ریزش مو در شیردهی، علت و روش درمانی


ریزش مو در شیردهی، علت و روش درمانی

بسیاری از تازه مادران کمی بعد از زایمان متوجه ریزش شدید در موهای خود می شوند.

بسیاری از تازه مادران کمی بعد از زایمان متوجه ریزش شدید در موهای خود می شوند که قطعا این اتفاق برای هر کسی ناراحت کنندس. که غالبا مادران گمان می برند که این وضعیت به خاطر شیردهی می باشد، در حالی که این ریزش مو هیچ گونه ارتباطی به شیردهی نداره و یک واکنش بسیار طبیعیه که حدود سه ماه بعد از زایمان گریبان مادران رو می گیره و کاملا موقتی است، که در ادامه به بررسی برخی از دلایل ریزش مو در دوران شیردهی و راه های پیشگیرانه نیز می پردازیم.

نکته
قبل از هر چیز باید بدونید که در پوست سر به طور متوسط 90 درصد موها در حالت رشد و 10 درصد در حالت استراحت هستند که هر چند ماه یکبار موهای در حال استراحت برای رشد کردن و بیدار شدن شروع به ریزش می کنند، که بسیار طبیعیه و روزانه در حدود 50 تا 100 عدد رشته مو شروع به ریزش می کنه.

وضعیت طبیعی موها در دوران بارداری و شیردهی
همونظور که گفتیم در حدود 85 تا 95 درصد موها در حالت رشد هستند که این اتفاق در دوران بارداری بیشتر شده و موها مدت زمانی بیشتری در شرایط رشد و مدت زمان کمتری در شرایط استراحت به سر می برند که نتیجه آن ضخامت و استقامت بیشتر موها در حین بارداری است. که این پروسه به محض وضع حمل و زایمان و بروز تغییرات هورمونی مادر تغییر کرده و در عوض بیشتر موها در حالت استراحت می رن، که می دونیم در این شرایط موها میل به ریزش دارند. این ریزش از یک تا شش ماه بعد از زایمان شروع شده و معمولا تا یکسال بعد به حالت طبیعی باز گشته و متوقف می شود.

عمده دلایل ریزش مو در دوران شیردهی
هورمون های شما پس از زایمان
تعادل هورمونی به محض زایمان تغییر می کنه و سطح هومورن پروژسترون که در دوران بارداری زیاد می شه تا شیردهی را سرکوب کنه، پس از زایمان و در دوران شیردهی سطح آن پاین اومده و در عوض سطح هورمون های پرولاکتین و استروژن بالا می ره تا تشویقی باشه برای شیردهی و حمایت از قاعدگی.
رژیم غذایی در دوران شیردهی
رژیم غذایی همانطور که در دوران بارداری مهمه در دوران شیردهی هم اهمیت داره و مادارن بایستی از پروتئین کافی، آهن و مکمل های ویتامینی و مولتی ویتامین نیز مصرف داشته باشند.
استرس از دیگر دلایل ریزش مو در دوران شیردهی
گاهی اوقات استرس های احساسی و فیزیکیمی تونه در ریزش موی این دوران تاثیرگذار باشه که پیشنهاد می کنیم در عین حفظ آرامش حتما ورزش هم کنید.
اگر یکسال پس از زایمان همچنان دچار مشکل ریزش مو بودید، نزد پزشک برید، چرا که ممکنه دچار مشکل کم کاری تیروئید، کم خونی و یا فقر آهن شده باشید.

در مدت زمانیکه شما منتظر بازگشت این چرخه هستید چه کار می توان کرد؟
از بستن محکم موهای خود در بالای سر هم اجتناب کنید.
سعی کنید در این مدت کمتر موهای خود را شانه و یا برس کنید.
ابتدا موهای خود را کوتاه کنید زیرا موهای کوتاه راحت تر نگهداری می شوند.
از شامپو ها و نرم کننده های مناسبی که در داروخانه مثبت سبز موجوده، استفاده کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...