آیا با خواص تمرهندی آشنایی دارید؟ خواص تمرهندی برای سلامتی شامل تقویت سلامت قلب، کنترل دیابت، تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به جلوگیری از گرمازدگی، کمک به کاهش وزن، کمک به رشد عضلات و اعصاب، کمک به هضم غذا و کمک به پیشگیری از زخم معده است. خواص دیگر شامل پیشگیری از سرطان، کاهش روند پیری و کمک به مبارزه با سرما و آنفولانزا می باشد. در این مقاله از بخش تغذیه دکتر سلام به بررسی خواص تمرهندی می پردازیم.

تمرهندی چیست؟ خواص تمرهندی چیست؟

تمرهندی یک میوه شیرین و ترش خوشمزه است که عطر و طعم خاصی دارد. روی درختان در گلدان ها رشد می کند و از میوه سبز خشک می شود.این گیاه به دلیل رشد بذرمانند آن، اغلب به عنوان بوته شناخته می شود.میوه شیرین تمرهندی بسیار خوشمزه است و می توان پالپ آن را با اضافه کردن مقداری نمک و شکر خورد.

تمرهندی؛ خواص تمرهندی برای سلامتی چیست؟

تمرهندی در دسترس است و یکی از اجزاء تشکیل دهنده سس هایی است که درخوراکی های مختلف آسیایی استفاده می شود. طعم بسیار خوبی دارد. همچنین یک تاریخچه در مصر دارد و گفته می شود که حدود 400 سال قبل از میلاد در آنجا کاشته شده است.

تمرهندی بومی آفریقای استوایی و آسیای جنوبی است، اما مدت زیادی است که در هند کشت می شود و اغلب فرض می شود که آن بومی شبه قاره است. گفته می شود که تمرهندی دارای خواص دارویی است و توسط پزشکان عربی مورد استفاده قرار می گیرد.

تمرهندی می تواند به عنوان یک شیرینی استفاده شود و به عنوان ماده اولیه در بسیاری از غذاهای عربی استفاده می شود. هم چنین اعتقاد بر این است که اعراب آن را از هند منتقل می کنند تا آن را در کشور خود رشد دهند.

آبمیوه و پالپ تمرهندی اغلب برای درمان دیابت به کار می رود، زیرا در طبیعت شیرین و اسیدی است. تاریخ همچنین برخی از خرافات را که برای هرمنطقه متفاوت است را نشان می دهد.

آفریقایی ها معتقد بودند که درخت تمرهندی مقدس است. درفرهنگ برمه، تصورمی شد جایی است که باران خدا در آن قرار دارد.مردم مالایا تا کنون شیرنارگیل را برای تغذیه نوزادان خود با مواد خام مخلوط می کنند. پوست درخت اغلب به عنوان یک منبع خرد وعقل محسوب می شود. این درخت معمولا در منطقه بومی وحشی است، اما در مناطق دیگری که آنها را تولید می کنند کشت می شود.

بافت آن بسیار شبیه به درخت خرما است و همچنین یک هسته در وسط آن است، اما طعم آنها کاملا متفاوت هستند. بسته به تنوع، شیرین است و اغلب واکنشی شبیه خوردن یک لیمو نشان می دهند.

تمرهندی؛ خواص تمرهندی برای سلامتی چیست؟

کندن پوست آن آسان است و اغلب در فروشگاه ها بصورت جداشده و آماده استفاده می شود. تمرهندی به بخشی از غذاهای نقاط مختلف جهان تبدیل شده است چون پرورش آن آسان است.حتی دانه های آن نیزمفید هستند چون حاوی روغن کهربا هستند، که در عروسک های نقاشی به کار می رود. این روغن قابل مصرف نیز است. همچنین از پوشش دانه به عنوان رنگ پوست بز در آفریقا استفاده می شود.

ارزش غذایی تمرهندی

تمرهندی بسته بندی شده پر از ماده مغذی و دارای مقدار قابل توجهی کلسیم در مقایسه با دیگر میوه ها است. نام علمی آن Tamarind us Indica است. فهرست مواد مغذی موجود در آن بسیار طولانی است.

تمرهندی هم خوش مزه و هم برای بدن مفید است، که یک ترکیب نادر است. حاوی ویتامین هایی مانند E، C، B و مواد معدنی مختلف است. ارزش غذایی کامل را می توان برای هر ۱۰۰ گرم تمرهندی به صورت زیر تعیین کرد:

کلسیم 35-170 میلی گرم پتاسیم 375 میلی گرم ویتامین A 15 I.U تیامین 0.16 mg تارتاریک اسید8-23.8 میلی گرم فسفر 54110 میلی گرم پروتئین 3.10 گرم منیزیم 92 میلی گرم ریبوفلاوین 0.07 میلی گرم برگ های جوان نیز شامل فواید غذایی متعدد هستند برگ های جوان حاوی 63 میلی گرم گوگرد و 101 میلی گرم کلسیم اند

11 خواص تمرهندی برای سلامتی

تمرهندی؛ خواص تمرهندی برای سلامتی چیست؟

1. سلامت قلب

مصرف تمرهندی باعث کاهش مشکلات قلبی می شود. مشاهده شده است که تمرهندی رگ های خونی کلسترول LDL را افزایش می دهد.این دارای محتوای فیبر بالا است که ممکن است مسئول این امر باشد.پتاسیم موجود در تمرهندی همچنین به عنوان یک وازودیلاتور عمل می کند که فشار خون شما را با کاهش استرس بر روی شریان ها و سایر رنگ های دیگر کنترل می کند. تمرهندی که پر از ویتامین C است، به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کند که ممکن است در معرض علائم مربوط به بیماری های مزمن قلب باشند.

2. خواص تمرهندی و کنترل دیابت

آلفا آمیلاز یک ترکیبی است که در تمرهندی پیدا می شود. مشاهده شده است که آن به جلوگیری از جذب کربوهیدرات ها کمک می کند که به نوبه خود به قند تبدیل می شوند.میزان قابل توجه قند در خون نیز منجر به مسائل دیابت می شود. پانکراس قادر به کنترل میزان انسولین در بدن نیست، که منجر به بیماری های مختلف دیگری از جمله دیابت می شود.

3. تقویت سیستم ایمنی

ارزیابی مزایای غذایی تمرهندی، فواید سلامتی آن را برجسته می کند. تمرهندی دارای ویتامین C و ویتامین های دیگر است که برای خواص آنتی اکسیدانی مفید است و به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کند.

تمرهندی همچنین دارای خواص ضد میکروبی و ضد عفونی کننده هستند که منجر به ایجاد سیستم ایمنی قوی می شود که تحت تاثیر عفونت های ویروسی قرار نمی گیرد. انگل ها نمی توانند محیطی را که در آنتی اکسیدان ها زیاد است تحمل کنند.

4. ازبین بردن گرما

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که خیلی گرم است، و آب کافی ندارید در معرض گرمازدگی قرار می گیرید. آب تمرهندی با کمی زیره سبز می تواند از مشکلات مربوط به گرما جلوگیری کند وبدن شما را خنک کند.

تمرهندی؛ خواص تمرهندی برای سلامتی چیست؟

5. خواص تمرهندی و کاهش وزن

کاهش وزن، مسئله ای است که اکثر مردم با آن سروکار دارند تمرهندی با تمام مزایای آن نیز به کاهش وزن کمک کند. یک آنزیم در بدن وجود دارد که چربی را ذخیره می کند و اسید هیدروکسی تریک یا HCA موجود در تمرهندی آن را از انجام این کار متوقف می کند. همچنین باعث کاهش اشتها می شود، زیرا انتقال دهنده عصبی سروتونین را افزایش می دهد.

6. تقویت عضلات و عصب ها

ترکیبات ب -کمپلکس موجود در تمرهندی به شکل تیامین به بهبود عملکرد عصب مشهوراست و به ایجاد عضلات قوی کمک می کند. این منجر به عملکرد سالم و قوی بدن می شود.

7. تقویت دستگاه گوارش

تمرهندی حاوی تارتاریک اسید، اسید مالیک و پتاسیم است که به تقویت سیستم گوارشی کمک می کند. تمرهندی فواید زیادی برای معده دارد، زیرا به درمان اسهال و یبوست کمک می کند.این فواید به صورت جداگانه در برگ و پالپ تمرهندی یافت می شود.

8. پیشگیری از زخم معده

تنها یک دستگاه گوارش سالم کمک به جذب مواد مغذی با پتانسیل بالا خواهد بود. استفاده منظم از تمرهندی،مانع از ایجاد زخم معده می شود. عصاره دانه تمرهندی حاوی ترکیباتی است که مانع از ایجاد زخم معده می شود.

9. کمک به جلوگیری از سرطان

سرطان ناشی از رشد سلول هایی است که بر روی رادیکال های آزاد رشد می کنند. به عنوان یک نیروی قدرتمند آنتی اکسیدانی، تمرهندی آنتی اکسیدان ها را در بدن زیاد می کند و سلول های سرطانی را از بین می برد.

10. خواص تمرهندی و ضد پیری

اگر چه مطالعات قطعی در مورد کلید مقابله با پیری وجود ندارد، تمرهندی به عنوان بخش مراقبت از پوست، به جلوگیری از آسیب های آفتاب کمک می کند و همچنین می تواند به عنوان یک لایه بردار استفاده شود. این میوه حاوی آلفا هیدروکسیل است که به جلوگیری از لکه ها و آکنه کمک می کند.

11. آنتی هیستامین

تمرهندی به مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند. این ها معمولا توسط آلرژی یا عفونت های ویروسی ایجاد می شود. با این حال، تمرهندی دارای خواص آنتی هیستامینی است که به جلوگیری از حملات آسم و انواع دیگر سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند.