رمضان در چین


رمضان در چین

ثبت عکس و وقایع‌نگاریِ تصویری فقط بخشی از کار یک عکاس است.


شهرآرا آنلاین - حمید سلطان‌آبادیان | اگر خیلی از عکس‌ها توضیحات نوشتاری و متن ضمیمه نداشته باشند، اثرگذار نخواهند بود و به‌راحتی از ذهن مخاطب پاک می‌شوند. در سطحی پایین‌تر، درج یک عنوان مناسب و گویا، الزامی به نظر می‌رسد و این عنوان می‌تواند تاحدی نقصِ نبود توضیحات نوشتاری را برطرف کند، اما به‌هرحال کسب اطلاعات و تحقیقات‌ میدانی را باید خود عکاس برعهده بگیرد تا هم در ثبت مجموعه‌‌عکس‌ به او کمک کند و هم برای نگارش متن‌های مکملِ عکس‌ها از این اطلاعات بهره بگیرد. برای نوشتن این متن، نیاز به ارتباط با سوژه‌ها، داشتن اطلاعات قبلی و مطالعه برای به‌دست آوردن دانش موردنیاز است. من تا قبل از سفر به چین، اطلاعات زیادی از وضعیت مسلمانان این کشور نداشتم و ازقضا اولین سفرم به این کشور در ماه مبارک رمضان رخ داد. عکاسی بهانه‌ای شد برای ارتباط نزدیک‌تر با مسلمانان چین و حضور در مراسم ویژه‌ افطاری آن‌ها و کسب اطلاعات درباره نحوه‌ برگزاری مراسم رمضان در این کشور. عکسِ این متن در یکی از مساجد شهر چانگ‌زی در چین به ثبت رسیده است و کادری از نمای بالای میز صرف افطار در صحن حیاط مسجد است.

«در ماه مبارک رمضان مساجد چین آذین‌بندی می‌شود و جنب‌وجوش در مساجد بیشتر از ماه‌های دیگر سال به‌چشم می‌خورد. مردم مسلمان چین، قبل از ورود ماه مبارک رمضان، مسجدها را تمیز و آذین‌بندی می‏‌کنند. آن‌ها در مسجد جمع می‏‌شوند و امام‌جماعت درباره اعمال این ماه و وظایف روزه‌داران صحبت می‏‌کند. آموزش زبان عربی و عقاید و احکام، ازجمله برنامه‏‌هایی است که در این ماه انجام می‌شود. بیشتر مسلمانان چینی در مسجد شهر افطار می‌کنند. آن‌ها لحظاتی قبل از اذان مغرب، میز افطار را در صحن حیاط مسجد، می‌چینند و ظرف‌های غذا را بر روی میز‌ها قرار می‌دهند. بعد از دعا و پخش اذان، مراسم صرف افطار در صحن حیاط مسجد و با حضور مسلمانان روزه‌دار چینی برگزار می‌شود. حدود نیم‌ساعت به اذان مغرب، غذای افطاری آماده می‌شود. مسلمانان ساکن در اطراف مسجد برای دریافت این غذا به مسجد مراجعه می‌کنند. هزینه این غذا را نمازگزاران تقبل می‌کنند و در ماه مبارک رمضان هر شب، مراسم افطار به میزبانی خیران در مسجد برگزار می‌شود. در عید فطر، مسلمانان چین لباس نو می‏‌پوشند. غسل می‏‌کنند. عطر می‏‌زنند و به مسجد می‏‌روند. بعد از نماز هم به قبرستان می‏‌روند و برای مردگان طلب مغفرت می‏‌کنند. در این روز زنان در خانه غذایی می‌‏پزند که به چینی «یوشاسنجزگواتز» گفته می‌شود که نوعی حلوا یا کیک است. از روز عید فطر تا سه روز بعد، مردم به دیدار یکدیگر می‌‏روند و سنت صله‌رحم را به‌جا می‌آورند.»

تمام این توضیحات را به‌صورت تفکیک‌شده، می‌توان ضمیمه‌ یکایک عکس‌هایی کرد که مرتبط با همین موضوع به ثبت می‌رسد. دانستن این اطلاعات و کسب آن‌ها باعث انگیزه‌ برای ثبت عکس‌های دیگری می‌شود که گاهی برای به‌دست آوردنشان باید سختی‌هایی را به‌جان خرید. در نمونه‌های مشابه نیز صرفا ثبت یک تک‌عکس نمی‌تواند روایت‌کننده همه‌ ماجرا باشد و همین امر ایجاب می‌کند که عکاس علاوه‌بر ثبت تصویر و عکاسی از ماجرا، درقالب یک پژوهشگر و نویسنده نیز وارد عمل شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاپید: بن‌گویر با یک کلمه اسرائیل را رسوای عالم کرد