مسئولان درساخت و تکمیل رصدخانه ملی ایران اهتمام ورزند


مسئولان درساخت و تکمیل رصدخانه ملی ایران اهتمام ورزند

اراک - ایرنا - عضو انجمن نجوم ایران گفت: مسئولان در ساخت و تکمیل رصدخانه ملی ایران اهتمام ورزند تا این مجموعه علمی هرچه زودتر به بهره برداری برسد.

سید'حسین امیدیانی' روز شنبه در حاشیه همایش علمی نجوم در قرآن در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی در گفت و گو با ایرنا افزود:عملیات اجرایی رصدخانه ملی ایران در دهه های گذشته آغاز شده ولی پیشرفت فیزیکی آن سرعت کندی دارد.
وی اظهار داشت: اعتبارات قطره چکانی باعث شده تا روند ساخت رصد خانه ملی ایران که بین قم و کاشان جانمایی شده چشمگیر نباشد و لازم است مسئولان نسبت به تکمیل آن توجه بیشتری داشته باشند.
عضو انجمن نجوم ایران گفت: ایران در علم نجوم دارای قدمت طولانی است و تاریخچه این علم به ساخت رصد خانه مراغه توسط خواجه نصیر طوسی باز می گردد بنابراین با این سابقه باید مجموعه علمی برای توسعه علم کیهان شناسی در کشور راه اندازی شود.
امیدیانی با یادآوری اینکه در آیه های قرآن به علم ستاره شناسی بارها تاکید شده است، افزود: 150 آیه قرآن کریم به علم نجوم و کیهان شناسی مربوط است.
وی اظهار داشت: چهار و نیم میلیارد سال از عمر زمین می گذرد و این در حالی است که آسمان و کهکشان 13 و هفت میلیارد سال قدمت دارد.
عضو انجمن نجوم ایران گفت: تمدن بشر بر روی کره زمین فقط 12 هزار سال سابقه دارد و یک میلیون و 600 سال از خلقت انسان می گذرد.
امیدیانی افزود: دمای قلب خورشید 14 میلیون سانتیگراد حرارت دارد که 80 درصد هیدروژن، 20 درصد هلیوم و چند درصد عناصر سوخت خورشید را شامل می شود.
وی اظهارداشت: چهار و نیم میلیون تن هر ثانیه از جرم خورشید تبدیل به انرژی می شود.
عضو انجمن نجوم ایران گفت:برای سفر به مریخ هشت ماه برای رفت و هشت ماه هم برای برگشت زمان نیاز است بنابراین برای سفر و انجام اکتشافات علمی باید چند کشور به صورت مشترک هزینه تحقیقاتی را متقبل شوند.
در حاشیه این همایش نمایشگاه عکسی برپا شد و با استفاده از چهار تلسکوب رصد آسمان نیز برای علاقمندان انجام می شود.
پنج هزار و 300 دانشجو در 21 مرکز آموزش جامع علمی و کاربردی در استان مرکزی تحصیل می کنند.
6991/3075

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا