10 بهترین و سریعترین دونده دو 100 متر جهان


... نوشته 10 بهترین و سریعترین دونده دو 100 متر جهان اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

دو ۱۰۰ متر یکی از رشته‌های دو و میدانی است که در آن دوندگان بایستی مسافت صد متر را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدوند. این رشته‌ی ورزشی، یعنی دویدن در کوتاه‌ترین فاصله، یکی از محبوب‌ترین و معتبرترین رشته‌های دو و میدانی است. در این نوشتار با ما همراه باشید تا با ۱۰ بهترین و سریعترین دونده دو ۱۰۰ متر جهان آشنا شوید.

10 بهترین و سریعترین دونده دو 100 متر جهان

این رشته، از بازی‌های المپیک تابستانی ۱۸۹۶ (۱۹۲۸ برای زنان) در برنامهٔ المپیک قرار داشته‌است. در حال حاضر، رکورد المپیک دو ۱۰۰ متر مردان با زمان ۹٫۶۳ ثانیه در اختیار اوسین بولت است و رکورد جهانی این رشته هم با زمان ۹٫۵۸ ثانیه در اختیار خود اوست. رکورد جهان و المپیک دو ۱۰۰ متر زنان هم به فلورنس گریفیت-جوینر آمریکایی با زمان ۱۰٫۴۹ ثانیه تعلق دارد.

«سد 10 ثانیه» اصطلاحی است که در بین قهرمانان دو و میدانی استفاده می‌شود، و به سد فیزیکی و روانشناختی بر می‌گردد که دوندگان دو ۱۰۰ متر سرعت وقتی زیر ۱۰ ثانیه مسیر را به پایان می‌رسانند از آن عبور می‌کنند. این دستاورد معمولا نشان قهرمانان دو سرعت کلاس جهانی به حساب می‌آمد. اهمیت‌ آن از اواخر دهه‌ی ۱۹۹۰ کمتر شده است چون تعداد فزاینده‌ای از دونده‌ها توانسته‌اند از این مرز و سد عبور کنند.

بهترین و سریعترین دونده دو ۱۰۰ متر جهان

۱۰. برونی سورین – ۹.۸۴ ثانیه

قهرمان دو و میدانی کانادایی، برونی سورین با موفقیت سد ده ثانیه را در دو سرعت صد متر در مسابقات قهرمانی جهان در سویل شکست، جایی که مدال نقرهر را برای دویدن مسیر مسابقه در ۹.۸۴ ثانیه از آن خود کرد. او همچنین به خاطر عملکردش در دوی امدادی ۴ در ۱۰۰ متر در المپیک تابستانی آتلانتای آمریکا در جهان مشهور است.

۹. دانوون بیلی – ۹.۸۴ ثانیه

سریعترین دونده بازنشسته‌ی کانادایی دانوون بیلی رکورد جهانی دو سرعت ۱۰۰ متر را وقتی به دست آورد که در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۹۶ آتلانتای آمریکا مدال طلای این رویداد را از آن خود کرد و موفق شد ظرف ۹.۴۸ ثانیه از خط پایان بگذرد. او اولین دونده‌ی کانادایی بود که به صورت رسمی سد ده ثانیه را در این رویدادها شکست.

۸. استیو مولینگز – ۹.۸۰ ثانیه

دونده‌ی جامائیکایی، استیو مولینگز، در سن ۲۸ سالگی برای اولین بار و تا انتهای سال سد ۱۰۰ ثانیه دو صد متر سرعت را شکست، او هفت بار موفق به انجام این کار شده است. او در یوجین آمریکا و در ۴ ژوئن ۲۰۱۱ ظرف ۹.۸۰ ثانیه از خط پایان گذشت و جای خود را در فهرست ده برترین دونده‌ی دو ۱۰۰ متر سرعت جهان باز کرد.

۷. جاستین گاتلین – 9.79 ثانیه

مدال آور طلای المپیک و قهرمان آمریکایی جاستین گاتلین در حال حاضر هفتمین دونده‌ی برتر دو ۱۰۰ متر سرعت جهان به حساب می‌آید. او در بازی‌های المپیک لندن ۲۰۱۲ با ۹.۷۹ ثانیه مسیر مسابقه را به پایان برد و مدال برنز را از آن خود کرد و به جمع سریع‌ترین دوندگان مسابقات ۱۰۰ متر تاریخ جهان پیوست.

۶. موریس گرین – ۹.۷۹ ثانیه

برنده‌ی ۴ مدال المپیک و پنج مدال قهرمانی جهان، قهرمان بازشنسته‌ی آمریکایی موریس گرین در هر دو رشته‌ی دو ۱۰۰ متر و دو ۲۰۰ متر مهارت داشت. او در ۱۶ ژوئن ۱۹۹۹ در آتن یونان عنوان سریع‌ترین دونده‌ی دو سرعت ۱۰۰ متر جهان را از آن خود کرد و مسیر مسابقه را ظرف ۹.۷۹ ثانیه دوید.

۵. نستا کارتر – ۹.۷۸ ثانیه

سریعترین دونده جامائیکایی نستا کارتر با تکمیل مسابقه ظرف ۹.۷۸ در شهر ریتی ایتالیا در ۲۰۱۰، جایگاهش را به عنوان پنجمین سریع‌ترین دونده‌ی دو ۱۰۰ متر جهان تثبیت کرد. او همچنین رکورد جهانی دو امدادی ۴ در ۱۰۰ متر جهان را در المپیک ۲۰۰۸ پکن، مسابقات جهانی ۲۰۱۱ و بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن را در اختیار دارد.

۴. آسافا پاول – ۹.۷۲ ثانیه

رکورد دار دو سرعت ۱۰۰ متر جهان از ژوئن ۲۰۰۵ تا می ۲۰۰۸، آسافا پاول جامائیکایی همچنان چهارمین قهرمان سریع جهان در این رویداد است. او با به پایان رساندن مسابقه ظرف تنها ۹.۷۲ ثانیه در مسابقات قهرمانی سوئیس در ۲۰۰۸ این عنوان را از آن خود کرد. تا اکتبر ۲۰۱۲، او ۸۸ بار سد ۱۰۰ ثانیه را شکست که بیش از رکورد هر دونده‌ی دیگری است.

۳. یوهان بلیک – ۹.۶۹ ثانیه

سریعترین دونده جامائیکایی یوهان بلیک که به او «هیولا» هم می‌گویند، مسیر دو ۱۰۰ متر را در مسابقات لیگ دایاموند لوزان سوئیس ۲۰۱۲ ظرف ۹.۶۹ ثانیه طی کرد و او را به مقام دومی مشترک در فهرست سریع ترین دوندگان دو ۱۰۰ متر رساند. او همچنین در المپیک ۲۰۱۲ لندن رکورد خوبی کسب کرد و بعد از اوسین بولت در هر دو مسابقه‌ی دو ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر در جایگاه دوم قرار گرفت. او همچنین یکی از اعضای دو تامدادی ۴ در ۱۰۰ متر بود که مدال طلا را برای جامائیکا به دست آوردند.

۲. تایسون گی – ۹.۶۹ ثانیه

این قهرمان آمریکایی – تایسون گی – که ۱۰۰ متر را تنها ظرف ۹.۶۹ ثانیه در گولدن گرند پریکس شانگهای در سپتامبر ۲۰۰۹ دوید در حال حاضر در جایگاه دومین دونده‌ی سریع ۱۰۰ متر جهان قرار دارد. او به شایستگی در مسابقات قهرمانی جهان در اوزاکای ژاپن در ۲۰۰۷ برای کشور آمریکا برنده‌ی مسابقات دو ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر شد. او پس از موریس گرین، دومین مردی است که سه مدال را فقط در یک رقابت قهرمانی از آن خود کرده است.

۱. اوسین بولت – ۹.۵۸ ثانیه

قهرمان جامائیکایی اوسین بولت که همه او را به عنوان سریع‌ترین مرد حال حاضر کره‌ی زمین می‌شناسند، عنوان رکورد جهانی ۱۰۰ متر جهان را در مسابقات قهرمانی ۲۰۰۹ جهان در برلین به دست آورد، و مسیر مسابقه‌ را در زمان حیرت انگیز ۹.۵۸ ثانیه طی کرد. اوسین بولت، اولین نفری که در هر دو رشته‌ی دو سرعت ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر از سال ۱۹۷۷ صاحب عنوان و مقام بود یکی از اعضای تیم دو امدادی ۴ در۱۰۰ متر جهان نیز هست که در المپیک ۲۰۱۲ لندن مدال طلا به دست آورد.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی

منبع: top10hq

۱۰ بهترین و سریعترین دونده دو ۱۰۰ متر جهان

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دیوونم دیوونم دیوونه حال امشبمو جز تو کی میدونه احسان خواجه امیری