درمان تنبلی تخمدان با ویتاگنوس


درمان تنبلی تخمدان با ویتاگنوس

تنبلی تخمدان دارم مقدار استفاده از ویتاگنوس چقدر باید باشد؟

سوال مخاطب نی نی‌ بان: سلام دختری 26 ساله ام. خیلی وقت است تنبلی تخمدان دارم. یکسال می شود که هیچ قرصی نخوردم. چون تهوع شدید میگرفتم و تو این یکسال فقط از قطره ویتاگنوس روزی 10 قطره استفاده میکنم ولی چهار ماه طول می کشد پریود شوم. به نظر شما 10 قطره کم نیست؟ افزایش بدهم؟ روزی چند قطره؟


پاسخ دکتر کتایون برجیس، متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی:
دوست گرامی اصلا برای درمان روی قطره ویتاگنوس حسابی باز نکنید چون اساسا این قطره درمان اصلی شما نیست. در ضمن تنبلی تخمدان زمینه ژنتیکی دارد و قرار نیست داروی خاصی زمینه ژنتیک شما را عوض کند بلکه این داروها برای کنترل علایم تجویز می شود. در خصوص تنبلی تخمدان حفظ وزن نرمال و ورزش ضروری است. اگر موقع استفاده از قرص های پیشگیری تهوع می گیرید روش های دیگری هم برای مصرف این دارو هست که می تواند مشکل شما را رفع کند ولی اصلا اجازه ندهید که پریودتان بیش از دو ماه به تاخیر بیفتد. حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا بررسی های لازم برای شما صورت بگیرد.

درمان تنبلی تخمدان با ویتاگنوس

مهم ترین مطالب در این‌باره:
دکتر محمدحسین صالحی سورمقی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گفت: این که قرص و قطره ویتاگنوس از گیاه پنچ انگشت ساخته شده است، در سال‌های اخیر با تحقیقات گسترده در مورد این گیاه که از قدیم برای برطرف کردن اختلالات هورمونی زنان به کار می‌رفته است و در دو دهه اخیر به نام «گیاه زنان» شهرت یافته است در رفع عوارض قبل از قاعدگی، جلوگیری از پیشرفت فیبروم رحمی، جوش و چاقی‌های هورمونی موثر بوده که در هر نوبت40 قطره همراه با آب و یا دو قرص در روز مصرف می‌شود.دکتر صالحی با اشاره به اینکه قرص و قطره ویتاگنوس در حال حاضر در 50 شرکت دنیا این داروی گیاهی را می‌سازند، گفت: متاسفانه در ایران بیشتر پزشکان و متخصصان از این داروی گیاهی آگاهی لازم را ندارند و داروهای شیمیایی را تجویز می‌کنند.این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: این داروی گیاهی برخلاف تصور بسیاری از پزشکان و متخصصان به صورت یک فیتواستروژن عمل نمی ‏کند، بلکه توسط ترکیبات غیرهورمونی عمل می‌کند.این متخصص فارماگنوزی یادآور شد: دانه این گیاه به صورت جوشانده و یا دم کرده هیچ گونه اثری در درمان بیماری نخواهد داشت.

مصرف سویا باعث کاهش سرطان می‌شود
دکتر صالحی در ادامه مصرف سویا را در زنانی که درد پیش از قاعدگی دارند توصیه کرد و گفت: مصرف مکمل‌های سویا، سرطان پستان و تخمدان در زنان و سرطان پروستات در مردان را کاهش می‌دهد.این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه بدن انسان قادر به ساخت امگا 3 نیست، اظهار داشت: امروزه این دانه روغنی به صورت کپسول در بازار موجود است و مصرف خوراکی آن به زنان جهت دردهای پیش از قاعدگی موثر است.

درمان تنبلی تخمدان با ویتاگنوس
رازیانه سرشار از استروژن گیاهی
دکتر صالحی با اشاره به اینکه دانه رازیانه باعث افزایش شیر مادر می‌شود، اذعان کرد: دانه این گیاه به علت داشتن فیتواستروژن (استروژن گیاهی) برای زنانی که مشکلات هورمونی داشته و یا به سن یائسگی رسیدند می‌تواند به صورت پودر شده و به اندازه 5 گرم در روز و همراه با آب و یا غذا مصرف شود.درمانهای خانگی برای سندرم پلی کیستیک تخمدانی (PCOS) وجود دارد. هم چنین توصیه می شود حتما برای تشخیص درست و درمان با پزشک خود مشورت کنید.

درمان خانگی سندرم پلی کیستیک
1. درمان تخمدان پلی کیستیک با دارچین:
محققان دریافته اند که مکمل دارچین می تواند به بهبود چرخه قاعدگی در زنان با PCOS کمک کند. علاوه بر این، یک مطالعه آزمایشی منتشر شده نشان می دهد که این گیاه می تواند به کاهش مقاومت انسولین در زنان با PCOS کمک کند.یک قاشق چای خوری از پودر دارچین را به یک لیوان آب داغ اضافه کنید. آن را به مدت چند ماه و یا تا زمانی که از نتایج راضی شدید، بنوشید.یا شما می توانید این گیاه را به شکل مکمل پس از مشورت با پزشک خود مصرف کنید. معمولاً پیشنهاد می شود که یک کپسول (1.000 میلی گرم) در روز انتخاب کنید.همچنین می توانید این ادویه را در رژیم غذایی خود با پاشیدن پودرش در غلات، بلغور جو دو سر، پنیر، ساندویچ کره بادام زمینی و دیگر غذاهای دیگر اضافه کنید. توجه: نیازی نیست بیش از دو قاشق چای خوری از این ادویه در روز بخورید. اگر از این گیاه برای مبارزه با مقاومت انسولین استفاده می کنید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید، چون ممکن است سطح قند خون شما را کاهش دهد.
2. نعناع برای درمان تخمدان پلی کیستیک: یک قاشق چای خوری از برگ های خشک شده نعناع را به آب جوش اضافه کنید. بگذارید به مدت پنج تا 10 دقیقه بجوشد و این چای را دو بار در روز به مدت چند هفته بنوشید.
چای نعناع تند: چای نعناع تند به صورت تجاری موجود است و می توانید از یک تا دو بار در روز از این چای لذت ببرید تا بیش ترین سود را ببرید. فقط 10-15 برگ نعناع تند را در آب جوش بریزید و اجازه دهید که حدود سه دقیقه بماند و از آن لذت ببرید.
3. درمان تخمدان پلی کیستیک با سرکه سیب: دو قاشق چای خوری سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط کنید.هر روز صبح و قبل از غذا آن را بخورید. به مدت چند هفته ادامه دهید و یا تا زمانی که شاهد بهبود باشید.شما می توانید به تدریج مقدار مصرف سرکه سیب را تا دو قاشق سوپ خوری در هر لیوان، دو یا سه بار در روز افزایش دهید. اگر طعم آن بیش از حد برای شما قوی است، سرکه سیب را با آب پرتقال و یا هر نوع آب میوه دیگری مخلوط کنید.
4. زغال اخته مناسب درمان تخمدان پلی کیستیک: سه قاشق چای خوری دانه زغال اخته را در آب خیس کنید و بگذارید شش تا هشت ساعت بماند. یک قاشق چای خوری از دانه های خیس شده را همراه مقداری عسل در صبح با شکم خالی بخورید.همچنین می توانید یک قاشق چای خوری از این دانه ها را حدود 10 دقیقه قبل از نهار و یک قاشق چای خوری قبل از شام بخورید. این درمان را به مدت چند هفته ادامه دهید تا زمانی که شاهد بهبود باشید.همچنین می توانید دانه های زغال اخته را نیز در رژیم غذایی منظم خود بگنجانید.

درمان تنبلی تخمدان با ویتاگنوس

5.نخلک (نخل بادبزنی) موثر در درمان تخمدان پلی کیستیک: به مدت چند ماه، روزانه 320 میلی گرم از عصاره نخلک را مصرف کنید. اگر عصاره را می خورید، یک قاشق چای خوری در هر روز خوب است.

6. درمان تخمدان پلی کیستیک با گیاه پنج انگشت: یک فنجان آب بجوشانید و یک قاشق چای خوری تازه یا خشک گیاه پنج انگشت را به آن اضافه کنید. بگذارید حدود 10 دقیقه بماند. هر روز به مدت چند هفته یا چند ماه این چای را بخورید تا بهبود پیدا کنید.زمانی که از نتایج راضی شدید، استفاده از آن را قطع کنید.هم چنین شما می توانید این گیاه را به شکل مکمل مصرف کنید. برای مصرف مناسب و مفید، با پزشک خود مشورت کنید.

درمان تنبلی تخمدان با ویتاگنوس
7. روغن ماهی برای درمان تخمدان پلی کیستیک: روغن ماهی که غنی از اسیده ای چرب امگا 3 است، به کاهش آندروژن و افزایش حساسیت انسولین کمک می کند. مطالعه ای نشان می دهد که اسیده ای چرب امگا 3 می توانند علائم PCOS را با متعادل کردن سطوح آندروژن بهبود ببخشد.علاوه بر این، خوردن ماهی های چرب و یا مصرف مکمل های روغن ماهی می تواند به کاهش تورم، کاهش چربی بدن و مبارزه با بیماری های مزمن کمک کند.هیچ میزان مشخصی برای مصرف ماهی یا مکمل آن وجود ندارد ، شما می توانید یکی را دو یا سه بار در روز مصرف کنید و یا توسط پزشک خود پیشنهاد کنید.
8. درمان تخمدان پلی کیستیک با شیرین بیان: یک قاشق چای خوری گیاه شیرین بیان را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. بگذارید حدود 10 دقیقه بجوشد و بعد آن را صاف کنید. این چای را برای چند هفته، هر روز دو یا سه بار بنوشید.هم چنین شما می توانید این گیاه را به شکل مکمل مصرف کنید. می توانید یک چهارم قاشق چای خوری را دو یا سه بار در روز به مدت چند هفته بخورید. دقت کنید که با پزشک خود مشورت کنید، تا مقدار مناسب برای این کار پیدا کنید.
نکته:ریشه شیرین بیان ممکن است برای کسانی که از فشار خون بالا یا بیماری قلبی، کلیوی یا کبد رنج می برند، مناسب نباشد. همچنین ممکن است تاثیری بر میزان گلوکز خون داشته باشد.

حرف آخر
هیچ کدام از این درمان ها نباید بدون مشورت با متخصص انجام شود ؛ هنگام مصرف درمان های گیاهی برای درمان طبیعی PCOS، ضروری است که با یک پزشک متخصص بالینی مشورت کنیم، چون اغلب گیاهان که با کاهش سطح تستسترون کار می کنند، منجر به افزایش سطح استروژن به دلیل تبدیل شدن آندروژن ها به استروژن می شوند.درمان های طبیعی به مبارزه با این مسائل با پیشنهاد راه هایی برای حمایت از متابولیسم استروژن و بهبود پاک سازی استروژن کمک می کنند. به عنوان مثال، افزایش مصرف فیبر در رژیم غذایی شما به ارتقا تشویه استروژن کمک می کند.

درمان تنبلی تخمدان با ویتاگنوس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403