آخرین وضعیت مناطق سیل زده


آخرین وضعیت مناطق سیل زده

جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفان گفت: وارد مرحله دوم بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده شده ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، سردار سپهر در استودیوی گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: پس از امداد رسانی های اولیه و تلاش های بی شائبه نیروهای مسلح در مناطق سیل زده در مرحله آغاز انجام نوسازی و بازسازی مناطق سیل زده هستیم که نیروهای جهادی بتوانند وارد کار شوند. البته حضور نیروهای امدادی و جهادی در منطقه به صورت موردی و موضوعی در منطقه است.


مهدیان معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: میزان خسارت مسکونی و تجاری براثر سیل و آبگرفتگی اخیر استانهای کشور حدود 169 هزار واحد است که از این تعداد حدود 68 هزار واحد باید تخریب شوند و حدود 109 هزار واحد هم جزء آن دسته هستند که لوازم زندگی شان از بین رفته باید لوازم زندگی آنها تامین شود.


البته 101 هزار واحد هم واحدهایی هستند که فقط دچار آبگرفتگی شده اند و به نوعی تعمیری محسوب می شوند.
او ادامه داد: در خصوص واحدهای تعمیری، معرفی به بانک و تخصیص بودجه آغاز شده برای مثال در استان لرستان،​پاکسازی و خاکبرداری پایان یافته و واحدهای تعمیری این استان برای دریافت کمک هزینه ، مرحله تشکیل پرونده را پشت سر گذاشته اند.
تاکنون در این استان بیش از 7 هزار واحد به بانک معرفی شده ، بیش از 5 هزار واحد کمک های بلاعوض معیشتی دریافت کرده اند. آمادگی پرداخت کمک های بلاعوض تعمیری را هم داریم.
احمد مرادپور معاون عمران استانداری لرستان در ارتباط زنده تصویری با این برنامه گفت: با توجه به بی نظمی های امداد رسانی و بلا تکلیفی وضعیت اسکان مردم این استان در ابتدای کار، اقدام به ارزیابی های لازم نمودیم و توزیع لوازم معیشتی را به بعد از تعیین نتیجه ارزیابی موکول کردیم به این دلیل،​از هفته قبل اقلام وارد شده به استان در انبارهای هلال احمر ذخیره شده و از یکشنبه آینده توزیع اقلام برابر فهرستی که بنیاد مسکن تهیه کرده است صورت می پذیرد.
او ادامه داد: تاکنون طبق برآورد بنیاد مسکن، حدود 35 هزار واحد تخریب شده یا آسیب دیده اند که از این تعداد تا عصر امروز 33 هزار و 691 واحد مورد ارزیابی قرار گرفته که از این رقم حدود 27 هزار و 304 واحد ثبت در سامانه شده و 12 هزار و 184 مورد تشکیل پرونده داده اند.
در خصوص چادرنشینها هم قرار است از هفته آینده مبالغ اجاره بهاء مصوب برای شهر و روستانشینان پرداخت و چادرها جمع آوری گردد.

­معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درخصوص نوسازی و بازسازی واحد های سیل زده گفت: به صاحبان واحدهای تعمیری، اجاره بها پرداخت نمی شود.
مهدیان در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: در هفته گذشته به صاحبان واحدهای احداثی مناطق سیل زده اجاره بهای مصوب پرداخت شد. روستائیان 6 میلیون و شهرنشینان 12 میلیون تومان دریافت می کنند. البته این رقم هم بصورت یکجا پرداخت نمی شود. مثلا به شهرنشینان در مرحله اول 6 میلیون پرداخت می شود که جایی را اجاره کنند. بسیاری از افراد هم در منزل بستگانشان ساکن شده اند.
سردار سپهر جانشین فرمانده سازمان بسیج مستضعفان گفت: عمده مشکلات مناطق سیل زده دریافت اجاره بها نیست، بلکه در آن مناطق،​خانه های استیجاری وجود ندارد یا بسیار اندک است و اسکان در چادرها هم راه حل موضوع نیست.


مهدیان هم گفت: در شهر پل دختر حدود 150 واحد، 100% تخریب شده اند که نیازمند اسکان فوری هستند. اسکانهای موقت از قبیل چادر و کانکس تبعاتی را بهمراه دارد پس بهتر است که در محل خانه های سابق این افراد اقدام به احداث سرپناهم نمائیم. ضمن اینکه تا 10 روز آینده چادرها جمع آوری می شود.


میرمحمد غراوی سرپرست استان گلستان در ارتباط زنده تلفنی با این برنامه در خصوص وضعیت شهر آق قلا گفت: مردم این شهر نگرانی از لحاظ آب آشامیدنی نداشته باشند اگر نگرانی باشد اطلاع رسانی خواهیم کرد و آب آشامیدنی را از طریق هلال احمر تامین و توزیع خواهیم کرد.
او ادامه داد: حدود 10 هزار و 800 واحد در این شهر آسیب دیده اند و از این تعداد 7 هزار و 300 واحد نیازمند احداث است. مراحل امداد رسانی در استان گلستان به خوبی پیش می رود و تاکنون حدود 3 هزار و 800 مورد معرفی به بانک و 9 هزار تشکیل پرونده از مجموع 17 هزار پرونده برای دریافت تسهیلات داشته ایم.
از این تعداد حدود 800 پرونده احداثی و 3 هزار واحد تعمیری به بانک معرفی شده اند.
در حال حاضر یک هزار و 52 مورد تعمیری و احداثی به بانک معرفی شده اند که تاکنون 502 فقره چک به مبلغ 52 میلیارد تومان صادر شده است و بقیه هم بصورت تدریجی و به نوبت به خسارت دیدگان تقدیم می گردد.
او ادامه داد: همه تلاش ها این است که وضعیت واحدهای تعمیری تا پایان خرداد به سرانجام برسد واحدهای احدثی هم تا 9 ماه آینده تحویل متقاضیان شود.


سردار سپهر هم گفت: نظر به فرمان مقام معظم رهبری، طرحی به نام هر مسجد یک خانه به منظور کمک به حادثه دیدگان سیل های اخیر کلید خورد تا بدین وسیله به دولت هم کمکی شده باشد . حجم واندازه حادثه آنقدر بزرگ است که دولت بدون کمک های مردمی و پایگاههای بسیج در سراسرکشور قادر به رفع مشکلات نیست مبالغی که بنیاد مسکن برای کمک به آسیب دیدگان اختصاص می دهد کفاف حداقلی این معضل را هم نمی کند.
پس با جذب کمک های مردمی و تکمیل مساکن مناطق سیل زده در تلاشیم نقش بسیج و مساجد را تقویت کنیم. تاکنون رقم مشخصی از این کمک ها در دست نیست.
غلامرضا شریعتی استاندار استان خوزستان هم گفت: تعداد روستاهایی که هنوز درگیر آبگرفتگی هستند به 35 روستا می رسد.اما تعدادی از روستاها در محاصره آب هستند و به تدریج با فروکش کردن آب اقدامات امدادی صورت خواهد پذیرفت.
عزیزاله مهدیان هم گفت: با وصل شدن آب و برق در مناطق سیل زده استان خوزستان امکان استفاده از اکثر خانه های روستایی وجود دارد و تا زمانی که خانه های جدید یا تعمیری احداث و تعمیر شوند می شود از شرایط فعلی استفاده کرد.
در حال حاضر در استان خوزستان 5 استان معین تعیین شده اند و روند امداد رسانی و ساخت و سازها به خوبی انجام می شود و امید است قبل از آغاز فصل گرما این عملیات به پایان برسد.
خوشبختانه در جلسات هیأت دولت، همه منابع و اعتبارات مورد نیاز جهت بازسازی مناطق سیل زده تامین شده است و جای نگرانی وجود ندارد.
او افزود: قرار بود حدود اهالی 400 خانه که در حریم رودخانه ها قرار دارند جابجا شوند اما با تصمیم وزارت نیرو این تعداد به 110 خانه کاهش یافت زیرا با ایمن سازی برخی رودخانه ها جلوی سیلاب گرفته خواهد شد.
مهدیان ادامه داد: بسیاری از مردم به دلیل نوع معیشتشان باید نزدیک به رودخانه باشند پس جابجایی 134 روستا کاری دشوار و اگر تنها 32 روستا جابجا شوند، کافی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش