دین زرتشت: 4 کشور با بیش‌ ترین جمعیت زرتشتی در جهان


... نوشته دین زرتشت: 4 کشور با بیش‌ ترین جمعیت زرتشتی در جهان اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

جمعیت قابل ملاحظه‌ای در بسیاری از کشورهای سراسر جهان جزء پیروان دین زرتشت هستند. هم‌چنین، این دین یکی از قدیمی‌ترین ادیان باقی مانده در تاریخ جهان است که زمان پیدایش آن به ۲ هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد. در این نوشتار با ۴ کشور با بیش‌ ترین جمعیت زرتشتی در جهان آشنا می شویم.

دین زرتشت: 4 کشور با بیش‌ ترین جمعیت زرتشتی در جهان

نخستین شواهدی که از پیدایش دین زرتشت خیر می‌دهند، متعلق به قرن پنجم قبل از میلاد هستند. دین زرتشت حتی به عنوان دین رسمی سرزمین ایران زمین مورد احترام فراوان بود – از بین سال‌های ۶۵۰ الی ۶۰۰ قبل از میلاد مسیح، تا پیش از نفوذ اسلام به ایران و فتح این کشور توسط مسلمانان در اواسط قرن هفتم میلادی. دین زرتشت در اوج قدرت و محبوبیت خود، در زمان شاهنشاهی هخامنشیان، حدود ۸ میلیون کیلومتر مربع را تحت سیطره‌ی خود داشت. برخی از مورخان معتقدند، زرتشت بر باورهای مسیحیت و هم‌چنین بر باور به اراده‌ی آزاد و زندگی پس از مرگ که در بیش‌تر ادیان ابراهیمی نظیر یهودیت، مسیحیت، و اسلام وجود دارد، تاثیر گذاشته است.

دین زرتشت بر پایه‌ی آموزه‌های پیامبر ایرانی به نام زرتشت استوار است؛ این دین بر پایه‌ی باور به یکتاپرستی و اعتقاد به اهورامزدا به عنوان یک موجود متعالی ایجاد شده است. اهریمن یا انگره‌مَینیو، روح خبیثی که در قالب شیطان وجود دارد، همواره با اهورامزدا مبارزه می‌کند. کتاب مقدس دین زرتشت به اوستا مشهور است و به صورت مجموعه‌ای از متون مذهبی گردآوری شده است. کتاب‌های مذهبی مهم دیگری نیز در قرن‌های ۹ و ۱۰ میلادی، توسط موبدان زرتشتی نوشته شده‌اند؛ این کتاب‌ها شامل ارداویراف‌نامه، نامه‌های منوچهر، گزیده‌های زادسپرم، و دین‌کرد هستند.

این کتاب‌ها در دین زرتشت به عنوان کتب فرعی شناخته می‌شوند، نه کتاب مقدس. به گفته‌ی اعضای انجمن زرتشتیان آمریکای شمالی، جمعیت جهانی زرتشتیان حدودا ۱۹۰۰۰۰ نفر است که اکثریت آن‌ها در کشور هند زندگی می‌کنند.

مطلب مرتبط: وضعیت دینداران جهان در ۲۰۵۰

کشورهایی با بیش‌ترین جمعیت زرتشتی در جهان

۱. هندوستان

هند دارای بیش‌ترین جمعیت زرتشتی در جهان است؛ تخمین زده می‌شود، بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر از پیروان دین زرتشت در این کشور زندگی می‌کنند. جمعیت زرتشتی کشور هند دست‌کم پنجاه درصد از کل جمعیت زرتشتیان جهان را تشکیل می‌دهد. زرتشتیان قرن‌ها با صلح و آرامش در هند زندگی کرده‌اند، و قادر بوده‌اند جامعه‌ای موفق و کامیاب در این کشور ایجاد کنند؛ پیروان دین زرتشت در صنعت سرگرمی، اقتصاد، و هم‌چنین در نیروهای نظامی این کشور حضور موفق دارند. به علاوه، حضور زرتشتیان در جریان مبارزه‌های استقلال‌طلبانه‌ی مردم هند در قرن بیستم علیه حکومت بریتانیا بسیار سودمند بود. تاریخ حضور زرتشتیان در هند به دوره‌ی ساسانیان باز می‌گردد. در قرن هفتم میلادی، پس از حمله‌ی اعراب، زرتشتیان در گروه‌های بزرگ از ایران گریختند و به هندوستان مهاجرت کردند.

مهاجران زرتشتی، پیش از ورود به هند، ابتدا، در جزیره‌ی هرمز اقامت کردند. در طی قرن‌های آتی، زرتشتیان بیش‌تری از ایران به هند مهاجرت کردند، و به تدریج ارتباط‌شان به طور کامل با ایران قطع شد. جامعه‌ی زرتشتیان هندوستان از دو گروه‌ مجزا تشکیل شده‌اند؛ این دو گروه عبارت هستند از گروه پارسی و گروه ایرانی. در حال حاضر، جمعیت پیروان دین زرتشت در هندوستان رو به کاهش است، زیرا آمار زاد و ولد در جامعه‌ی زرتشتیان در مقایسه با آمار مرگ و میر به اندازه‌ی قابل توجهی کم‌تر است. جامعه‌شناسان پیش‌بینی می‌کنند، اگر وضعیت کنونی هم‌چنان ادامه یابد، جمعیت زرتشتیان هند تا ۲۰۲۰ فقط به ۲۰۰۰۰ نفر کاهش یابد.

مطلب مرتبط: ۱۰ عجیب ترین آیین مذهب کاتولیک

۲. ایران

ایران بعد از هندوستان دارای بیش‌ترین جمعیت زرتشتیان در جهان است؛ جمعیت زرتشتیان حدود ۰.۰۳ درصد از کل جمعیت ایران را تشکیل می‌دهد. گزارش‌های به دست آمده از سرشماری رسمی از جمعیت ایران در ۲۰۱۲ نشان می‌دهند، کل جمعیت زرتشتی در ایران حدود ۲۵۷۰۰ نفر است. ایران به عنوان زادگاه دین زرتشت و هم‌چنین، زادگاه شخصیت محوری این دین، شخص زرتشت، شناخته می‌شود. زرتشت پیامبر در حدود قرن دهم قبل از میلاد در ایران کنونی متولد شد. در قرن پنجم قبل از میلاد، دین زرتشت به عنوان دین اصلی ایران شناخته شد، و هزاران نفر در این کشور به این دین گرویدند. در زمان پادشاهی داریوش کبیر در ایران، افراد بلند پایه‌ی ایران از جمله خود پادشاه، دین زرتشت را با آغوش باز پذیرفته بودند.

در طول حکومت سلسله‌ی ساسانیان که بین سال‌های ۲۲۴ الی ۶۵۱ بعد از میلاد مسیح در ایران برقرار بود، دین زرتشت به عنوان دین رسمی ایران شناخته می‌شد، و در همین دوره بود که زرتشت در ایران به شکوفایی رسید؛ برخی از مورخان معتقدند، اوستا برای نخستین بار در همین دوره گردآوری شد. با وجود این، قدرت این مذهب در ایران‌ در قرن هفتم میلادی، بعد از فتح این سرزمین به دست مسلمانان، و نابودی سلسله‌ی ساسانیان، رو به افول نهاد؛ و در نهایت، اعتبارش را به عنوان دین رسمی کشور از دست داد. به گفته‌ی برخی از مورخان، گاهی اوقات برخی از اعراب رفتار مناسبی با زرتشتیان نداشتند، و حتی گفته می‌شود کتاب‌های مقدس‌شان را به آتش کشیدند. این وضعیت باعث شد جمعیت زیادی از آن‌هایی که هم‌چنان زرتشتی باقی مانده بودند، به کشورهای همسایه، به خصوص، هند مهاجرت کنند؛ و همین مسئله باعث شد جمعیت زرتشتیان در ایران تا ۸۰ درصد کاهش یابد. امروزه، بیش‌تر زرتشتیان موجود در ایران در کرمان و یزد زندگی می‌کنند.

۳. پاکستان

تخمین زده می‌شود، حدود ۵۰۰۰ زرتشتی در پاکستان زندگی می‌کنند. پارسیان مهم‌ترین جامعه‌ی زرتشتی را در پاکستان تشکیل می‌دهند. تاریخچه‌ی جامعه‌ی زرتشتیان پاکستان به قرن ۷ میلادی باز می‌گردد؛ بسیاری از زرتشتیان در اثر حمله‌ی اعراب به ایران به سرزمین‌های مجاور مهاجرت کردند. اکثریت پارسیان زرتشتی موجود در پاکستان در پرجمعیت‌ترین شهر این کشور یعنی کراچی زندگی می‌کنند.

مطلب مرتبط: عجیب ترین مذهب دنیا: ۲۵ عجیب ترین فرقه های مذهبی در جهان

۴. آذربایجان

جمهوری آذربایجان نیز میزبان تعداد قابل توجهی از پیروان دین زرتشت است؛ تخمین زده می‌شود، حدود ۲۰۰۰ زرتشتی، معادل ۰.۰۲۲ درصد از جمعیت آذربایجان در این کشور زندگی می‌کنند. این مذهب تاثیر عمیقی بر فرهنگ آذربایجان داشته است؛ کشوری که نام‌اش ترجمه‌ی عبارت “‌محافظت کننده از آتش‌”‌ است که ارتباط مستقیمی با دین زرتشت دارد. آغاز سال جدید زرتشتی، نوروز، در جمهوری آذربایجان تعطیل رسمی است و مردم این کشور احترام زیادی برای نوروز قائل هستند. بیش‌تر زرتشتیان آذربایجان در منطقه‌ی یانار داگ، رایون سوراخانی، و خینالیق زندگی می‌کنند.

مطلب مرتبط: بی دین ترین کشورهای دنیا :۱۰ کشور با کمترین اعتقادات مذهبی

۵. پیروان دین زرتشت خارج از آسیا

با این‌که قاره‌ی آسیا دارای بیش‌ترین جمعیت پیروان دین زرتشت در جهان است، هم‌چنان شمار قابل توجهی از پیروان دین زرتشت در کشورهای غیر آسیایی نیز زندگی می‌کنند. ایالات متحده میزبان بزرگ‌ترین جامعه‌ی زرتشتیان خارج از آسیا است؛ تخمین زده می‌شود، بیش از ۱۱۰۰۰ زرتشتی در این کشور زندگی می‌کنند. از دیگر کشورهایی که جمعیت قابل توجهی از زرتشتیان را در خود جای داده‌اند، می‌توان به کانادا، استرالیا، بریتانیا، آلمان، و نیوزلند اشاره کرد.

مطلب مرتبط: ۱۰ مذهبی ترین کشور جهان

فهرست کشورهایی که زرتشتیان در آن‌ها زندگی می‌کنند

ردیفنام کشورجمعیت زرتشتیاندرصد جمعیت زرتشتیان نسبت به کل جمعیت کشور
۱سنگاپور۴۵۰۰۰.۰۸۷
۲نیوزلند۲۰۰۰۰.۰۴۵
۳افغانستان۱۰۰۰۰۰.۰۳۱
۴ایران۲۵۰۰۰۰.۰۳
۵آذربایجان۲۰۰۰۰.۰۲۲
۶کانادا۵۰۰۰۰.۰۱۴
۷استرالیا۲۷۰۰۰.۰۱۲
۸بریتانیا۴۱۰۰۰.۰۰۷
۹هندوستان۶۹۰۰۰۰.۰۰۶
۱۰کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس۲۲۰۰۰.۰۰۵
۱۱ایالات متحده۱۱۰۰۰۰.۰۰۴
۱۲پاکستان۵۰۰۰۰.۰۰۳
۱۳آلمان۳۰۰کم‌تر از ۰.۰۰۱

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیر رضا مصطفایی

منبع:worldatlas

دین زرتشت: ۴ کشور با بیش‌ ترین جمعیت زرتشتی در جهان

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می‌دونستی تا حالا چای رو اشتباه دم می‌کردی؟ | روش دم کردن یه چای لب سوز لب دوز