درمان قطعی تنبلی تخمدان، نا امید نشوید


درمان قطعی تنبلی تخمدان، نا امید نشوید

مشکل پلی کیستیک دارم آیا درمان می شود؟

سوال مخاطب نی نی بان: 27 سالمه و 3 ساله ازدواج کردم. هر چند ماه یک بار پریود می شم. مشکل پلی کیستیک دارم و اندازه فولیکول یکی از تخمدان 18 است و دیگری 23. به نظر شما تنبلی تخمدان و بارداری من درمان می شه؟


پاسخ دکتر فریبا الماسی، متخصص زنان، استاد دانشگاه و فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی:
در کسانی که تنبلی تخمدان دارند اگر خود به خود در عرض یک سال پس از قطع پیشگیری از بارداری حامله نشوند باید از درمان های تحریک تخمک گذاری استفاده کرد. اندازه فولیکول 18 و 21 برای تخمک گذاری مناسب است. اگر با تجویز داروهای تخمک گذاری این فولیکول ها را پیدا کرده اید، تحت نظر پزشک خود درمان های تحریک تخمک گذاریتان را تا دستیابی به بارداری ادامه دهید.

درمان قطعی تنبلی تخمدان، نا امید نشوید

مهم ترین مطالب در این‌باره:

کیست تخمدان با علائمی مانند رشد موهای زائد، قاعدگی نامنظم و افزایش وزن خود را نشان می دهد. این بیماری نیاز به یک دوره درمان طولانی مدت دارد. در ادامه روش های درمان قطعی تنبلی تخمدان را می خوانید. این روش ها به دو نوع درمان دارویی و درمان خانگی تقسیم می شوند.همانطور که گفته شد یکی از روش های درمان قطعی تنبلی تخمدان, درمان خانگی می باشد. در روش درمان خانگی بعضی خوراکی ها به عنوان دارو مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این روش، از درمان هایی داروی نیز باید استفاده شود. بعد از مشاهده علائم کیست تخمدان باید به پزشک مراجعه شود تا با تشخیص دقیق درمان مناسب نیز صورت گیرد. همچنین با مراقبت های ویژه خصوصا در دوران قاعدگی می توان تا حد زیادی از بروز و تشدید این بیماری جلوگیری کرد. به زنانی که کیست تخمدان دارند توصیه می شود که در طی روز یک ساعت پیاده روی کنند، انجام فعالیت های سبک بدنی می تواند در درمان این بیماری موثر باشد.

درمان تنبلی تخمدان
از روش های خانگی درمان قطعی تنبلی تخمدان می توان به جوشانده پیاز اشاره کرد. استفاده از جوشانده پیاز سفید در رشد تخمک ها موثر است. همچنین در درمان قاعدگی نامنظم نیز به کار می رود. برای تهیه این جوشانده ابتدا پیاز را پوست گرفته آن را دو قسمت کرده و به یک لیوان آب در حال جوش اضافه کنید. از این جوشانده باید ۱۵ روز و چندین مرتبه در طی روز استفاده کنید. زمان های استفاده از آن باید قبل از خوردن صبحانه، بعد از خوردن نهار، قبل از شام و قبل از خواب باشد. بهترین زمان برای شروع این روش درمانی پایان دوران قاعدگی می باشد. همچنین دوره های ۱۵ روزه را باید ۳ ماه ادامه دهید و در روزهای قاعدگی مصرف آن را قطع کنید.


دمنوش های دارویی تنبلی تخمدان
همانطور که گفته شد مصرف بعضی خوراکی های در درمان تنبلی تخمدان موثر است. به طور مثال مصرف دمنوش گیاهانی مانند رازیانه، آویشن، نعنا، اسطوخودوس و پونه کوهی می تواند موثر باشد. توصیه می شود از این دمنوش ها در دو وعده صبح و شب مصرف شود همچنین بهتر است که با عسل و پودر بادام مورد استفاده قرار گیرد. از دیگر درمان های گیاهی می توان به دمنوش طارونه و بهار نارنج اشاره کرد.

خوراکی های مفید تنبلی تخمدان
مصرف بعضی خوراکی های مانند تخم مرغ عسلی، حلیم با دارچین، روغن زیتون، کباب، نان سنگک، گوشت گوسفند و نخود به زنانی که تنبلی تخمدان دارند توصیه می شود همچنین استفاده از میوه هایی مانند سیب، خرما، مویز، انگور، توت، انجیر و گلابی نیز می تواند مفید باشد. استفاده از شربت خاکشیر در هنگام صبح اگر همراه با عسل میل شود مفید است. همچنین مصرف سکنجبین همراه با عسل نیز مفید است. توصیه می شود که در طی روز سه لیوان آب سیب همراه با پوست میل شود. همچنین از گوشت شتر در خورش ها استفاده شود. در طی این دوران باید غذاها را با روغن کنجد طبخ کرد. مصرف سمنو توصیه می شود. در وعده صبحانه بهتر است که از پودر بادام به همراه عسل استفاده شود. همچنین مصرف پودر سنجد نیز با عسل توصیه می شود.

درمان قطعی تنبلی تخمدان، نا امید نشوید
کارهایی که در تنبلی تخمدان نباید انجام شود

انجام دادن بعضی کارها در زنانی که مبتلا به این عارضه هستند باعث تشدید این بیماری می شود که از آنها می توان به استحمام در دوران قاعدگی، خوردن غذاهای با طبع سرد، عدم ارضا مکرر خانمها در روابط جنسی، استفاده از استخر و پوشیدن شلوار و لباس زیر تنگ اشاره کرد.همچنین توصیه می شود که خواب روزانه را کنار بگذارند.

خوراکی های ممنوع تنبلی تخمدان
دوره درمان این بیماری طولانی بوده و لازم است که زنان علاوه بر رعایت موارد گفته شده رژیم غذایی خود را نیز کنترل کنند. مصرف بعضی خوراکی ها و میوه ها باعث اختلال در روند درمان قطعی تنبلی تخمدان می شود. از خوراکی هایی که مصرف آنها در افراد مبتلا به این بیماری ممنوع است می توان به گوشت گاو، ماست و خیار، قارچ، املت، آب سرد، روغن نباتی، قند و شکر، عدس، گشنیز، بادمجان، ماهی، بستنی و میوه های کال را نام برد.

درمان قطعی تنبلی تخمدان، نا امید نشوید
نکاتی در مورد بیماری تنبلی تخمدان
بیماری تنبلی تخمدان ممکن است باعث بروز بیماری هایی مانند دیابت و بیماری های قلبی شود که تشخیص و درمان به موقع این بیماری از بروز سایر بیماری ها در زنان پیشگیری می کند. کسانی که به واسطه این بیماری دچار اضافه وزن شده اند می توانند در کنار درمان تنبلی تخمدان از رژیم های کاهش وزن نیز استفاده کنند. زیرا افزایش ناگهانی وزن ممکن است پیش زمینه بروز بسیاری از بیماری های خطرناک باشد و تهدید جدی برای سلامت محسوب شود.


درمان های دارویی
برای تنظیم دوره قاعدگی نیز از داروهای حاوی پروژسترون استفاده می شود. این دارو باعث تنظیم دوران قاعدگی می شود و در روند درمان قطعی تنبلی تخمدان موثر است.از دیگر داروهایی که برای درمان بیماری تنبلی تخمدان تجویز می شود می توان به اسپیرنولاکتون اشاره کرد. این دارو نیز باعث کاهش ترشح هورمون های مردانه می شود. این دارو همچنین باعث افزایش میزان ادرار می شود و ممکن است عوارضی مانند خستگی، دل درد، خشکی پوست و سر درد را بوجود آورد.همچنین به دلیل تاثیر این بیماری بر روی تخمک گذاری زنان و عدم باروری باید درمان های مناسب خصوصا برای زنانی که قصد بارداری دارند انجام شود. اگر این بیماری به مدت طولانی ادامه داشته باشد و درمان مناسب صورت نگیرد باعث نازایی می شود. به همین دلیل درمان قطعی تنبلی تخمدان از اهمیت ویژه ایی برخوردار است.

درمان تنبلی تخمدان با توت خشک
توت خشک تا قرن ها برای درمان عدم تعادل هورمون استفاده شده است و یک ترکیب سازگارمحسوب می شود. توت خشک یکی از شایع ترین گیاهانی است که برای درمان تنبلی تخمدان مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا به تحریک و تثبیت عملکرد غده هیپوفیز کمک می کند.غده هیپوفیز غده اصلی در بدن محسوب می شود و هورمون لوتئینه کننده تولید می کند که می تواند سطح استروژن و میزان آندروژن را در حین بالا بردن سطح پروژسترون کاهش دهد.

درمان قطعی تنبلی تخمدان، نا امید نشوید
درمان گیاهی تنبلی تخمدان با ریشه قاصدک

این گیاه یک سم زداینده موثر بر کبد و محرک جریان صفراوی است. ریشه قاصدک برای پاک کردن کبد و خلاص شدن از هر گونه افزایش هورمون استفاده می شود. این پاکسازی می تواند تولید هور‌مو‌ن جنسی (SHBG) را تحریک کند که این بدان معنی است که تستوسترون آزاد در خون کاهش می یابد. همچنین ، برای درمان تنبلی تخمدان استفاده می شود زیرا ناهنجاری های قاعدگی، اغلب توسط کبد و تحت تأثیر هورمون های بالا ، قرار می گیرد.


درمان تنبلی تخمدان با شیرین بیان
بسیاری از افراد این داروهای گیاهی را مصرف می کنند، مخصوصا کسانی که با طب سنتی چینی درمان می شوند. شیرین بیان انعطاف پذیر است و می تواند بدن شما را از فشارهای ناشی از تغییرات داخلی و خارجی دور کند. شیرین بیان به ویژه برای کاهش تستوسترون و افزایش تخمک گذاری بسیار موثر است.

درمان قطعی تنبلی تخمدان، نا امید نشوید
درمان گیاهی تنبلی تخمدان با پونه
این گیاه، یک عنصر رایج در طب سنتی چینی است که عمدتا در ترکیب با شیرین بیان استفاده می شود. بررسی ها نشان داده است که پونه به طور مثبتی روی سطح پروژسترون پایین تاثیر می گذارد و می تواند سطح آندروژن بالا را کاهش دهد. پونه می تواند به تثبیت چرخه قاعدگی کمک کند و فعالیت بیش از حد کبد را کاهش دهد.

درمان تنبلی تخمدان با پیاز درمانی
پیاز قرمز یکی از درمان های گیاهی برای کاهش اثرات تنبلی تخمدان است. پیاز قرمز با افزایش کارایی انسولین، سطح طبیعی قند خون را حفظ می کند. استفاده از پیاز و رفع اختلال تنبلی تخمدان با هم مرتبط هستند.علاوه بر این، پیاز قرمز باعث کاهش وزن می شود. همچنین با کنترل وزن، سبب کاهش گرسنگی و کنترل چربی خون می شود. اثرات ضد التهابی، ضد عفونت و تاثیرات کلی بر هورمون ها در این گیاه طبیعی، مشاهده شده است.

درمان قطعی تنبلی تخمدان، نا امید نشوید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه جوانان امروز سه شنبه 29 اسفند 1402؛ به کافه دعوت می شوید!