انسان پس از مرگ: 25 اتفاق عجیب که بعد از مردن رخ می‌دهند


... نوشته انسان پس از مرگ: 25 اتفاق عجیب که بعد از مردن رخ می‌دهند اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

به قول معروف تنها چیزهای قطعی این زندگی مرگ و مالیات هستند. و در حالی که ممکن است بعضی ها بتوانند از زیر بار پرداخت مالیات فرار کنند، اما هیچ‌کس نمی‌تواند از مرگ بگریزد. فیلم‌های بیمارستانی تلویزیون اغلب مرگ را به شکل صاف شدن نوار تپش قلب بر روی مانیتور به تصویر می‌کشند. اما آنچه بعد از مرگ انسان اتفاق می‌افتد بیشتر از این‌ها است. در واقع، مرگ چیزی نیست بجز آرامش. به محض آنکه قلب‌مان از تپش باز می‌ایستد – اولین مرحله‌ی مرگ – سایر اعضای بدن رو به زوال می‌گذارند، ولو اینکه با سرعت‌های متفاوت بسته به مرحله‌ای از تجزیه که در آن قرار دارند. در این نوشتار نکات جالبی درباره انسان پس از مرگ می خوانیم.

انسان پس از مرگ: 25 اتفاق عجیب که بعد از مردن رخ می‌دهند

سرعتی که با آن بدن ما شروع به تجزیه شدن می‌کند بسته به بسیاری از عوامل متفاوت است، من جمله محیط، شرایط مرگ، و وضعیت خود بدن.

در مقاله‌ی حاضر، ما به دنبال این هستیم توضیح دهیم وقتی قلب از نفس کشیدن باز می‌ماند، و می‌میریم چه اتفاقی برای بدنمان می‌افتد. کمی خوفناک اما قطعا شگفت‌انگیز است و فهرست پیش رو بعضی از ترسناک‌ترین اتفاقاتی را که پس از مرگ برای بدنمان رخ می‌دهد بررسی می‌کند از جمله تبدیل به مایع شدن ارگان‌های داخلی و حتی مواردی از زایمان نوزاد توسط زنان باردار تازه درگذشته!

برای پی بردن به این اتفاقات و چیزهای دیگری که برای بدن در حال تجزیه رخ می‌دهد، با ما همراه باشید و فهرست ۲۵ اتفاق در بدن انسان پس از مرگ را تا به انتها مطالعه کنید.

۲۵. قلب از تپش باز می‌ماند و خون شروع به راکد شدن می‌کند

لحظه‌ای که قلب از تپش باز می‌ایستد همان چیزی است که پزشکان رسما آن را به عنوان زمان مرگ اعلام می‌کنند. وقتی می‌ایستد، باقی بدن نیز شروع به مردن می‌کند، ولو به سرعت‌های متفاوت. وقتی قلب دیگر خون را پمپاژ نکند، اولین اتفاقی که در فرایند مرگ می‌افتد آن است که خون‌مان از جریان باز می‌ماند و هرجایی از رگ‌ها و شریان‌های‌مان که باشد راکد و لخته می‌شود.

مطلب مرتبط: ۵ مرگبارترین سرطان در مردان که حتما باید بشناسید

۲۴. بدن انسان پس از مرگ رنگ عوض می‌کند

با بی‌ حرکت شدن ناگهانی خون، بدن‌مان شروع می‌کند به رنگ عوض کردن. بخشی از بدن‌مان به رنگ قرمز متمایل به بنفش یا بنفش-آبی در می‌آید چون خون، به خاطر جاذبه، در پایین‌ترین قسمت‌های بدن‌مان فرو می‌نشیند. سایر اعضا به طرز وحشتناکی رنگ پریده می‌شوند چون خون در آن قسمت‌ها کم تراکم‌تر یا خالی شده است.

۲۳. لیور مورتیس (انباشتگی خون) به حل پرونده‌ّهای پزشکی قانونی کمک می‌کند

محققان پزشکی قانونی از این پدیده، که انباشتگی (رسوب)‌خون نامیده می‌شود، برای این استفاده می‌کنند که بگویند آیا جسدی از زمان مرگ جابجا شده است یا نه چون پس از مرگ خون درون رگ‌های‌مان می‌ماسد، مثل لایه‌ای چربی که بر روی غذاهای خانگی یا خوراکی‌های سرخ کردنی بسته می‌شود.

۲۲. آلگور مورتیس دمای بدن را سرد می‌کند

دومین شکل معروف مورتیس، آلگور مورتیس نام دارد که باعث کاهش دمای بدن می‌شود و اتفاق بعدی است که بعد مرگ برای‌مان رخ می‌دهد. بدن از دمای ۹۸,۶ درجه فارنهایت (۳۷ درجه) به تدریج به دمای اتاق می‌رسد و هر ساعت حدود ۱.۵ درجه فارنهایت (۰.۸ درجه) دما از دست می‌دهد.

۲۱. ریگور مورتیس پدیدار می‌شود

پدیده شناخته شده‌تر دیگر ریگور مورتیس (Rigor mortis) است که تا چند ساعت پس از مرگ رخ می‌دهد. طی این اتفاق ماهیچه‌های پلک چشم و گردن و سپس کل بدن به دلیل تجمع (آدنوزین تری‌فسفات): ماده شیمیایی مسئول ریلکس کردن ماهیچه‌ها پس از انقباض، سفت می‌شوند.

مطلب مرتبط: ۲۵ مرگبارترین هنرهای رزمی که تا به امروز به وجود آمده‌اند

۲۰. بدن انسان پس از مرگ می‌تواند تکان بخورد

ساعاتی پس از مرگ بدن می‌تواند تکان بخورد و این مسئله باعث می‌شد در گذشته تصور کنند فرد زنده است. با مرگ بافت‌ها منقبض می‌شوند.اگر انقباضات زیاد باشد، حرکتی در عضلات دیده می‌شود و این طور به نظر می‌رسد که جسد زنده است و می‌خواهد بیدار شود. (برای دانستن عجیب‌ترین عضله‌ای که پس از مرگ منقبض می‌شود مورد شماره ۲ را بخوانید.)

۱۹. پوست صورت‌مان صاف می‌شود

افرادی که به بوتاکس علاقه دارند باید بدانند پوست بدن پس از مرگ بوتاکس می‌شود. البته نه بوتاکس واقعی، بلکه به دلیل منقبض نشدن ماهیچه‌ها، چروک‌های روی پوست ناپدید خواهند شد.

۱۸. مو و ناخن‌هایمان دیگر رشد نمی‌کنند

گفته می‌شود پس از مرگ، مو و ناخن‌ها به رشد خود ادامه می‌دهند. در حقیقت پس از مرگ، پوست رطوبت را از دست می‌دهد و پوست کل بدن جمع می‌شود. در نتیجه کوتیکول‌های ناخن و فولیکول‌های مو بیشتر از سطح پوست خارج می‌شوند و بلندتر به نظر می‌رسند.

۱۷. محتویات روده‌مان تخلیه می‌شود

اگرچه این مورد جوک‌های بسیاری ساخته شده است اما حقیقت دارد. پس از ایجاد ریگور مورتیس قسمت‌هایی از بدن (ماهیچه‌های لگنی) باز می‌شوند. از آنجایی که مغز وظیفه کنترل این ماهیچه‌ها را بر عهده دارد و آن‌ها را می‌بندد، در نبود فعالیت مغزی این ماهیچه‌ها باز می‌شوند و ادرار و مدفوع از جسد خارج می‌شود.

۱۶. از جسد بوی تعفن بر می‌خیزد

هیچ واژه‌ای بهتر از تعفن نمی‌تواند بوی جسد را توصیف کند. با از بین رفتن سلول‌ها، آنزیم‌هایی ترشح می‌شوند که باکتری و قارچ‌های اطراف را تحریک می‌کنند. این باکتری و قارچ‌ها به جسد وارد و بوی بسیار بد و مشمئز کننده‌ای را ایجاد می‌شوند.

۱۰ کشنده ترین نوع سرطان در جهان

۱۵. حیوانات به سمت جسد هجوم می‌آورند

علاوه بر قارچ‌ها و باکتری‌ها، کرم‌ها و حشرات هم به بوی متعفن متساعد شده از سوی جسد جذب می‌شوند. حشرات در جسد تخم ریزی و گوشت مرده را تجزیه می‌کنند. جانداران دیگر مانند مگس، مورچه، عنکبوت و لاشخور هم به سمت جسد هجوم می‌آورند.

۱۴. جسد می‌تواند ناله کند

یکی از حقایق پس از مرگ که حتی پزشکان و پرستاران مدرن امروز را نیز می‌ترساند این است که جسد پس از مرگ می‌تواند سروصدا کند! ترکیب ریگور مورتیس (از جمله عضلات حلق و گلو) و گازهای تولید شده توسط باکتری‌های دل و روده‌ صدای باد معده یا حتی ناله ایجاد می‌کند.

۱۳. سیستم ایمنی از کار می‌افتد

از آنجایی که در دل و روده باکتری وجود دارد، پس از مرگ میزان آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. پس از از کار افتادن سیستم ایمنی، باکتری‌های معده پیش از سرایت به ارگان‌های دیگر، روده را تحلیل می‌برد.

۱۲. چشم‌ها باد می‌کند و زبان متورم می‌شود

گازهای تولید شده از روده و ارگان‌های در حال تجزیه باعث می‌شوند که چشم از حدقه بیرون بزند و زبان متورم و از دهان خارج شود.

۱۱. ممکن است جسدمان بترکد

چند سال پیش فیلمی در رسانه‌ها دیده شد که در آن یک زیست شناس در جسد وال مرده سوراخی ایجاد کرد تا گاز اضافی آن خارج شود. با این کار میزان بسیار زیادی گاز با صدایی بسیار بلند خارج شد. در جسد انسان هم همین اتفاق می افتد، اگر میزان بسیار زیادی گاز انباشته شود و نتواند خارج شود، بدن متورم و در نهایت منفجر می‌شود.

۱۰. بدن انسان پس از مرگ شروع به فاسد شدن می‌کند

با ادامه‌ی روند تجزیه‌ی بدن، پروتئین‌ها تجزیه می‌شوند و دیواره‌های سلولی و انسجام بافت‌ها از بین می‌رود. در نتیجه‌ی این فرایند اغلب اعضای داخلی بدن از بین می‌روند و جسد به یک لاشه فاسد و تجزیه شده تبدیل می‌شود.

۹. پوست بدن انسان پس از مرگ کش می‌آید (جدا می‌شود)

هر چند پوست‌مان کش می آید، اما این لزوما نشانه خوبی نیست. با تولید و انباشته شدن گازها در بدن، پوست بدن شل می‌شود و از ماهیچه و استخوان زیرین جدا خواهد شد.

۸. پوست بدن از ماده‌ای موم مانند پوشیده می‌شود

پس از فساد اتفاق عجیبی رخ می‌دهد. در نتیجه‌ی فعالیت نوعی باکتری و در صورتی که جسد توسط خاک سرد یا آب احاطه شده باشد، یک ماده چرب و مومی مانند به نام ادیپوسر ایجاد می‌شود. ادیپوسر اغلب اندام‌های بدن را می‌پوشاند و فرایند تجزیه را کند می‌کند.

۷. سلول‌های پوست بیشتر دوام می‌آورند

اگرچه اغلب سلول‌ها پس از چند ساعت تا چند روز از بین می‌روند، سلول‌های پوست با محیط بیرون ارتباط دارند و از طریق اسموز هوا را جذب می‌کنند. در نتیجه سلول‌های پوست تا چند روز پس از تجزیه‌ی بدن نیز زنده می‌مانند و به حیات خود ادامه می‌دهند.

۶. ممکن است پوست حالت چرمی پیدا کند

اگر جسد بدون لباس بوده یا پوششی روی آن قرار نگرفته باشد، پوست جسد در حال تجزیه سفت می‌شود و خشک و چرم مانند خواهد شد.

۵. ممکن است جسد خود به خود مومیایی شود

برخی از جسدهایی که در محیط‌های خاص مانند بیابان‌های دارای نمک یا بوته زار قرار بگیرند ممکن است خود به خود و به صورت طبیعی مومیایی ‌شوند. در این صورت، تجزیه اثر قدرتمندی بر بدن نمی‌گذارد و در کمال تعجب جسد بهتر حفظ می‌شود.

۴. اجساد از بین رفته تنوع گیاهی را افزایش می‌دهند

همگام با تجزیه بدن مواد مغذی مختلفی وارد خاک اطراف می‌شوند. مواد مغذی جسد (به همراه مواد مغذی ناشی از تجزیه موجودات دیگر که از جسد تغذیه می‌کنند) تنوع گیاهی را افزایش می‌دهند و توده‌ی میکروبی را تقویت می‌کنند. این حقیقت می‌تواند به کارآگاه‌هایی که به دنبال یافتن اجساد دفن شده در گورهای کم عمق هستند کمک کند.

۳. آخرین قسمتی از بدن که تجزیه می‌شود

استخوان‌ها آخرین چیزی هستند که پس از مرگ از بین می‌روند. دهه‌ها پس از تجزیه بدن توسط باکتری، قارچ و موجودات دیگر، در نهایت پروتئین‌های استخوانی تجزیه می‌شوند و هیدروکسی لاپاتیت، یک ماده استخوانی به جا می‌گذارند که به خاک تبدیل می‌شود. (برخی از گورستان‌ها مانند گورستان کولون در هاوانا پس از چند سال اجساد را از قبر بیرون می‌آورند و بقایا را به صورت بسته بندی شده در یک انبار قرار می‌دهند.

۲. آلت تناسلی مردها پس از مرگ نعوظ پیدا می‌کند

یادتان هست که گفتیم لخته‌های خونی در پایین‌ترین قسمت بدن انباشته و ماهیچه‌ها پس از مرگ منقبض می‌شوند؟ برخی از اجساد مردان هم چنین تغییراتی را دارند و درنتیجه به نعوظ می‌رسند. حتی انقباض ماهیچه‌ها باعث می‌شود که جسد مردها پس از مرگ، انزال هم داشته باشد!

۱. زایمان جسد (در تابوت)

عجیب‌ترین حقیقتی که درباره مرگ وجود دارد «زایمان جسد» است که تحت شرایط خاص جسد زن مرده می‌تواند باعث تولد نوزاد شود. هر چند این پدیده فوق‌العاده نادر است، اگر مجموعه عوامل به درستی در کنار هم قرار بگیرند، جسد زن می‌تواند زایمان کند. اگر زن در زمان مرگ باردار باشد، گازهای تجمع یافته می‌توانند باعث خروج جنین از مجرای واژن شوند.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی

منبع: list25

انسان پس از مرگ: ۲۵ اتفاق عجیب که بعد از مردن رخ می‌دهند

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) نمایش موزیکال «شازده کوچولو»