حجتالاسلام مهدی رضایی از طلاب حوزه علمیه مشهد، یکی از سخنرانان در دیدار رمضانی حوزویان با رهبر معظم انقلاب بود که متن سخنان وی بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
رهبر عزیز حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای سلام علیکم
با کسب اجازه از محضر حضرتعالی و حاضرین در جلسه پیرامون گام دوم انقلاب و الزامات آن، با ملاحظه ظرفیت و شرایط حوزه علمیه کهن خراسان نکاتی خدمتتان معروض میدارم البته تیمناً و تبرکاً بنام ثامن الائمه علیه آلاف تحیة والثناء نکات ذکر شده هشت مورد می باشد:
1. شاید به جرأت بتوان گفت در تاریخ تشیع عالِمی نداشتهایم که چنین افقی را در برابر چشم مردم و مسئولین ترسیم کند. طوبی لکم و حسن مأب.
2. رهبر عزیز با عرض پوزش، فاصله وجودی بین طلاب جوان و حضرت شما زیاد است و با پوزش بیشتر فاصله ادراکی بین بعضی از بدنه حوزه و ادراک حضرتعالی خیلی معنا دار است؟!
لذا چند پیشنهاد:
الف) در گام اول می طلبد فهم و باور دقیق حداقل همین بیانیه در بدنه حوزه صورت گیرد.ب) اساتید حوزه جهت پرچمداری از اندیشهی متعالی امام راحل و حضرتعالی، ترجمان اندیشه امام راحل و دیدگاههای حضرتعالی باشند.
ج) زندگی علمی دوران طلبگی حضرتعالی مورد مطالعه جدّی طلاب جوان قرار گیرد تا به جامعیّت حضرتعالی حتی در دوران طلبگی پی ببرند.
- به طوری که در 17 سالگی درس رسائل و مکاسب و کفایه تمام شود.
- به خاطر روحیه انقلابی و مواضع با صلابت شاعر عراقی محمدمهدی جواهری علاقمند ایشان میشود.
- در سن 20 سالگی کتابهای جبران خلیل جبران را ترجمه میکند.
- و شهید نواب صفوی در چشم ایشان نماد قهرمانی و مقاومت اسلامی باشد.
3. حضرتعالی در بیانیه فرموده اید:«جوانان در همه میدان های سیاسی، اقتصادی و .... باید شانه های خود را زیر بار مسئولیت دهند.»
هشدار!
ولی نه اینقدر خارج از اسلوب و قاعده که مدیر جوان مسئولیت چند موسسه و نهاد تصمیم گیر را بر عهده گیرد و قدرت تفکّر و خلاقیّت از او سلب شود هم خود و هم مؤسسه را دچار روزمرگی کند.امروز زبان فارسی، زبان انقلاب است و بقول بزرگی از بزرگان حوزه ما در انقلاب اسلامی مرثیه خوان زیاد داریم ولی فردوسی که حماسه های انقلاب را بسراید، نداریم! حوزه علمیه خود را باید مسئول این امر بداند.
راهکار:
چهار شرط؛ علم، دلسوزی، روحیه کار جهادی و داشتن وقت کافی برای تصدّی تمام نقش ها مراعات شود.4. حوزه امروز نسبت به شبهات فرهنگی، اعتقادی و ناهنجاریهای جامعه حالت انفعالی دارد!
راهکار:
فارغ از فضای اداری جمعی دلسوز و خبره مسئولیت دیده بانی مباحث فکری و اجتماعی همچون سند توسعه پایدار، سند 2030 را برعهده گیرند و پیش از ورود به فضاهای عمومی کشور واکنش قابل قبولی نسبت به آن داشته باشند.5. یکی از آسیب هایی که بعضاً در حوزه مشاهده می شود مواجه شدن طلاب جوان با نسخه ها و مدل های تربیتی مخالف مبانی تربیتی امام راحل می باشد.
پیشنهاد: مدرسه تربیتی امام راحل که دارای منطق و الگوی معتبر شرعی و مستند است، تدوین شود. مدرسه ای که خروجی آن شهداء انقلاب اسلامی و شهداء دفاع از حرم و کسانی همچون رهبر جریان مقاومت سیدحسن نصرالله است.
6. امروز زبان فارسی، زبان انقلاب است و بقول بزرگی از بزرگان حوزه ما در انقلاب اسلامی مرثیه خوان زیاد داریم ولی فردوسی که حماسه های انقلاب را بسراید، نداریم! حوزه علمیه خود را باید مسئول این امر بداند.
7. با اینکه زبان و ادبیات عربی تنها راه ارتباطی با تراث شیعه است، ولی متأسفانه قسمتی از ریزش های طلاب به خاطر ضعف در مسائل ادبی است و تا زمانی که خود انسان دچار یأس و سرخوردگی باشد کجا می تواند در تمدن نوین اسلامی نقش آفرینی کند؟!
راهکار:
الف) نگاه مسئولین و مدیران تصمیمگیر حوزه نسبت به این مقوله تغییر کند.ب) و نگاه درس مقدماتی = استاد مقدماتی را تبدیل به درس پایه = استاد متخصص نمایند.
ج) بقول طه حسین:«انَّ قراءة الادب القدیم عسیر و فمهه اعسر و تذوقه اشد عسراً»
عدّه ای متخصص و متحصن در این مقوله تربیت شوند و کرسی ادبیات در حوزه های علمیه احیاء شود.
8. به همان ضرورتی که برای پیاده سازی سیرت انقلاب اسلامی نیاز به صورت و نظام سازی بود، برای نهادینه شدن معارف اسلامی و حوزوی در بین مردم و ارائه خدمات اجتماعی نیاز جدّی به صورتبندی و نظامسازی خدمات است.
در پایان از بذل توجهی که فرمودید تشکر و از تصدیع وقتی که صورت گرفت، پوزش می طلبم.
و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
منبع: خبرگزاری رسمی حوزه