زن و مرد مکمل یکدیگر در رسیدن به کمال هستند


زن و مرد مکمل یکدیگر در رسیدن به کمال هستند

گروه اجتماعی ــ مدرس گروه معارف دانشگاه اصفهان با بیان اینکه دیدگاه اسلام مبتنی بر جنسیت زن و مرد نیست، گفت: خداوند زن و مرد را مکمل هم قرار داده و توصیه اسلام به ازدواج برای این است که زن و مرد در کنار هم کامل ‌شوند و هیچ‌کدام از هم برتری نداشته باشند.

زن و مرد مکمل یکدیگر در رسیدن به کمال هستند

محسن نصری، مدرس گروه معارف دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره جایگاه زنان در خانواده اظهار کرد: خداوند می‌فرمایند: «فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ»؛ خداوند در این آیه به خودش در خلقت انسان تبریک می‌گوید که از روح خود در انسان دمیده و انسان را خلق کرده و شرط مؤنث و مذکر برای آن قائل نشده است. دیدگاه اسلام مبتنی بر جنسیت زن و مرد نیست، بلکه اسلام به انسانیت انسان نظر دارد که متناسب با عقل و فطرت او رشد می‌کند.
وی افزود: خداوند خلقت انسان را به گونه‌ای قرار داده که انسان هم از لحاظ عقل، فطرت درونی و نیازهای بیرونی باید در زندگی اجتماعی حضور پیدا کرده و در آن فضا رشد کند. هسته‌ اولیه زندگی اجتماعی نیز خانواده است، خداوند زن و مرد را مکمل هم قرار داده و توصیه اکید اسلام به ازدواج هم برای این است که زن و مرد در کنار هم کامل ‌شوند و هیچ‌کدام از هم برتری نداشته باشند. زن و مرد می‌توانند معنویت و عرفانیت شخصی خود را بروز و ظهور دهند و در عرصه زندگی اجتماعی نیز، جامعه متمدن توسعه یافته و به تعبیر قرآن، حیات طیبه‌ای را ایجاد کنند.

نگاه اسلام به زن
استاد گروه معارف دانشگاه اصفهان ادامه داد: خداوند متناسب با ویژگی‌های روحی زنان و مردان وظایفی را برای آن‌ها مشخص کرده است، بنابراین در قرآن و روایات تأکید شده که زن نقش خود را ایفا و نقش مردانه نداشته باشد و مرد به نقش خود عمل کند و نقش زنانه‌ نداشته باشد تا در این شرایط بتوانند تکمیل کننده یکدیگر باشند.
نصری تصریح کرد: زمانی که بحث خلقت زن و مرد مطرح می‌شود، برخی افراد می‌گویند نگاه اسلام به زن ناقص است و زن را ناقص‌العقل می‌داند، در صورتی که نکته بسیار ظریفی در آن وجود دارد که به آن توجه نمی‌شود، در ادبیات عرب یکی از معانی «نقص» استفاده کمتر می‌باشد؛ زن ناقص‌العقل و مرد ناقص‌العاطفه است، یعنی استفاده زن از عاطفه بیشتر و استفاده مرد از عقل بیشتر است، زمانی که عاطفه و عقل در کنار هم قرار می‌گیرند، کامل می‌شوند، یعنی هر دو باید در کنار هم قرار بگیرند تا کمال انسان بروز پیدا کند.

خانواده موفق از دیدگاه اسلام
وی بیان کرد: خداوند نقش بسیار مهمی از جمله تولد و تربیت انسان را برعهده زنان گذاشته و به همین دلیل از دیدگاه اسلام خانواده‌ای موفق است که زن در آن احترام و کرامت لازم را داشته باشد و زن در درون خانواده به تربیت فرزندان که مهم‌ترین دغدغه خلقت است، اهتمام بورزد.
استاد گروه معارف دانشگاه اصفهان با اشاره به بازخوردهای نقش زنان در جامعه، عنوان کرد: اینکه اسلام به کسب علم‌ و دانش توصیه دارد، فقط مخصوص مردان نیست و زن و مرد باید دانش را کسب کنند، چرا که انسان در ذات مستقیم بدون علم، معرفت و بصیرت امکان موفقیت ندارد به همین دلیل پیامبر اسلام(ص) می‌فرمایند:« بر هر زن و مرد مسلمان تحصیل علم واجب است». اسلام هیچ‌گاه نمی‌گوید که زنان به تحصیل علم مشغول نشوند، بلکه بر کسب علم تأکید می‌کند، زیرا رسالت تربیت انسان، مدیریت خانواده و اداره زندگی مبتنی بر علم و معرفت است.
نصری خاطر نشان کرد: زنان نباید وظیفه خود در خانواده را فراموش کنند و تحصیلات، شغل و فعالیت‌های دیگر را جایگزین آن نمایند. زنان در عرصه‌هایی مثل آموزش و پروش و پزشکی، می‌توانند حضوری موثر داشته باشند، ولی در زمینه کارهای مردانه که بسیار طاقت‌فرسا هستند و شأن زن را پایین می‌آورد، حضورشان لازم نیست و باید حضور کمرنگ‌تری داشته باشند.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام