گلایه یک کارگردان از کمبود نمایش های مذهبی در عرصه تئاتر


گلایه یک کارگردان از کمبود نمایش های مذهبی در عرصه تئاتر

رامین جهانی نویسنده و کارگردان گفت:در سال های اخیر حوزه تئاتر رونق خوبی گرفته و نمایش های خوبی به روی صحنه می روند ولی متاسفانه همه آن ها خارج از بحث مذهب هستند.

رامین جهانی نویسنده و کارگردان نمایش « غربت ماه» درخصوص اجرای این نمایش در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: گروه آوا و نمایش خانه و موزه شهید معلم ( حاج علیرضا قدمی) حدود یک سالی است که در زمینه فرهنگی و در قالب اجرای نمایش های چند رسانه ای فعالیت می کند. سال گذشته نیز اجرای نمایش چند رسانه ای را در فرهنگسرای بهمن داشتیم و امسال با کمی تغییرات و اضافه کردن عقاید بیشتری در این بخش, نمایش چند رسانه ای «غربت ماه» را اجرا خواهیم کرد.

جهانی با اشاره به اینکه موضوع نمایش «غربت ماه» بررسی وقایع مختلف زندگی حضرت علی (ع) است, بیان کرد: نمایش « غربت ماه» به زندگی حضرت علی (ع) و ارتباط آن با زندگی امروز خانواده شهدا و غربتی که از آن زمان بوده و تا امروز نیز ادامه دارد, می پردازد. متن نمایشنامه را آماده کردیم و آن را در قالبی از نمایش چند رسانه ای از نور, تصویر , صدا , بازی و حرکت در زمان ۶۰ دقیقه آماده اجرا کردیم.

گلایه یک کارگردان از کمبود نمایش های مذهبی در عرصه تئاتر

وی در خصوص انتخاب بازیگران نمایش گفت: انتخاب بازیگران در دو حوزه انجام شد , یکی از حوزه ها به مدرسه ای که مربی ما در آن بود , برمی گردد و یک گروه ۳۰ نفره را برای اجرای سرود آماده کرده است و تعدادی دیگر از از بازیگران فعال در حوزه تعزیه بودند . حدود ۲ ماه گروه ها به صورت جداگانه تمرین کرده اند و در حال حاضر حدود ۱ ماه است که به صورت جمعی در فرهنگسرای بهمن تمرین می کنیم.

نویسنده نمایش « غربت ماه» با اشاره به رایگان بودن این نمایش برای خانواده ها گفت: کمبود نمایش های مذهبی به شدت احساس می شود. در سال های اخیر حوزه تئاتر رونق خوبی گرفته و نمایش های خوبی به روی صحنه می روند ولی متاسفانه همه آن ها خارج از بحث مذهب هستند. اصل فعالیت گروه ما در خانه و موزه شهید قدمی در حوزه فرهنگی بوده است اما نگاه ما به این شکل بوده که با کارهای فرهنگی پیام هایی را به تماشاگران بدهیم و به همین سبب تصمیم گرفتیم تا نمایش « غربت ماه» را به صورت رایگان اجرا کنیم.

وی افزود: هدف ما این نیست که از افراد خیلی معتقد و مذهبی و از سازمان ها برای تماشا دعوت کنیم , بلکه هدف ما دعوت از قشر خاکستری یا افرادی است که تاکنون به تماشای نمایش های مذهبی ننشسته اند تا آن ها هم بتوانند از این نمایش تاثیری دریافت کنند. در این نمایش سعی شده به صورت غیر مستقیم و هنری پیام ها به مخاطب گفته شود تا خود بتواند درک درستی از نمایش را داشته باشد.

جهانی با اشاره به صحنه های نمایش « غربت ماه», استفاده از مرثیه ها و اختصاص شب های نمایش به خانواده شهدا گفت: این نمایش صحنه هایی چون زندگی حضرت علی (علیه السلام)، یتیم نوازی، غربت مولا، درد و دل با چاه ، ضربت خوردن، شهادت ایشان و از سوی دیگر غربت خانواده های شهدا در زمان حال و پاسداشت مقام والای خانواده های شهدا و جایگاه رفیع شهدای مدافع حرم و ... است. در اجرای این نمایش از نواها و نماهای مختلف و ماندگاری همچون مرثیه خوانی مقام معظم رهبری ، حضرت آیت الله امام خامنه ای ( مدظله العالی )، مادحین گرامی آقایان حاج محمود کریمی، حاج میثم مطیعی،‌ استاد محمد کریمخانی و ... استفاده شده است.

اجرای هر شب این نمایش به گروهی از شهدا تقدیم می شود و به نیابت از آن ها از یکی از خانواده های آن شهدا تقدیر به عمل می آید.
• شب اول : تقدیم به شهدای علمی – خانواده شهید مصطفی احمدی روشن
• شب دوم : تقدیم به شهدای مدافع حرم – خانواده شهید مجید قربانخانی
• شب سوم : تقدیم به شهدای بسیج – خانواده شهید جابر بیدگلی
• شب چهارم : تقدیم به شهدای معلم – خانواده شهید حاج علیرضا قدمی

نمایش « غربت ماه» با بازی مصطفی فتحی، هانی ترک جزی، محمد حاتمی، مهدی علیزاده، یاسین ربطی، زهره پناهی، فرزانه خدایاری , یاسین جهانی،‌ فاطیما حسن زاده،‌ ریحانه بیگدلی، سارینا نجفی، عسل شعبانیان، نگین محمدی، آتنا بیرون بر، حلما خرد زارع و فاطمه آقا شفیع بر روی صحنه می رود.

گفتنی است نمایش «غربت ماه» از ۷ تا ۱۰ خرداد ماه (۲۲ الی ۲۵ ماه مبارک رمضان) هر شب ساعت ۲۲ در فرهنگسرای بهمن بر روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) نمایش موزیکال «شازده کوچولو»