سرعت‌بخشی تاثیر آموزه‌های دینی در نظام تعلیم و تربیت را در دستورکار داریم


سرعت‌بخشی تاثیر آموزه‌های دینی در نظام تعلیم و تربیت را در دستورکار داریم

گروه حوزه‌های علمیه ــ سیدمحمد بطحایی گفت: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری به دنبال سرعت‌بخشی تاثیر بیشتر آموزه‌های دینی در نظام تعلم و تربیت به ویژه در برنامه‌های درسی آموزش و پرورش هستیم.

سرعت‌بخشی تاثیر آموزه‌های دینی در نظام تعلیم و تربیت را در دستورکار داریم

سید محمد بطحایی؛ وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به فعالیت‌های اولویت‌دار وزارت خانه متبوع خود افزود: امسال یکی از سال‌های خوبی بود که در خصوص آشنایی دانش‌آموزان با قرآن قدم‌های ارزشمندی به صورت صف و ستادی از سوی همکارانم برداشته شد.
وی با اشاره به حضور قریب به سه میلیون نفری دانش آموزان و فرهنگیان کشور در طرح جز سی قرآن کریم اظهار کرد: امسال شاهد حضور صدها هزار نفری دانش‌آموزان و معلمان در طرح جز سی‌ام قرآن هستیم و این حضور واقعاً بی‌سابقه بوده است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نهضت ملی حفظ جزء سی‌ام قرآن، اصول، رویکردها، راهبردها و اقدامات اجرایی لازم برای تحقق مطالبه مقام معظم رهبری در دستگاه تعلیم و تربیت کشور را تبیین کرده است. این نهضت ملی با نگاه سلسله مراتبی ذیل سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن تعریف می‌شود.
وی ادامه داد: امروزه جامعه تعلیم و تربیت با قرآن و معارف قرآنی مأنوس شده‌اند. البته ما به این قانع نیستیم؛ امیدواریم در آینده‌ای نزدیک همه دانش‌آموزان و فرهنگیان با قرآن ارتباط برقرار کنند، بتوانند قرآن را بخوانند و در قرآن تدبر کنند. با اعتقاد به اینکه عمل به قرآن، اساس و محور احیاء قرآن است و مسئله به تلاوت و خواندن ختم نمی‌شود؛ باید فکرمان را قرآنی کنیم، باید عملمان را قرآنی کنیم، باید قرآن را باور کنیم؛ وعده قرآن را وعده صدق و حق بدانیم.
وزیر آموزش‌وپرورش درباره نهضت ملی حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم گفت: این نهضت از آغاز سال تحصیلی 97- 98 و باهدف زمینه‌سازی انس با قرآن در کودکان و نوجوانان؛ تلاش جهت فرهنگ‌سازی مناسب و ارائه آموزش‌های لازم در چگونگی حفظ قرآن و همچنین ایجاد انگیزه و رغبت جهت حفظ آیات و سوره‌های جزء سی‌ام قرآن کریم به‌صورت فراگیر و با همراهی نهادها و دستگاه‌های فرهنگی عضو شورای توسعه فرهنگ قرآن کشور بین همه اقشار جامعه، مخصوصاً جامعه بزرگ فرهنگیان و دانش آموزان اجرا شد.
وی ادامه داد: در چشم‌انداز ترسیم‌شده برای این نهضت و با اجرای دقیق آن، طی یک سال تحصیلی، 10 درصد از دانش آموزان با اولویت دوره ابتدایی اول و دوم حافظ جزء سی‌ام شده‌اند و در گام بعدی، ضمن تحت پوشش قرار دادن مابقی دانش آموزان، انتظار می‌رود به دوره متوسطه اول و دوم نیز تعمیم داده شود.
بطحایی حفظ قرآن را راهی برای قرائت مستمر و عمل به آیات قرآن دانست و گفت: ضرورت دارد در برنامه‌های تربیت حافظ، به فهم قرآن کریم توجه ویژه شود. لذا کلیه ظرفیت‌های آموزش‌وپرورش، برای ترویج و فرهنگ‌سازی حفظ قرآن به کار گرفته‌شده است و با توجه به اینکه حافظان قرآن به اخلاق قرآنی آراسته می‌گردند، برنامه‌ریزی‌شده است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: توسعه و توجه جدی به سایر زمینه های آشنایی با عترت و اهل بیت(ع)، تشویق و زمینه‌سازی برای آشنایی والدین با قرآن و شروع حفظ از سنین ابتدایی، هدایت مدارس و مراکز دارالقرآن به‌ ویژه مدارس ابتدایی برای برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های حفظ قرآن، ایجاد ساز و کارهای لازم جهت بهره‌مندی از ظرفیت مربیان سایر دستگاه‌ها و نهادهای هم سو، ارتقای جایگاه حفظ و حافظان قرآن در فرآیندهای آموزشی، ارزیابی و ارتقا دانش آموزان و معلمان در مدارس از دیگر فعالیت های وزارت آموزش و پرورش است.
وی با اشاره به منوّیات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان و تأکیدان ایشان گفت: تأکیدی که مقام معظم رهبری داشته و دارند، اینست که با استفاده از این ظرفیت بسیارغنی که در آموزش و پرورش وجود دارد، می‌توانیم آموزه‌های تعلیم و تربیتی را با سرعت بیشتری پیش ببریم و امید داریم در برنامه‌های رسمی درسی این اتفاق مهم را رقم بزنیم.
وی اظهار کرد: در جایی که برای اولین بار رهبر معظم انقلاب سخن از 10 میلیون حافظ قرآن داشته‌اند، امروز به فضل خدا آموزش و پرورش کشورمان در یک نهضت قرآنی با عنوان طرح «جز سی‌ام » دو میلیون و 800 هزار دانش آموز و معلم حضور فعال دارند.
بطحائی تأکید کرد: در نهضت جز سی قرآن یک و نیم میلیون نفر یک سوم جز سی و 450 هزار نفر کل جز سی را حفظ کردند و این عدد در سال گذشته 220 هزار نفر بود.
گفت‌وگو: اکبر پوست‌چیان

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر