خوشمزه ترین غذاهای ایرانی را در کدام شهرها بخوریم؟


 خوشمزه ترین غذاهای ایرانی را در کدام شهرها بخوریم؟

غذاهای محلی متنوعی در شهرهای مختلف ایران تهیه می‌شوند که امتحان طعم آن‌ها را در تور ایرانگردی به هیچ عنوان از دست ندهید.

ایران یکی از مقاصد گردشگری دنیا است که در آن با لذیذترین غذاها از انواع کباب‌ها تا انواع خورش‌های خوشمزه از گردشگران پذیرایی می‌کند. طعم و تنوع بی‌نظیر غذاهای ایرانی، تجربه‌ای لذت‌بخش و فراموش‌نشدنی را برای گردشگران داخلی و خارجی رقم می‌زند. از معروف‌ترین غذاهای ایرانی می‌توان به کباب اشاره کرد که یک غذای ملی به‌شمار می‌رود، هرچند که به شکل‌های مختلفی در نقاط مختلف کشور طبخ و سرو می‌شود.

اما این همه ماجرا نیست و غذاهای محلی متنوعی در شهرهای ایران تهیه می‌شوند که خوردن آن‌ها را در سفرهای ایرانگردی‌تان به شما توصیه می‌کنیم. درضمن شما می‌توانید فهرست ده‌ها تور از آژانس‌های معتبر کشور را در کجارو مشاهده و از میان آن‌ها ارزان‌ترین تور ایرانگردی را پیدا کنید. برای اینکه بدانید غذاهای معروف برخی از شهرهای زیبای ایران کدامند، با ما همراه باشید.

میرزاقاسمی،‌ گیلان

 خوشمزه ترین غذاهای ایرانی را در کدام شهرها بخوریم؟

عطر و بوی میرزاقاسمی به‌ خودی‌خود وسوسه‌انگیز است. محتویات این غذای گیاهی شامل تعدادی سیر، بادمجان کبابی له‌شده، گوجه فرنگی، نمک،‌ فلفل و زردچوبه می‌شود. تخم‌مرغ را نیز در نهایت به این ترکیب اضافه می‌کنند، هرچند برای اینکه یک غذای کاملاً گیاهی داشته باشید،‌ می‌توانیم تخم‌مرغ را حذف کنید. طعم دودی میرزا قاسمی باعث شده است که این غذا در زمره‌ی طعم‌های تکراری قرار نگیرد. باوجودی که میرزاقاسمی را به‌عنوان پیش غذا سرو می‌کنند، اما این غذا به‌حدی لذیذ است که همراه با نان یا برنج، یک وعده غذای اصلی محسوب می‌شود.

میرزا قاسمی توسط محمدقاسم خان والی حاکم رشت در زمان ناصرالدین شاه، ابداع شد و توسط او گسترش یافت و به نام او نیز اسم‌گذاری شد. میرزا قاسمی در گیلان معمولاً با برنج سرو می‌شود؛ اما اخیراً سرو آن با نان نیز رایج شده‌ است.

باقالی قاتوق، گیلان و مازندران

 خوشمزه ترین غذاهای ایرانی را در کدام شهرها بخوریم؟

شاید باورش دشوار باشد که بتوان با باقالی یک غذای بسیار لذیذ تهیه کرد، اما باقالی قاتوق نظر شما را تغییر خواهد داد. باقالی قاتوق از خورش‌های بسیار مشهور خطه‌ی شمال است که با ترکیب پاچ باقلا (نام دیگر: لوبیای کشاورزی) شوید، سیر و تخم مرغ تهیه می‌شود. شاید تا به حال در شمال کشور چنین لوبیاهایی را دیده باشید که برخلاف سایر حبوبات بدون پوست و به شکل خیس خورده و تازه فروخته می‌شوند. پاچ باقلا را پس از خیس خوردن به همراه شوید و سیر و ادویه در روغن تفت می‌دهند، با افزودن آب و پس از جا افتادن خورش، روی باقلا قاتق تخم‌مرغ می‌شکنند. مردم گیلان خورش‌ها را در ظروف سفالی مخصوص این استان به نام گَمَج می‌پزند. این خورش لذیذ به همراه پلو سرو می‌شود.

کلم پلو، شیراز

 خوشمزه ترین غذاهای ایرانی را در کدام شهرها بخوریم؟

افراد زیادی از بوی کلم بیزارند، اما شاید اگر کلم پلوی شیرازی را امتحان کنند، نظرشان تغییر کند. کلم‌پلو یکی از غذاهای محلی شیراز است که مردم سراسر ایران آن را می‌شناسند و طبخ هم می‌کنند. این غذا با کلم قمری، برنج، پیاز، گوشت چرخ‌کرده، آرد نخودچی و سبزی (شوید، تره، ریحان و ترخون) پخته می‌شود. روی این غذا را با گوشت قلقلی تزیین می‌کنند، هرچند افراد گیاهخوار می‌توانند این ماده‌ی غذایی را حذف کنند. این غذا به لحاظ ارزش غذایی هم کیفیت بالایی دارد و بسیار مغذی است. شیرازی‌ها این غذا را با ماست و سبزی‌خوردن مصرف می‌کنند.

بریانی،‌ اصفهان

 خوشمزه ترین غذاهای ایرانی را در کدام شهرها بخوریم؟

بریانی اصفهان هم از آن دسته غذاهایی است که بعید است بخورید و عاشقش نشوید. بریانی از گوشت، جگر سفید، پیاز، روغن، دارچین، نعناع خشک، زعفران و کشک تهیه می‌شود. برای سرخ کردن بریانی از کفگیر مخصوص بریانی اصفهان استفاده می‌کنند. از مهم‌ترین نکات برای تهیه یک بریانی اعلا اضافه کردن ادویه‌های اصفهانی و چگونگی پخت گوشت با ظرف و اجاق ویژه است. اغلب برشی از نارنج یا لیموی تازه به همراه ریحان، دوغ محلی و برشی از پیاز همراه با این غذا سرو می‌شود؛ اما از مهم‌ترین نکته برای لذیذتر شدن این غذا استفاده از نان سنگک است.

بریانی آنقدر معروف و محبوب است که در بقیه شهرها هم شناخته شده است و پخته می‌شود؛ اما واضح است که بهترین بریانی را باید در رستوران‌های سنتی اصفهان بخورید. یکی از معروف‌ترین رستوران‌ها اصفهان،‌ رستوران بریانی اعظم است که مردم برای خوردن بریانی جلوی آن صف می‌کشند. باتوجه به اینکه این رستوران در مجاورت رودخانه قرار دارد، می‌توانید بعد از صرف غذا قدمی در کنار رودخانه و پل‌های معروف آن بزنید.

آش شولی، یزد

 خوشمزه ترین غذاهای ایرانی را در کدام شهرها بخوریم؟

غیرممکن است به خانه‌ی یک یزدی بروید و او آش شولی برای شما سرو نکند. افراد گیاهخوار عاشق این آش می‌شوند چراکه مملو از سبزیجات است. این غذا از معروف‌ترین غذاهای سنتی در استان یزد به‌شمار می‌رود که غذایی بسیار ساده و با روش طبخی آسان که در عین بی‌آلایشی از طعمی لذیذ نیز برخوردار است. چاشنی اصلی این آش سرکه است که در نبود آن می‌توان از رب انار نیز استفاده کرد. مردم استان یزد این خوراک مقوی را با استفاده از سبزی آش (اسفناج، شوید، تره، جعفری، شنبلیله) چغندر، پیاز، آرد، نعناع، عدس، روغن، نمک، زرچوبه، سرکه و در صورت لزوم، رب انار تهیه می‌کنند. بااینکه آش شولی خانگی طعم دیگری دارد و بسیار خوشمزه است،‌ اما گردشگران می‌توانند این آش لذیذ را در رستوران هتل جاده‌ی ابریشم نیز با همان طعم و مزه میل کنند.

کوفته، تبریز

 خوشمزه ترین غذاهای ایرانی را در کدام شهرها بخوریم؟

کوفته تبریزی معروف‌ترین غذای تبریز است که به دلیل محبوبیت بسیاری که دارد در بقیه مناطق ایران نیز پخته می شود. اما مسلماً برای خوردن کوفته تبریزی اصیل باید به تبریز سفر کنید. در گذشته برای تهیه‌ی کوفته، گوشت را در هاون سنگی می‌کوبیدند و سپس سبزیجات و لپه را به آن اضافه می‌کردند. اما امروزه بیشتر از گوشت چرخ‌کرده به‌همراه برنج، پیاز، لپه و ادویه‌های مختلف برای تهیه‌ی این غذا استفاده می‌کنند. این مواد را به شکلی خمیر درمی‌آورند و در آخر هم گردو، آلو، پیاز سرخ‌شده، زرشک و بعضی‌ها هم تخم‌مرغ داخل آن می‌گذارند و در سسی که از رب گوجه‌فرنگی و آب و زعفران تهیه شده، می‌پزند. معمولاً کوفته‌ها را با پیاز سرخ‌شده، زرشک و گردو تزئین کرده و نوش جان می‌کنند. سس غذا را به‌صورت جداگانه سرو می‌کنند که با نان خورده می‌شود، سپس کوفته‌ها را سرو می‌کنند که همراه با ترشی یا یک بشقاب سبزی خوردن و البته نان میل می‌شود.

بز قورمه،‌ کرمان

 خوشمزه ترین غذاهای ایرانی را در کدام شهرها بخوریم؟

بز قورمه با این اسم عجیب، یکی از غذاهای خوشمزه‌ی استان کرمان محسوب می‌شود که به دلیل وجود گوشت بزغاله در ترکیب مواد اولیه‌اش آن را به این اسم نامیده‌اند. این غذای لذیذ از موادی همچون نخود، پیاز، سیر، گوشت بز بدون استخوان، کشک، زعفران، نعناع داغ، نمک، فلفل و زردچوبه تهیه می‌شود. به دلیل این که باید از شب قبل حبوبات را خیس کنید، مدت پخت آن طولانی است. مردم کرمان این غذای سنتی را هم با برنج و هم با نان سرو می‌کنند. اگر به دنبال خورش سنتی بسیار متفاوت و خوشمزه‌ای هستید، بز قورمه را امتحان کنید که به عقیده‌ی بسیاری طعمی فوق‌العاده دارد. این غذا بسیار شبیه به گوشت کوبیده‌ی آبگوشت است، فقط آن را با کشک و نان سرو می‌کنند. یکی از بهترین مکان‌ها برای چشیدن این غذای خوشمزه، رستوران باغ شازده است.

قلیه ماهی، اهواز

 خوشمزه ترین غذاهای ایرانی را در کدام شهرها بخوریم؟

شاید بتوان قلیه ماهی را مشهورترین و پرطرفدارترین غذای جنوبی نامید. البته این غذا در شمال و جنوب کشور به شیوه‌های متفاوتی طبخ می‌شود. بدیهی است که دستور پخت جنوبی این غذا هم طعمی متفاوت نسبت به روش‌های دیگر دارد. محتویات اصلی این غذا شامل ماهی، سبزی قلیه (گشنیز و شنبلیله)، تمر هندی، پیاز، ادویه‌جات (نمک، زردچوبه و فلفل) و آرد گندم می‌شود.

بهترین نوع ماهی برای پخت این غذا سنگسر، هامور، شیر و سرخو است. یکی از نکته‌های مهم در طبخ قلیه ماهی مخلوط کردن آرد و تمبر هندی باهم است. در جنوب معمولاً این غذا را که آماده کردن آن زمان کمی می‌برد، به همراه للک یا شکر پلو میل می‌کنند که البته طعم تند و ترشان در کنار پلوهای شیرین ترکیبی مناسب می‌سازد، اما شما می‌توانید از پلوی ساده یا زعفرانی هم استفاده کنید. ایرانی‌ها طبع غذاها را سرد یا گرم می‌دانند،‌ در این غذا وجود ماهی و سبزیجات طبع این غذا را سرد می‌کند، به‌همین دلیل این غذا را معمولاً با سیر ترشی سرو می‌کنند تا آن را متعادل کند.

کباب شیشلیک،‌ مشهد

 خوشمزه ترین غذاهای ایرانی را در کدام شهرها بخوریم؟

شیشلیک نوعی کباب و یکی از غذاهای گران قیمت و سنتی در کشورهای ایران، شوروی سابق، مغولستان و بخش‌هایی از اروپای مرکزی محسوب می‌شود. در ایران اما روش‌های پخت مخصوص خود را دارد و یکی از غذاهای معروف شهر مشهد به‌حساب می‌آید. شیشلیک شاندیز با شهرتی جهانی، از شش تکه گوشت راسته‌ی گوسفندی تهیه می‌شود که طعم فوق العاده‌ی هم دارد. این غذا به حدی پر طرفدار و خوشمزه است که در نقاط زیادی از ایران، رستوران‌هایی به همین نام تأسیس شده‌اند و این نوع کباب را با روش طبخ مخصوص شهر شاندیز به دست مشتریان می‌رسانند.

البته شیشلیک در تمام ایران به روش‌های مختلفی آماده می‌شود؛ اما در مشهد و شاندیز گوشت را به همراه دنده به سیخ می‌کشند. در تهیه‌ی کباب باید نکات زیادی را رعایت کرد تا گوشت آبدار و لذیذ بماند. گوشت، ماده‌ی اصلی برای تهیه‌ی این کباب لذیذ است، اما برای خوشمزه‌تر کردن و ترد کردن آن از ماست، زعفران، آبلیمو، روغن و فلفل استفاده می‌کنند. همچنین در کنار آن گوجه فرنگی هم کباب می‌کنند. شهر شاندیز و طرقبه حدود ۳۰ دقیقه با شهر مشهد فاصله دارد و مملو از رستوران‌هایی است که این غذا را سرو می‌کنند.

اگر برای سفر به مشهد و سایر شهرهای داخلی و خارجی به دنبال بلیط ارزان هواپیما هستید همواره می‌توانید از طریق موتور جستجوی پرواز کجارو، ارزان‌ ترین بلیط هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خرید کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟