لایحه اصلاح قانون توزیع عادلانه آب به مجلس می رود


لایحه اصلاح قانون توزیع عادلانه آب به مجلس می رود

تهران- ایرنا- سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از ارسال لایحه اصلاح قانون توزیع عادلانه آب از سوی وزارت نیرو به هیات دولت خبر داد و گفت: این لایحه 18 ماده ای با طرح پیشنهادی کمیسیون عمران ادغام، و در مجلس بررسی می شود.

«صدیف بدری» روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با تشریح دستورکار امروز کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: در نشست امروز نحوه اجرا و آسیب شناسی موانع اجرای قانون توزیع عادلانه آب و پیشگیری از تصرفات و وضعیت پروژه های فاضلاب کشور با حضور وزیر نیرو مورد بحث قرار گرفت.
نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در مجلس با بیان اینکه تعیین پهنای بستر و مسیل ها در حریم رودخانه با دوره بازگشت 25 سال به عهده وزارت نیرو است، گفت: براساس قانون پیشگیری و حراست از سیل مصوب سال1348 یک سری وظایف برعهده وزارت کشور است اما بحث امروز کمیسیون وظایف وزارت نیرو در حوزه خارج از شهرها بود چرا که داخل شهرها برعهده شهرداری ها و وزارت کشور است.
وی ادامه داد: وزارت نیرو درخصوص انجام وظایف و تکالیف قانونی و همچنین اقدامی که باید در خسارت سیل اخیر در برخی حوزه ها انجام می داد گزارشی ارائه کرد که بر اساس آن 53 هزار کیلومتر از 75 هزار کیلومتر رودخانه درجه اول با سیستم کاداستر نقشه برداری و تعیین بستر و حریم شده است.
بدری با بیان این که حدود 22 هزار هکتار از تصرفات و مزاحماتی که وجود داشته آزاد سازی و پیش بینی شد تا پایان برنامه ششم این آزاد سازی به 27 هزار هکتار برسد،اظهارداشت: البته اینها کافی نیست بلکه یک برنامه منسجم سالانه می خواهد که مهمترین آن لایروبی رودخانه هاست.
سخنگوی کمیسیون عمران با بیان اینکه در نشست امروز این کمیسیون آسیب ها و موانع قانونی حریم رودخانه ها بررسی شد، گفت: وزارت نیرو اعلام کرد در بحث شفاف بودن وظایف نهادهای مختلف در این دو قانون بودجه مناسبی برای انجام تکالیف سالانه دیده نمی شود؛ لذا این دو قانون باید تجمیع و اصلاح شود و دغدغه های موجود در مورد شفافیت وضعیت دستگاه ها، اصلاح شود.
وی ادامه داد: وزارت نیرو به همین منظور لایحه 18 ماده ای تهیه وبه هیات دولت ارائه کرده و کمیسیون عمران هم بعد از سیل آذربایجان طرحی را در دست بررسی داشته است. درنهایت قرار شد کمیته آب و فاضلاب به طور جدی این طرح را با پیش نویس لایحه وزارت نیرو بررسی کند تا این دغدغه ها در حوزه تقنینی حل شود.
بدری گفت: طرح کمیسیون عمران در کمیته آب و فاضلاب کمیسیون از هفته آینده با اخذ لایحه وزارت نیرو به صورت جدی بررسی و با لایحه وزارت نیرو هم به گفته وزیر در کمیسیون ویژه ای در هیات دولت در دست بررسی است،ادغام می شود.
این نماینده مجلس تصریج کرد: در حوزه اجرا هم نیازمند هماهنگی بیش از پیش دستگاه های متولی موضوع یعنی وزارت کشور، وزارت نیرو و بنیاد مسکن هستیم و امیدواریم بعد از سیل اخیر وبا توجه به دستور رئیس جمهور مبنی بر تهیه گزارش جامعی توسط کمیته مربوطه این هماهنگی ها بیشتر شود.
نماینده مردم اردبیل در مجلس ناهماهنگی بین سازمان هواشناسی و وزارت نیرو و نحوه استفاده از داده ها را یکی دیگر از چالش های وزارت نیرو برشمرد و گفت: قرار شد وزارت نیرو از طریق دولت و وزارت راه و شهرسازی پیگیر موضوع باشد تا هماهنگی های بین بخشی بیش از گذشته صورت بگیرد.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در رابطه با موضوع دیگر دستور کار نشست امروز این کمیسیون هم گفت: امروز تعدادی نمایندگان سوالاتی از وزیر نیرو پرسیدند که بیشتر سوالات مربوط به مسائل منطقه ای بود وقرار شد فرصت دو هفته ای داده شود تا کارشناسان وزارت نیرو بررسی جامع تری داشته باشند و با نمایندگان سوال کننده نشستی برگزار کنند و درصورت متقاعد نشدن نمایندگان سوال کننده، به صحن مجلس ارجاع شود.
وی افزود: بررسی وضعیت پروژه های فاضلاب کشور هم به نشست بعدی کمیسیون موکول شد.
سیام**7329 **2021**

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403