8 نکته پیرامون گام دوم انقلاب و الزامات آن


8 نکته پیرامون گام دوم انقلاب و الزامات آن

با اینکه زبان و ادبیات عربی تنها راه ارتباطی با تراث شیعه است، ولی متأسفانه قسمتی از ریزش­‌های طلاب به خاطر ضعف در مسائل ادبی است و تا زمانی که خود انسان دچار یأس و سرخوردگی باشد کجا می­‌تواند در تمدن نوین اسلامی نقش آفرینی کند؟! ]]>

نماینده حوزه علمیه خراسان در محضر رهبر انقلاب مطرح کرد:

8 نکته پیرامون گام دوم انقلاب و الزامات آن
با اینکه زبان و ادبیات عربی تنها راه ارتباطی با تراث شیعه است، ولی متأسفانه قسمتی از ریزش­‌های طلاب به خاطر ضعف در مسائل ادبی است و تا زمانی که خود انسان دچار یأس و سرخوردگی باشد کجا می­‌تواند در تمدن نوین اسلامی نقش آفرینی کند؟!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
8 نکته پیرامون گام دوم انقلاب و الزامات آن

حجت‌الاسلام مهدی رضایی از طلاب حوزه علمیه مشهد، یکی از سخنرانان در دیدار رمضانی حوزویان با رهبر معظم انقلاب بود که متن سخنان وی بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم

رهبر عزیز حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ­ای سلام علیکم
با کسب اجازه از محضر حضرت­عالی و حاضرین در جلسه پیرامون گام دوم انقلاب و الزامات آن، با ملاحظه ظرفیت و شرایط حوزه علمیه کهن خراسان نکاتی خدمتتان معروض می­دارم البته تیمناً و تبرکاً بنام ثامن الائمه علیه آلاف تحیة والثناء نکات ذکر شده هشت مورد می­ باشد:
1. شاید به جرأت بتوان گفت در تاریخ تشیع عالِمی نداشته­‌ایم که چنین افقی را در برابر چشم مردم و مسئولین ترسیم کند. طوبی لکم و حسن مأب.
2. رهبر عزیز با عرض پوزش، فاصله وجودی بین طلاب جوان و حضرت شما زیاد است و با پوزش بیشتر فاصله ادراکی بین بعضی از بدنه حوزه و ادراک حضرت­عالی خیلی معنا دار است؟!

لذا چند پیشنهاد:

الف) در گام اول می ­طلبد فهم و باور دقیق حداقل همین بیانیه در بدنه حوزه صورت گیرد.
ب) اساتید حوزه جهت پرچم­داری از اندیشه­ی متعالی امام راحل و حضرت­عالی، ترجمان اندیشه امام راحل و دیدگاه­‌های حضرتعالی باشند.
ج) زندگی علمی دوران طلبگی حضرت­عالی مورد مطالعه جدّی طلاب جوان قرار گیرد تا به جامعیّت حضرت­عالی حتی در دوران طلبگی پی ببرند.
- به طوری که در 17 سالگی درس رسائل و مکاسب و کفایه تمام شود.
- به خاطر روحیه انقلابی و مواضع با صلابت شاعر عراقی محمدمهدی جواهری علاقمند ایشان می­‌شود.
- در سن 20 سالگی کتاب­‌های جبران خلیل جبران را ترجمه می‌­کند.
- و شهید نواب صفوی در چشم ایشان نماد قهرمانی و مقاومت اسلامی باشد.
3. حضرت­عالی در بیانیه فرموده ­اید:«جوانان در همه میدان ­های سیاسی، اقتصادی و .... باید شانه ­های خود را زیر بار مسئولیت دهند.»

هشدار!

ولی نه اینقدر خارج از اسلوب و قاعده که مدیر جوان مسئولیت چند موسسه و نهاد تصمیم ­گیر را بر عهده گیرد و قدرت تفکّر و خلاقیّت از او سلب شود هم خود و هم مؤسسه را دچار روزمرگی کند.

امروز زبان فارسی، زبان انقلاب است و بقول بزرگی از بزرگان حوزه ما در انقلاب اسلامی مرثیه­ خوان زیاد داریم ولی فردوسی که حماسه­ های انقلاب را بسراید، نداریم! حوزه علمیه خود را باید مسئول این امر بداند.


راهکار:

چهار شرط؛ علم، دلسوزی، روحیه کار جهادی و داشتن وقت کافی برای تصدّی تمام نقش­ ها مراعات شود.
4. حوزه امروز نسبت به شبهات فرهنگی، اعتقادی و ناهنجاری­های جامعه حالت انفعالی دارد!

راهکار:

فارغ از فضای اداری جمعی دلسوز و خبره مسئولیت دیده ­بانی مباحث فکری و اجتماعی همچون سند توسعه پایدار، سند 2030 را برعهده گیرند و پیش از ورود به فضاهای عمومی کشور واکنش قابل قبولی نسبت به آن داشته باشند.
5. یکی از آسیب­ هایی که بعضاً در حوزه مشاهده می ­شود مواجه شدن طلاب جوان با نسخه ­ها و مدل­ های تربیتی مخالف مبانی تربیتی امام راحل می ­باشد.

پیشنهاد: مدرسه تربیتی امام راحل که دارای منطق و الگوی معتبر شرعی و مستند است، تدوین شود. مدرسه­ ای که خروجی آن شهداء انقلاب اسلامی و شهداء دفاع از حرم و کسانی همچون رهبر جریان مقاومت سیدحسن نصرالله است.
6. امروز زبان فارسی، زبان انقلاب است و بقول بزرگی از بزرگان حوزه ما در انقلاب اسلامی مرثیه­ خوان زیاد داریم ولی فردوسی که حماسه­ های انقلاب را بسراید، نداریم! حوزه علمیه خود را باید مسئول این امر بداند.
7. با اینکه زبان و ادبیات عربی تنها راه ارتباطی با تراث شیعه است، ولی متأسفانه قسمتی از ریزش­ های طلاب به خاطر ضعف در مسائل ادبی است و تا زمانی که خود انسان دچار یأس و سرخوردگی باشد کجا می­ تواند در تمدن نوین اسلامی نقش آفرینی کند؟!

راهکار:

الف) نگاه مسئولین و مدیران تصمیم­گیر حوزه نسبت به این مقوله تغییر کند.
ب) و نگاه درس مقدماتی = استاد مقدماتی را تبدیل به درس پایه = استاد متخصص نمایند.
ج) بقول طه حسین:«انَّ قراءة الادب القدیم عسیر و فمهه اعسر و تذوقه اشد عسراً»
عدّه ­ای متخصص و متحصن در این مقوله تربیت شوند و کرسی ادبیات در حوزه ­های علمیه احیاء شود.
8. به همان ضرورتی که برای پیاده سازی سیرت انقلاب اسلامی نیاز به صورت و نظام سازی بود، برای نهادینه شدن معارف اسلامی و حوزوی در بین مردم و ارائه خدمات اجتماعی نیاز جدّی به صورت­بندی و نظام­سازی خدمات است.
در پایان از بذل توجهی که فرمودید تشکر و از تصدیع وقتی که صورت گرفت، پوزش می طلبم.
و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
منبع: خبرگزاری رسمی حوزه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوزه علمیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس