اعتراف رئیس‌جمهور سابق ارمنستان؛ بی‌ثباتی داخلی آذربایجان عامل اصلی اشغال شوشا


اعتراف رئیس‌جمهور سابق ارمنستان؛ بی‌ثباتی داخلی آذربایجان عامل اصلی اشغال شوشا

سرژ سرکیسیان عنوان کرد: شهر شوشا را در سایه بی‌ثباتی داخلی جمهوری آذربایجان به دست آوردیم و همین موفقیت، پیروزی ما در جنگ قره‌باغ را فراهم می‌کرد و شکست در شوشا می‌توانست باعث مغلوبیت کامل ارمنستان از آذربایجان شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سرژ سرکیسیان رئیس‌جمهور سابق ارمنستان در 27 اُمین سالگرد اشغال شهر شوشا در یک نشست خبری عنوان کرد: شهر شوشا را در سایه بی‌ثباتی داخلی جمهوری آذربایجان به دست آوردیم. از یک طرف موفقیت در شوشا پیروزی ما در جنگ با قره‌باغ کوهستانی را فراهم می‌کرد. از طرف دیگر شکست در شوشا باعث مغلوبیت کامل ارمنستان از آذربایجان می‌شد. به همین خاطر پیش از حمله به شوشا مذاکرات سیاسی و نظامی طولانی برگزار کردیم و حتی دو بار این عملیات نظامی را به تأخیر انداختیم. سرانجام از چهار جهت حمله به شوشا را آغاز کردیم.

سرکیسیان ادامه داد: ارتش آذربایجان سه ماه پیش از حمله ارمنستان به شوشا حملات گسترده‌ای علیه ما ترتیب داده بود و حتی یکی از قدرتمندترین گردان‌های ارتش ارمنستان را نابود کرده بود.

رئیس‌جمهور سابق ارمنستان با اشاره به اینکه پیروزی ارمنستان تا حد زیادی با بی‌ثباتی داخلی آذربایجان مرتبط بود، تأکید کرد: در آن زمان آذربایجان در منازعات داخلی سیاسی به سر می‌برد و سوی هرج مرج داخلی پیش می‌رفت و همین مسئله کمک زیادی به ما کرد. با وجود اینکه در جبهه ارمنی تنها نیروهای داوطلب وجود داشتند اما تمام رهبران سیاسی و نظامی ارمنستان در عملیات‌های نظامی قره‌باغ کوهستانی در خط مقدم حضور داشتند و به سازمان‌دهی این نیروها می‌پرداختند. «روبرت کوچاریان» در لاچین، «باکو ساآکیان» در خانکندی و «سامول کارپتیان» در خط مقدم جنگ حضور داشتند. مسئولیت کلی در جبهه‌های جنگ بر عهده من بود و روزانه به «روبرت کوچاریان» و «وازگن سرکیسیان» گزارش می‌دادم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فرهاد مجیدی رقیب گل‌محمدی شد