تامپون برای قاعدگی، نحوه استفاده


تامپون برای قاعدگی، نحوه استفاده

خانم ها اغلب در دوران پریودی شان علاوه بر احساس خجالت، احساس ناراحتی هم می کنند.

خانم ها اغلب در دوران پریودی شان علاوه بر احساس خجالت ، احساس ناراحتی هم می کنند در صورتی که قاعدگی یک فرایند کاملا طبیعی و عادی می باشد و برای سلامت جسمانی هر زن لازم است.در این دوران با رعایت کردن موارد بهداشت فردی به راحتی می توان از امراض گوناگون ، عفونت ها و نازایی جلوگیری کرد.در این دوران با استفاده از پدهای بهداشتی مناسب می توانید احساس راحتی بیشتری کنید و دوران پریودی را راحت تر پشت سر بگذارید.انتخاب راهی مناسب برای مقابله با خونریزی های قاعدگی در سلامت فردی و نشاط بانوان اهمیت بسزایی دارد.امروزه با پیشرفت علم انواع وسایل برای جلوگیری از خونریزی ها در دوران قاعدگی وجود دارد که هرکس با توجه به راحتی خود این ابزارها را انتخاب می کند.نوارهای بهداشتی با انواع سایز و درجه های مختلف قدرت جذب ، تامپون ها با انواع قدرت های جذب و کاپ های قاعدگی با جنس ها و سایزهای گوناگون از انواع وسایل جلوگیری از می باشند .در این مقاله تمام نکات در مورد مصرف تامپون را مورد بررسی قرار می دهیم.

تامپون چیست؟
تامپون یک وسیله بهداشتی مناسب برای جایگزین نوار بهداشتی در دوران قاعدگی می باشد.این وسیله بهداشتی در درون مهبل قرار می گیرد و به ساختار جذب بالایی که دارد باعث جذب خون می شود و مانع از بیرون آمدن خون از مهبل می شود.جنس تامپون از پنبه با قدرت جذب بالا می باشد و در انتهای آن نخی وجود دارد که برای بیرون کشیدن آن استفاده می شود.تامپون را تا 8 ساعت می توان درون مهبل قرار داد .
تامپون برای اولین بار در سال 1929 اختراع شد و در سال 1931 توسط دکتر ارل هاس ثبت شد و در سال 1936 مورد فروش عمومی قرار گرفت.

فرق تامپون و نوار بهداشتی چیست؟
تامپون لوله هایی از جنس الیاف پنبه فشرده می باشد که درون مهبل فرو می رود و از بیرون آمدن خون از واژن جلوگیری می کند و خون و ترشحات خارج شده از واژن را به خود جذب می کند .در انتهای تامپون نخی محکم وجود دارد که برای بیرون کشیدن تامپون تعبیه شده است اما نوار بهداشتی پدی از جنس پنبه است که در بیرون از مهبل قرار می گیرد و خون از مهبل خارج شده و به نوار بهداشتی منتقل می شود .هر دو وسیله ی بهداشتی یک کاربرد را دارند اما موارد استفاده از آن ها برای خانم ها متفاوت است و هرخانمی با توجه به شرایط و راحتی خود ابزار بهداشتی خود را انتخاب می کند.

کدام بهتر است تامپون یا نوار بهداشتی؟
همانطور که گفتیم هر دو وسیله بهداشتی یک کار را انجام می دهند و جلوی خون قاعدگی را می گیرند اما کاربردهایشان برای خانم ها با توجه به شرایطشان متفاوت است.معمولا توصیه می شود که از تامپون در تمام روز و در هرشرایطی استفاده نشود و بیشتر برای ورزش کردن و مهمانی ها یا در مجالس در صورت پوشش لباس های تنگ استفاده شود.هرچند برخی خانم ها استفاده مداوم از تامپون را ترجیح می دهند.

انواع تامپون
تامپون ها مانند نوار بهداشتی سایزهای مختلفی ندارند اما از لحاظ قدرت جذب انواع مختلفی دارند .از انواع قدرت های جذب تامپون ها می توان موارد زیر را نام برد.
ضعیف :6 گرم یا کمتر
معمولی :6 تا 9 گرم
خوب :9 تا 12 گرم
خیلی خوب :12 تا 15 گرم
عالی :15 تا 18 گرم

چه سایزی از تامپون مناسب تر است؟
برای اینکه تامپون را بیشتر از 8 ساعت دورن واژن قرار ندهید بهتر است از تامپون های با جذب خیلی کم استفاده کنید .البته به مرور با استفاده چندباره از تامپون ها متوجه می شوید چه تامپونی برای میزان خونریزی شما و راحتی شما بهتر است.

آیا می توان همزمان از دو تامپون استفاده کرد؟
تامپون ها قدرت جذب متفاوتی دارند .در صورتی که خونریزی شدیدی دارید از تامپون با قدرت جذب بالا استفاده کنید و به هیچ عنوان از دو تامپون همزمان استفاده نکنید زیرا هیچ گونه حس راحتی ای ندارد .در صورتی که خونریزی خیلی شدید باشد می توانید برای احتیاط از نوار بهداتشی همزمان با تامپون استفاده کنید.

آیا مصرف تامپون ضرر دارد؟
در بسیاری از منابع و سایت ها در مورد سندروم شوک سمی یا آلودگی های تامپون صحبت می کنند اما سازمان غذا و دارو FDA این شایعات را تایید نمی کند .
طبق نظرات برخی از منابع علمی تامپون باعث ایجاد یک شوک سمی می شود و دستگاه تولید مثل زنانه و دستگاه تنفس را درگیر می کند .این مسمومیت نوعی مسمومیت خونی است که بر اثر آزاد شدن سموم آزاد شده از باکتری های استافیلوکوکی ایجاد می شود.
مورد دیگری که ر مورد عوارض تامپون مطرح می شود ایجاد آندومتریوز می باشد .آندومتریوز یک نوع بیماری رحمی می باشد که باعث پریودی های دردناک می شود اما بسیاری از منابع علمی معتبر این شایعه را هم رد می کنند.
اما بهتر است برای جلوگیری از مشکلات ناشی از استفاده از تامپون ها آن را بیشتر از 8 ساعت استفاده نکنید و سعی کنید استفاده از تامپون را برای موارد خاص تری مانند مهمانی ها و ورزش استفاده کنید.
برای پیشگیری ازعوارض احتمالی موارد زیر را رعایت کنید:
1.تامپون را مرتب عوض کنید و دقت داشته باشید بیشتر از 8 ساعت آن را درون مهبل نگه ندارید.
2.حتما قبل از قرار دادن تامپون دست هایتان را بشویید زیرا استافیلوکوک ها معمولا در دست هم وجود دارند.
3.از تامپون های با جذب بسیار بالا استفاده نکنید تا آن را زود به زود عوض کنید.
4.اگر دچار عفونت های پوستی هستید از تامپون استفاده نکنید.

ممکن است تامپون ها نشتی دهند؟
تامپون ها به هیچ عنوان نشتی نمی دهند فقط در موارد زیر است که ممکن است تامپونی نشتی دهد :
1.تامپون به خوبی دورن واژن قرار نگرفته باشد .
2.ظرفیت جذب تامپون کامل شده باشد.
3.تامپونی را مصرف کنید که با میزان خون ریزی بدنتان سازگاری نداشته باشد و میزان جذبش کمتر از میزان خونریزی بدنتان باشد.


سوال رایج
آیا وجود تامپون درون مهبل احساس می شود؟
خیر.احساس نمی شود .اگر بعد از فرو کردن تامپون آن را احساس کردید احتمالا آن را درست قرار نداده اید.باید آن را خارج کنید و دوباره تامپون دیگری را قرار دهید.توجه داشته باشید تامپون به هبچ عنوان نباید احساس شود.
آیا می توان از تامپون ها در مواقع غیر از قاعدگی مانند ترشحات واژینال استفاده کرد؟
خیر.ترشحات نرمال واژینال برای سلامت دستگاه تناسلی و جلوگیری از عفونت ها و تمیزی واژن ها بسیار لازم می باشد بهتر است برای رفع حس بد این ترشحات واژینال از پد استفاده شود و در صورتی که ترشحات بین دو قاعدگی بیشتر از حد معمول بود حتما به پزشک مراجعه کنید.
می توان برای رفتن به استخر از تامپون استفاده کرد؟
یکی از ورزش های مناسب در فصل تابستان و شهرهای گرمسیر شنا کردن می باشد.هرخانمی در ماه 7 روز پریود می شود و 7 روز از انجام خیلی از فعالیت های ورزشی اش از جمله شنا به علت ترس از نشتی محروم می شود .یکی از راهکارها برای حفظ پاکیزگی و جلوگیری از نشتی و راحتی در هنگام ورزش استفاده از تامپون می باشد.یکی از علت های طراحی تامپون استفاده از آن در زمان پریودی برای استفاده در استخر می باشد.زمانی که به استخر می روید اگر تامپون را به درستی در مهبل قرار دهید جای هیچ گونه نگرانی نشتی خون در استخر وجود ندارد.تامپون کاملا در مهبل فرو می رود و در صورتی که درست جاسازی شده باشد اصلا خیس نمی شود.پس با خیال راحت در زمان پریودی با استفاده از تامپون به استخر بروید.
آیا استفاده از تامپون باعث پاره شدن پرده بکارت می شود؟
در بسیاری از مقالات منابع علمی خارجی مطرح شده است که با استفاده از تامپون پرده بکارت پاره نمی شود .پرده های بکارت انواع مختلفی دارند با شکل ساختاری بعضی از آن ها به راحتی می توان از تامپون بدون هیچ نگرانی استفاده کرد.اما ساختار بعضی از آن ها سوراخ های بسیار کوچکی دارند که با استفاده از تامپون به پرده بکارت آسیب وارد می شود.اما در صورتی که برای استفاده از تامپون اصرار دارید حتما قبل از استفاده با توجه به مسایل حقوقی و اخلاقی در ایران حتما به پزشک زنان مراجعه کنید تا با بررسی پرده بکارت استفاده بدون آسیب آن را تجویز کند.

چگونه تامپون را استفاده کنیم؟
استفاده از تامپون بسیار راحت و مطمین و سریع می باشد فقط کافی است روش استفاده درست آن را بدانید.برای استفاده از تامپون:
ابتدا دست هایتان را به خوبی بشویید.
روی توالت بنشینید و پاهایتان را بیشتر از مقدار همیشگی باز کنید .همچنین می توانید بایستید و یکی از پاهایتان را روی سطح بلندتری قرار دهید تا به راحتی بتوانید اشراف کامل روی آلت تناسلی و مهبل خود داشته باشید.
دهانه واژن خود را با دست بیابید.هرخانمی باید اشراف کامل به اندام تناسلی خود و مقعدی خود داشته باشد.ممکن است در ابتدا گذاشتن تامپون برایتان دلهره آور باشد اما با شناخت آلت تناسلی خود می توانید به راحتی این کار را انجام دهید.یکی از راههای پیدا کردن سوراخ واژن پیدا کردن مسیر خروجی خونریزی می باشد با قرار دادن یک دستمال روی آن می توان سوراخ واژن را پیدا کرد.
تامپون را بردارید و وسط تامپون را در محل تقاطع لوله ای کوچکتر اپلیکاتور با لوله بزرگتر را بین انگشت شست و میانی قرار دهید و انگشت اشاره خود را در ته اپلیکاتور که نخ از آن بیرون آمده قرار دهید .قسمت کلفت تر اپایکاتور را داخل واژن قرار دهید و اپلیکاتور را چند سانتی متر به داخل واژنتان فرو کنید باسن خود را مقداری به جلو بگیرید و تامپون را به داخل فشار دهید تا زمانی که دستتان گوشت بدنتان را لمس کند .ممکن است دستتان مقداری کثیف شود اما اصلا نگران نباشید خون قاعدگی تمیز است و هیچ مشکلی برای سلامتی شما ایجاد نمی کند باید احساس کنید که تامپون، چند سانتی متر وارد واژنتان شده است زمانی که بخش نازک تر تامپون به قسمت ضخیم تر رسید توقف کنید اپلیکاتور را از واژنتان خارج کنید و بعد از اتمام کار دست هایتان را به خوبی بشویید.
دقت داشته باشید که با وجود تامپون احساس راحتی داشته باشید در صورتی که احساس کردید مقداری از تامپون بیرون است آن را با انگشت خود فشار دهید تا کاملا وارد مهبل شود در صورتی که خیلی احساس ناراحتی کردید تامپون را اشتباه وارد کرده اید آن را دربیاورید و تامپون دیگری را قرار دهید.
معمولا در اینگونه موارد، تامپون به اندازه کافی در واژن بالا نرفته است. انگشتانتان را در واژن فرو کرده تا جایی که تامپون را احساس کنید. آن را به آرامی فشار دهید سپس دوباره با راه رفتن راحتی آن را تست کنید. اگر همچنان آزار دهتده است، آن را به اشتباه داخل واژن قرار داده اید. آن را بیرون آورده و تامپون دیگری را امتحان کنید.

خارج کردن تامپون
توجه کنید که تامپون را بیشتر از 8 ساعت در واژن خود قرار ندهید حتی اگر متوجه شدید که میزان خونریزی انقدر کم بوده است که تامپون به میزان کافی کثیف نشده است.در هر صورت آن را خارج کنید.
شاید درآوردن آن در ابتدا سخت باشد اما به راحتی پاهایتان را باز کنید و نخ آن را به بیرون بکشید تامپون به راحتی از واژن خارج می شود .
در صورتی که احساس کردید تامپون خشک شده یا به جایی گیر کرده است مقداری آن اطراف آن را خیس کنید و با قدرت بیشتری طوری که نخ پاره نشود آن را بیرون بکشید.
تامپون را دورن دستمال و یا کاغذی بپیچانید و دور بریزید.همچنین تامپون را به علت کوچک بودن و بافت پنبه ای که دارد می توانید درون توالت انداخته و سیفون را بکشید.تامچون به راحتی درون آن متلاشی می شود و مشکلی برا فاضلاب ایجاد نمی کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیست