بی‌برنامگی و بی‌تدبیری رزق انسان را کم می‌کند


بی‌برنامگی و بی‌تدبیری رزق انسان را کم می‌کند

حجت الاسلام حائری‌زاده با اشاره به عوامل فقر و کاهش رزق انسان، گفت: وقتی کسالت و ناتوانی با هم پیوند بیابند، مولود آن فقر است. انسان هرچه نسبت به دنیا بی‌اعتنا باشد، دنیا بیشتر به او روی می‌آورد.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «سیدمهدی حائری‌زاده» در جلسه سخنرانی که به مناسبت ماه مبارک رمضان در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس آیات قرآن کریم مال و ثروت امانت الهی در دست انسان است.

این استاد حوزه علمیه افزود: انسان هرچه نسبت به دنیا بی‌اعتنا باشد، دنیا بیشتر به او روی می‌آورد.

حجت الاسلام حائری‌زاده با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه مائده تصریح کرد: «ثعلبه انصاری» از اصحاب فقیر پیامبر(ص) بود که بر ثروتمند شدن بسیار اصرار داشت اما زمانی که ثروت به دست آورد، زکات پرداخت نکرد به دنبال آن دوباره فقیر شد. برخی افراد در صورت فقیر بودن ایمان بهتری دارند.

وی با استناد به فرمایشی از حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی بیان کرد:‌ آنچه می خورید یا می خورانید رزق شما است اما برای آنچه در انبار و بانک دارید، صرفا انباردار دیگران هستید.

حجتالاسلام حائریزاده با بیان اینکه اکثر انسان‌ها هنگام غنا طغیان می‌کنند و اگر فقیر باشند بهتر بندگی الهی را به جا می‌آورند، گفت: از جمله عواملی که رزق انسان را کم می‌کند کسالت و تنبلی است.

این استاد حوزه با استناد به روایتی از ائمه معصومین(ع) ابراز کرد: از ابتدای صبح دنبال رزق خود بروید، امیرمومنان امام علی(ع) می‌فرمایند: وقتی کسالت و ناتوانی با هم پیوند بیابند، مولود آن فقر است.

وی با بیان اینکه از دیگر عواملی که سبب کاهش رزق می‌شود، بی‌برنامگی و بی‌تدبیری است، تاکیدن کرد: کسانی که با تدبیر و برنامه عمل کنند حتی اگر ثروت اندکی داشته باشند آن را افزایش خواهند داد.

وی با بیان اینکه شکایت دائمی و طلبکاری از خداوند رزق انسان را کاهش می‌دهد، اضافه کرد: ما بنده و خدا مولا است مبادا به این دو جایگاه جابجا نگاه کنیم.

حجت الاسلام حائری‌زاده با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، بیان کرد: بسیاری چیزها خوشایند شما است اما برای شما شرّ است و بسیاری چیزها ناخوشایند شما است اما خیر شما در آن هست، از زمانی که توسط دشمنان تحریم شدیم فرصت‌های طلایی برای ما ایجاد شد، در یک نمونه زیرساخت‌های نظامی کشور پیشرفت کرد، امروز کسانی که ایران را با عربستان قیاس می کنند، بسیار جاهل هستند در حالی که آمریکا عربستان را گاو شیرده معرفی کرده اما از ایران ترس دارد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه هر کس با خداوند طلبکارانه صحبت ‌کند باب فقر به روی او باز می‌شود، تاکید کرد: گناه و نافرمانی از دیگر عوامل سبب کاهش رزق انسان است، بر اساس روایات رسیده هیچ مصیبت و سختی به شما نمی‌رسد مگر اینکه محصول اعمال شما باشد.

وی با استناد به روایت دیگری در پایان خاطرنشان کرد: وقتی روابط نامشروع در جامعه افزایش یابد سه مصیبت در دنیا و سه مصیبت در آخرت دامنگیر مردم می‌شود، در دنیا آبروی چنین شخصی می‌رود، باران نمی‌آید اگر هم بیاید ویرانگر است و چنین عملی مرگ زودرس و جوانمرگی را می‌آورد، در آخرت خداوند بر او سخت گرفته و شخص دچار خشم خدا و آتش جهنم می‌شود.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ 30 فروردین + دانلود غزل حافظ