. می‌توانید نظرات خود را از طریق بخش "ارسال نظرات" برای ما ارسال کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی