251 میلیون دلار کالا و خدمات از منطقه آزاد ارس صادر شد


251 میلیون دلار کالا و خدمات از منطقه آزاد ارس صادر شد

تبریز- ایرنا - مدیرعامل منطقه آزاد ارس گفت: سال گذشته در مجموع 251 میلیون دلار کالا شامل 86 میلیون دلار صادرات قطعی(خارجی)، 30 میلیون دلار صادرات مجدد، 114 میلیون دلار صادرات حاصل از تولید به سرزمین اصلی و 21 میلیون دلار صادرات کالاهای داخلی از این منطقه انجام شد.

محسن نریمان روز شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه جمهوری آذربایجان، ترکیه، روسیه، عراق، ازبکستان، گرجستان، افغانستان، آلمان، امارات متحده عربی در جمع بازارهای هدف محصولات تولیدی ارس هستند، گفت: جمهوری آذربایجان رتبه اول صادرات خارجی این منطقه را در اختیار دارد.
وی با اشاره به روند افزایش صادرات منطقه در سه سال گذشته، گفت: در سال 95 ارزش صادرات قطعی ارس به کشورهای خارجی 35 میلیون دلار، در سال 96 حدود 63 میلیون دلار بود و در سال گذشته این رقم با 35 درصد افزایش به بیش از 86 میلیون دلار رسید.
وی اقلام صادرات قطعی منطقه را شامل قیرنفت، گازوئیل، هیدروکربن، فیلم شیرینگ، انواع کیسه، طناب از پلی اتیلن، خشکبار، نخ پلی استر، منسوجات، فلفل، گوجه فرنگی، کیسه جامبوبگ، کارتن خالی و هیدروکربن عنوان کرد.
نریمان، میانگین قیمت تمام شده کالاهای صادراتی به خارج از کشور در منطقه آزاد ارس را یک دلار و دو سنت اعلام و یادآوری کرد: مقرون به صرفه بودن قیمت تمام شده کالاهای تولیدی با توجه به زیر ساخت های موجود، دانش و فناوری شرکت ها و مواد اولیه موجود که در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی استحصال شده اند، عامل اصلی تمایل کشورهای همسایه ایران به همکاری با واحدهای تولیدی مستقر در ارس است.
وی گفت: عمده بازارهای صادرات خارجی منطقه آزاد ارس کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه و فدراسیون روسیه هستند که در مجموع 77 درصد سهم صادرات خارجی منطقه آزاد ارس را به خود اختصاص داده اند.
نریمان خاطرنشان کرد: سال گذشته جمهوری آذربایجان با جذب 32 درصد صادارت واحدهای تولیدی ارس عنوان نخست مشتری منطقه را به خود اختصاص داد.
مدیرعامل منطقه آزاد ارس گفت: جمهوری آذربایجان سال گذشته 28 میلیون و 20 هزار و 283 دلار از منطقه آزاد ارس واردات انجام داد.
نریمان افزود: ترکیه نیز با جذب 27 درصد تولیدات منطقه آزاد ارس به ارزش 22 میلیون و 870 هزار و 180 دلار جایگاه دوم مشتریان عمده منطقه را از آن خود کرده است.
وی در خصوص صادرات به فدراسیون روسیه نیز گفت: این همسایه شمالی کشورمان در سال گذشته 15 میلیون و 279 هزار و 882 دلار کالا به وزن 14 میلیون و 907 هزار و 695 کیلو گرم از واحدهای تولیدی فعال در منطقه آزاد ارس خریداری کرد.
وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف ایجاد مناطق آزاد تجاری در کشور فراهم کردن امکان حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه‌ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات عمومی به نفع سرزمین اصلی است، خاطرنشان کرد: هرگونه تولید و صدور کالا از مناطق آزاد در حکم صادرات بوده و رشد این رقم تابعی از درخواست واردات کالا و خدمات از سرزمین اصلی و کشورهای خارجی است.

** 114 میلیون دلار صادرات به سرزمین اصلی
نریمان در خصوص صادرات کالا از منطقه آزاد ارس به سرزمین اصلی گفت: مشتریان ایرانی انواع کالا از جمله نخ، پروفیل یو پی وی سی، انواع کیسه، ام دی اف ملامینه، پروفیل، تجهیزات گلخانه ای، صفحات کابینت، مبلمان خانگی، فربرقی، باتری خودرو، وانت پیکاپ، اکسل عقب تریلر، وانت دو کابین، کیسه پروپیلن و نخ، شمش آلومینیوم، پروفیل آلومینیوم، منسوج نبافته و نمد، سیلیکون را سال گذشته از ارس خریداری کردند.
وی ارزش این اقلام را که در منطقه آزاد ارس تولید و به داخل سرزمین اصلی صادر شد، 114 میلیون دلار اعلام کرد.
نریمان با اشاره به اینکه در سال 96 ارزش صادرات منطقه به سرزمین اصلی 90 میلیون دلار بود، گفت: در سال گذشته رشد 24 میلیون دلاری را در این خصوص شاهد بودیم.

** رشد 10 میلیون دلاری صادرات سرزمین اصلی به خارج از کشور
مدیرعامل منطقه آزاد ارس در خصوص کالاهای ایرانی تولید و صادر شده از این منطقه نیز اعلام کرد: سال گذشته21 میلیون دلار کالای تولید شده در کشور از جمله انواع قیرنفت، روغن هیدرولیک، گلخانه با تجهیزات کامل، مبلمان، تینر، حلال، هیدروکربن، الیاف، لوله و پروفیل آهنی، اتصالات، انواع رنگ، ماشین آلات، مواد شیمیایی از این منطقه صادر شد.
نریمان خاطرنشان کرد: این میزان صادرات نسبت به سال 96 افزایش 10 میلیون دلاری را نشان می دهد.
وی با اشاره به اینکه میزان کل صادرات سال 1397منطقه آزاد ارس 251 میلیون دلار بود، گفت: با وجود تحریم های شدید اقتصادی علیه کشورمان این رمیزان صادرات در مجموع افزایش 12میلیون دلاری نسبت به سال 1396 نشان می دهد.
مدیرعامل منطقه آزاد ارس گفت: این میزان صادرات ماحصل فعالیت 152شرکت تولیدی و صنعتی و 42 واحد کشاورزی دارای پروانه بهره برداری مستقر در این منطقه و صدور یکهزار و 650 گواهی تولید است که با سرلوحه قرار دادن سیاست های اقتصاد مقاومتی به عنوان مهمترین خواسته رهبر معظم انقلاب در زمینه های معدن، صنعت، عمران، بازرگانی، کشاورزی، انبارداری و واردات خودرو محقق شده است.
به گزارش ایرنا، منطقه آزاد ارس در شمالغرب کشور با وسعت 51 هزار هکتاری به دلیل هم مرز بودن با سه کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان و جمهوری خود مختار نخجوان همچنین نزدیکی به کشور های ترکیه و عراق و در نهایت همجواری جغرافیایی با کشورهای CISدر مجموع با هدف گذاری بازار 600 میلیون نفری دارای ظرفیت های مناسب اقتصادی به ویژه تجاری است.
3071/518

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید