علی محمودیان گفت: در حال حاضر مخازنی دست دوم روی خودروهای دیگر نصب شده اند که این مسئله مربوط به مالکان خودروهای اسقاطی است که پیش از تحویل خودرو به مراکز اقساط مخزن را برداشته اند و بخشی دیگر از ورود این مخازن کارکرده مربوط به کارکنان مراکز اقساط خودرو است که مخازن را از خودرو جدا کرده و آن را به شکل غیرقانونی وارد بازار کرده اند.

رییس اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با ارائه آمار تعداد خودروهای گازسوز در دنیا، گفت: در حال حاضر 19 میلیون و 700 هزار خودروی گازسوز در آسیا پاسفیک، 5 میلیون خودروی گازسوز در آمریکای جنوبی، 209 هزارخودروی گازسوز در آمریکای شمالی و دو میلیون خودروی گازرسوز در اروپا وجود دارد. این آمار متفاوت نشان می دهد که شاخص ها و رفتارهای متفاوتی برای خودروهای گازسوز تعیین شده، البته در آمار چگونگی دوگانه سوز شدن تفاوت چندانی وجود ندارد و از این نظر 90 درصد خودروها به صورت کارگاهی دوگانه سوز شده اند.

علی محمودیان با بیان اینکه 19943 جایگاه سوخت «سی ان جی» در آسیا وجود دارد، افزود: اروپا برای 2 میلیون خودروی گازسوز نزدیک به 5 هزار جایگاه سی ان جی دارد و در آمریکای جنوبی برای 5 میلیون خودروی گازسوز 5 هزار 596 جایگاه سی ان جی وجود دارد، در آمریکای شمالی نیز به ازای 205 هزارخودروی گازسوز 1857 جایگاه سی ان جی ساخته اند که این موضوع نشان دهنده تفاوت در شاخص ساخت جایگاه های سی ان جی است، حال باید توجه داشت که در ایران جایگاه ها با ظرفیت بالا ساخته شده و امروز طبق برنامه ریزی های وزارت نفت و اتحادیه جایگاه داران قرار است جایگاه های کوچک مقیاس توسعه یابند.

او با تاکید اینکه در ایران ظرفیت 40 میلیون سوخت رسانی در بخش سی ان جی وجود دارد، اظهار کرد: در شرایط کنونی تنها 20 میلیون لیتر سوخت سی ان جی عرضه می شود که به نوعی با ظرفیت کشور تناقض دارد. از این رو مولفه های از سوی اتحادیه کشوری تعریف شده که برای دوگانه سوز کردن خودروها حتما باید از مکان هایی استفاده شود که الزامات را رعایت کرده و تجهیزات استاندارد بکار ببرند، از این رو سامانه سوخت طراحی شده که قطعات و اطلاعات در آن ثبت می شود و تعمیرکارها باید از همین قطعات ثبت شده در سامانه استفاده کنند و از آنجایی که این تجهیزات از استانداردهای لازم برخوردارند خودروها در زمان استفاده هیچگاه با حادثه مواجه نمی شوند.

محمودیان با اشاره به اینکه در حال حاضر خودروسازهای ایرانی از مخزن های چینی استفاده می کنند، تصریح کرد: به صرف اینکه یک مخزن چینی باشد به معنای غیراستاندارد بودن آن نیست، چراکه در چین قطعات با استانداردهای متفاوت ساخته می شوند، هرچند ممکن است مخزن های در یک مقطعی از چین یا حتی اروپا وارد کشور شده باشد که استانداردهای لازم را پاس نکرده باشند.

او با اشاره به اینکه در یک مقطع زمانی در کشور نیاز به مخزن افزایش پیدا کرد، گفت: در سال 86 تا 90 نزدیک به 3 میلیون خودرو گازسوز شد و برخی مجموعه ها به سمت تولید مخزن رفتند و در این مسیر مخزن ها مورد ارزیابی قرار می گرفتند. حال اگر واردات مخازن از مسیرهای غیرقانونی وارد کشور می شدند هیچ گاه روی خودروها نصب نمی شد، زیرا بعد از اینکه گمرک مخازن وارداتی را تایید می کرد، سازمان استاندارد مجوز «سی او سی» صادر می کرد که این مخازن وارد مجموعه ناوگان کشور شوند.

رییس اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین با تاکید بر اینکه امروز مخازن غیراستاندار نیز در سطح جامعه وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر مخازنی مشکل داری در سطح جامعه وجود دارد مربوط به خودروهایی است که به دلیل عمر بالا باید امحا می شدند، اما دیده می شود که این مخازن دست دوم روی خودروهای دیگر نصب شده اند که این مسئله تاحدودی مربوط به مالکان خودروهای اسقاطی است که پیش از تحویل خودرو به مراکز اقساط مخزن را برداشته اند و بخشی دیگر از ورود این مخازن کارکرده مربوط به کارکنان مراکز اقساط خودرو است که مخازن را از خودرو جدا می کنند و آن را به شکل غیرقانونی وارد بازار کرده اند. در حال حاضر برای جلوگیری از این موضوع گواهی سلامت سیستم سوخت رسانی از 25 فروردین 97 صادر شده و تا 1/ 10/ 98 اگر خودرویی این گواهی را نداشته باشد، جایگاه سی ان جی به این خودروها سوخت نمی دهد. این خودروها زیر نظر مراکز سازمان ملی استاندارد بررسی و اطلاعات آن ها وارد سامانه جامعه سوخت شده و اگر درست باشد فرایند به گواهی سلامت می شود، از این رو مردم باید گواهی سلامت سوخت رسانی را بگیرند.

او با تاکید بر اینکه افرادی که تمایل به دوگانه سوز کردن خودرو دارند باید اطلاعات خودروی خود را در سامانه سوخت ثبت کنند، گفت: خودروهای که به صورت کارخانه ای دوگانه سوز هستند و اطلاعات آن ها در سامانه وجود دارد و خودروهای که به صورت کارخانه ای دوگانه سوز نشده اند باید اطلاعات خود را ثبت کنند، در حال حاضر نیز معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز به صورت منظم انجام و سلامت سیستم سوخت رسانی آن بررسی می شود.