مبارزه با ملخ های مهاجر نیازمند بسیج همه امکانات است


مبارزه با ملخ های مهاجر نیازمند بسیج همه امکانات است

گچساران - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد که مبارزه با ملخ های مهاجر در استان نیازمند بسیج همه امکانات است.

به گزارش ایرنا، الیاس تاج الدینی عصر روز شنبه در نشست مدیریت بحران گچساران گفت که ملخ های مهاجر چند ماهی است وارد کشور و نیاز است مبارزه با این آفت قبل از شیوع صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه آفت ملخ امسال به مراتع ، مزارع ، باغ ها و در مجموع به منابع طبیعی هجوم آورده است و در صورتی که کنترل نشود تخم گذاری کرده و سال آینده وارد مزارع و مراتع می شود.
تاج الدینی از فرمانداران و مسئولان استان های خوزستان، بوشهر و خوزستان که همجوار استان کهگیلویه و بویراحمد هستند خواست همه همت خود را برای مشارکت در امر مبارزه تا ریشه کنی این آفت بکار بگیرند.
وی بیان کرد: ملخ مهاجر در 200 هکتار از مراتع منطقه باباکلان و بی بی حکیمه از توابع شهرستان گچساران شناسایی شده که کار سم پاشی این مناطق در 48 ساعت گذشته انجام شده اما نیاز است همه امکانات بسیج شود تا این آفت خطرناک وارد زمین های کشاورزی استان نشود.
معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با درخواست از مردم برای داشتن حساسیت نسبت به موضوع ملخ مهاجر و گزارش به مسئولان اظهار داشت: در صورت تخم گذاری و ریشه کن نشدن ملخ ها جمعیت آنان در سال آینده به 300 برابر کنونی خواهد رسید.
شهرام عسکری با بیان اینکه آفت ملخ از یک ماه پیش در استان مشاهده شده است ،تصریح کرد: با توجه به دوران پوره تا حشره 15 روز دیگر برای مبارزه با این آفت خطرناک زمان باقی مانده است.
ملخ های مهاجم که بهمن ماه سال گذشته از کشور‌های حوزه شبه جزیره عربستان از جمله امارات، عمان و کشور عربستان وارد برخی استان های جنوب شرق کشور شده بود در برخی استان های کشور از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، بوشهر، فارس و خوزستان مشاهده شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 35 هزار هکتار از اراضی کشاورزی و مراتع این استان در مرز استان های جنوبی برای مبارزه با ملخ صحرایی پایش شده است.
ملخ های مهاجم تمام گیاهان زراعی، باغی و حتی علف های هرز را می خورند، این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه‎ روز می‎ تواند تا 150 کیلومتر پرواز کند.
ملخ صحرایی از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می تواند مهاجرت کند.
این نوع از ملخ ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه های مختلف ازجمله جنگل ها، باغهای میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می شوند.
مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: نگرانی از نظر کمبود اعتبار برای مبارزه با ملخ های مهاجر در استان وجود ندارد.
وحید محمدی ‌تبار توضیح داد: فرمانداران شهرستان های هشت گانه کهگیلویه و بویراحمد ،دستگاه های اجرایی منابع طبیعی و آبخیزداری، امور عشایر و محیط زیست و سایر دستگاه های اجرایی در صورت ضرورت به کمک جهاد کشاورزی برای مبارزه با آفت ملخ خواهند آمد.
سرپرست فرمانداری گچساران نیز گفت: این نشست برای مدیریت بهتر و استفاده از همه ظرفیت ها برگزار شده است.
علی خوان پایه افزود: چگونگی تامین تجهیزات ، نیروی انسانی و سم مورد نیاز از مصوبات این جلسه بود.
براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی تاکنون ۱۴۰ هزار هکتار از مراتع استان‌هایی که ملخ وارد آن‌ها شده سمپاشی شده است.
کارشناسان می گویند که شرایط دمایی بر روی این آفت تاثیری ندارد و فقط به یک فضای سبز نیاز دارند.
استان کهگیلویه و بویراحمد 270 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که 160 هزار هکتار آن زراعی است.
8143/1662

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فرماندار گناوه درباره شنیده شدن صدای انفجار در این شهر: مربوط به انفجار معدن سنگ کوه بی...