ردیابی ملخ صحرایی در 250 هزار هکتار از مراتع استان کرمان


ردیابی ملخ صحرایی در 250 هزار هکتار از مراتع استان کرمان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: عملیات ردیابی ملخ صحرایی در سطح 250 هزار هکتار مراتع استان توسط اکیپ‌های دیدبانی و شبکه‌های مراقبت و پیش آگاهی با 45 اکیپ دیدبان انجام شد.

به گزارش ایسنا، "طاهری" اظهار کرد: مناطق ارزوئیه که مناطق همجوار حاجی‌آباد بندرعباس بوده و شهرستان ریگان در بخش‌های تک سیف الدین و تک فرهاد مناطق همجوار رودبار و بزمان سیستان و بلوچستان در اردیبهشت ماه 98 به ملخ صحرایی آلوده شدند.

وی افزود: به این جهت با تدارک امکانات شامل خرید سم، سمپاش و سایر امکانات عملیات مبارزه و کنترل ملخ صحرایی تاکنون در سطح 3500 هکتار مبارزه با این آفت انجام شده است.

طاهری تصریح کرد: از نیمه های بهمن ماه سال قبل، ملخ های صحرایی که منشا آنها کشورهای آفریقایی بوده پس از ورود به فاز مهاجر به کشورهای حاشیه خلیج فارس عربستان، عمان، یمن و امارات هجوم می آورند و به دلیل بارندگی های زیاد و رطوبت خاک، عدم مبارزه به موقع، از طریق خلیج فارس به استانهای جنوبی کشور خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان ریزش کردند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: با توجه به اینکه از سال 1342 تا کنون هجوم ملخ به کشور با حجم وسیع بی سابقه بوده است، بطوریکه از بهمن ماه 97 تا این تاریخ 96 دسته ملخ با دسته های 50 تا 200 میلیونی به کشور ریزش نموده و بدلیل تراکم بالای آفت به استانهای جنوبی و عدم وجود امکانات لازم و بارندگیهای اسفند ماه، امکان مبارزه مطلوب در این استانها فراهم نبوده و موجب آلودگی این مناطق شده است.

وی افزود: با تشکیل 10 جلسه در فرمانداری‌های ریگان، بم، فهرج، ارزوئیه، سیرجان و کرمان به منظور تشکیل ستاد بحران و برنامه ریزی جهت استفاده از کلیه امکانات شهرستان‌ها در امر مبارزه با ملخ صحرایی انجام شد و همچنین رئیس سازمان از مناطق آلوده شهرستان ارزوئیه و ریگان بازدید و بر عملیات کنترلی نظارت کرده‌اند.

طاهری بیان کرد: جهت افزایش دانش کشاورزان و کارشناسان جهت ردیابی آفت کارگاه‌های آموزشی در شهرستان‌های همجوار مناطق آلوده، جلسه توجیهی با حضور معاون سازمان حفظ نباتات کشور در خصوص اهمیت مبارزه با ملخ و تحلیل وضعیت ملخ در کشور برگزار شد.

وی تصریح کرد: با خرید سه دستگاه سمپاش میکرونر پشت وانتی جهت کنترل ملخ که هر کدام توانایی سمپاشی روزانه حدود 200 هکتار از مراتع را دارد و خرید شش دستگاه سمپاش توربینی که هرکدام توانایی سمپاشی 40 هکتار در روز را دارند و خرید 1500 لیتر سم دلتا مترین و مالاتیون به ارزش 800 میلیون ریال به مبارزه با آفت ملخ صحرایی پرداخته شد.

طاهری همچنین بیان کرد: شهرستان ریگان به 11 دستگاه سمپاش مدرن، دو دستگاه سمپاش میکرونر، پنج دستگاه سمپاش 200 لیتری فرغونی، سه دستگاه سمپاش توربینی و یکدستگاه سمپاش 2000 لیتری کششی مجهز شده و عملیات مبارزه با ملخ در روستاهای تک سیف‌الدین و تک فرهاد شهرستان ریگان با استفاده از پنج دستگاه خودرو وانت و چهار دستگاه تراکتور و دو دستگاه تانکر آب 18000 لیتری پشتیبانی شد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: اختصاص مبلغ 3000 میلیون ریال از طرف استانداری کرمان جهت مبارزه با ملخ، 5000 میلیون ریال اعتبار از سازمان حفظ نباتات جهت کنترل ملخ، 1860 میلیون ریال جهت خرید سمپاش، 3140 میلیون ریال جهت خرید سم و سایر هزینه‌های مرتبط جهت مبارزه با این آفت تخصیص یافت.

وی افزود: با اعزام خلبان از سوی شرکت هواپیمایی خدمات ویژه به شهرستان ریگان به منظور تعیین مناطق مناسب جهت ساخت باند هواپیمای سمپاش در صورت لزوم و استقرار کادر مدیریتی شامل معاون تولیدات گیاهی، مدیر حفظ نباتات و مدیر بازرسی سازمان به مدت پنج روز در شهرستان ریگان عملیات مبارزه با این آفت ساماندهی شد.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان