موارد مصرف پماد رزماری و عوارض آن


موارد مصرف پماد رزماری و عوارض آن

پماد رزماری یکی از داروهای موثر در کاهش درد است که به سادگی می‌توان آن را در منزل تهیه کرد. این پماد گیاهی که عوارض جانبی ندارد برای تسکین دردهای آرتروز، دیسک کمر و... استفاده می‌شود.

موارد مصرف پماد رزماری و عوارض آن


ستاره |
سرویس سلامت - زمانیکه درد به سراغ انسان بیاید، هیچ چیز به اندازه یک داروی مسکن نمی‌تواند فرد را از نظر روحی و جسمی آرام کند. مسکن‌ها در اشکال مختلفی در داروخانه‌ها موجود هستند و می‌توانند کمک بسیاری در تسکین درد داشته باشند. ممکن است در برخی موارد پزشک برای تسکین درد، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی را تجویز کند. اگرچه مصرف این نوع داروها تاثیر زیادی روی کاهش درد دارند، اما نمی‌توان از عوارض جانبی آنها چشم‌پوشی کرد، به طور مثال مصرف طولانی مدت آن‌ها باعث بروز انواع مشکلات گوارشی مانند زخم معده خواهد شد. بر همین اساس استفاده از داروهای گیاهی که عوارض جانبی کمتر نسبت داروهای شیمیایی، توصیه می‌شود. یکی از این داروهای گیاهی، پماد رزماری است که با عناوین مختلفی عرضه می‌شود. در ادامه قصد داریم به معرفی این دارو پرداخته و با برخی از معروف‌ترین اسامی آن آشنا شویم.

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست موضوعی زیر، به بخش دلخواه خود برسید:

موارد مصرف پماد رزماری مقدار و نحوه مصرف معرفی چند نمونه پماد رزماری نکات قابل توجه در ارتباط با مصرف پماد رزماری طرز تهیه پماد رزماری خانگی درمان آرتروز با طب سنتی

موارد مصرف پماد رزماری

پماد رزماری از داروهای گیاهی است که به منظور تسکین دردهای عضلانی و مفصلی مثل درد مهره‌های گردن، دیسک کمر، دنده‌ها و قفسه سینه مورد استفاده قرار می‌گیرد. رزماری یک گیاه دارویی معطر و همیشه سبز با برگ‌هایی سوزنی شکل و گل‌های سفید، صورتی، بنفش یا آبی است. این گیاه بومی در منطقه مدیترانه رشد می‌کند و می‌تواند به عنوان یک ضد درد طبیعی در بدن عمل کند. برگ و سرشاخه‌های گلدار این گیاه خواص دارویی دارند.

بیماری‌هایی مثل آرتروز، روماتیسم مفصلی، آرتریت و... معمولا با مصرف داروهای مسکن بهبود می‌یابند، اما درمان قطعی و سریعی برای آن‌ها وجود ندارد. مصرف این پماد نیز باعث افزایش گردش خون در موضع شده و تنها به صورت موقتی، میزان درد و التهاب آن ناحیه را کاهش می‌دهد.

این پماد گیاهی حاوی اسانس رزماری، منتول و کامفر است. منتول و کامفر موجود در این داروی مسکن هر کدام دارای اثر ضد درد و التهاب هستند. منتول پایه بسیاری از داروهای موضعی ضد درد و ضد التهاب به شمار می‌رود. دیگر مواد تشکیل‌دهنده این پماد شامل وازلین، پارافین، ستیل الکل، متیل پارابن و پروپیل پارابن می‌شود.

مقدار و نحوه مصرف

پماد رزماری به منظور کاهش درد و التهاب بیماری، به طور معمول روزی سه الی چهار مرتبه به طور موضعی روی محل درد مالیده می‌شود. خوشبختانه برای این پماد گیاهی (در صورت مصرف صحیح و به اندازه)، عوارض جانبی خاصی گزارش نشده است. با این وجود بروز حساسیت‌های موضعی، از عوارض کمتر مشاهده شده این دارو به حساب می‌آید.

معرفی پماد رزماری با اسامی متفاوت

۱. پماد مدیفارم

موارد مصرف پماد رزماری و عوارض آن

پماد رزماری مدیفارم از داروهای تشکیل شده از اسانس گیاه رزماری است که به منظور تسکین دردهای حاصل از کشیدگی تاندون‌ها و دردهای رماتیسمی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو خاصیت ضد درد داشته و به آسانی از طریق پوست، جذب می‌شود. موارد مصرف پماد مدیفارم به شرح زیر است:

تسکین دردهای حاصل از کشیدگی تاندون‌ها و دررفتگی مناسب افراد حساس به عنوان یک ضد درد موضعی گیاهی
تسکین دردهای روماتیسمی و عضلانی

برای اثرگذاری بیشتر، بهتر است در هر بار استفاده، محل مورد نظر با استفاده از پماد به آرامی ماساژ داده شود، توجه کنید که در بیماری‌هایی نظیر بیرون زدگی دیسک کمر درد مهره‌های گردن و آرتروز از مدت ماساژ ناحیه باید بسیار کوتاه باشد و ماساژ به آرامی انجام شود.

۲. پماد مارینتول

موارد مصرف پماد رزماری و عوارض آن


این دارو که با عنوان ژل رزماری مارینتول نیز شناخته می‌شود، از دیگر انواع پماد رزماری است که به منظور کاهش درد و التهاب در ناحیه مفصل و عضلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بروشور راهنمای استفاده از این داروی گیاهی ذکر شده است که از استعمال آن بر روی مناطقی که دچار ضایعه، زخم‌های عفونی، التهاب و عفونت‌های عمقی است، پرهیز شود. همچنین توصیه می‌شود. اگر قصد دارید از پماد مارینتول به صورت مصرف طولانی مدت و در سطوح وسیع استفاده کنید، حتما با پزشک مشورت نمایید.

بهتر است کودکان زیر ۱۲ سال، با نظر پزشک از این دارو استفاده کنند. همچنین در صورت بروز حساسیت، نباید به مصرف آن ادامه داد.

۳. پماد پرهام

موارد مصرف پماد رزماری و عوارض آن

پماد رزماری پرهام نام دیگری از ضد دردهای خانواده رزماری است. برای استفاده از این پماد می‌توانید روزی چند مرتبه مقدار کافی از پماد پرهام را به محل مورد نظر مالیده و محل را به آرامی ماساژ دهید، توجه کنید در مشکلاتی نظیر آرتروز، بیرون زدگی دیسک کمر و درد مهره‌های گردن مدت زمان ماساژ باید بسیار کوتاه باشد. مصرف این دارو از شدت درد مفاصل و عضلات می‌کاهد. در صورت مصرف صحیح و به اندازه، عارضه جانبی خاصی برای این داروی گیاهی وجود ندارد.

نکات قابل توجه در ارتباط با مصرف پماد رزماری

مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی، مجاز نیست. چنانچه به فرآورده‌های گیاهی این پماد حساسیت دارید، آن را با احتیاط مصرف کنید. این داروی گیاهی برای کسانی که به فرآورده‌های گیاهی حاوی فلفل، حساس هستند، گزینه مناسبی محسوب می‌شود. در صورت بروز عوارض پوستی مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید. پماد را روی نواحی حساس، ملتهب و دچار زخم استفاده نکنید. افرادی که به نعناع حساسیت دارند، نباید از این پماد استفاده کنند.

طرز تهیه پماد یا روغن رزماری خانگی

از آنجایی‌که اکثر داروهای مسکن عوارض جانبی مانند تهوع، بثورات پوستی، ناراحتی معده، سوزش سر دل و خستگی دارند، توصیه می‌شود برای تسکین درد به سراغ طب سنتی بروید که بسیار کم عارضه‌تر و شاید در مواقعی بتوان گفت کاملا بدون عارضه است. همانطور که ذکر کردیم پماد رزماری، یک داروی گیاهی بوده و مزیت داروهای گیاهی این است که خودتان به آسانی می‌توانید آن‌ها را در منزل تهیه کنید. در ادامه قصد داریم طرز تهیه این دارو در منزل را شرح دهیم تا بتوانید آن را خودتان بسازید.

موارد مصرف پماد رزماری و عوارض آن

مواد لازم برای تهیه پماد یا روغن رزماری

به منظور تهیه این پماد در منزل به مواد اولیه‌ای که در جدول زیر مشاهده می‌کنید، نیاز است.

مواد لازم
رزماری تازه سه الی چهار شاخه
روغن زیتون یا بادام دو استکان

طرز تهیه پماد یا روغن رزماری

ابتدا شاخه‌های رزماری را با آب سرد شسته و سپس ساقه‌های آن را جدا کنید. تقریبا به اندازه یک استکان از برگ‌های رزماری را احتیاج خواهید داشت. پس از آن دو استکان روغن را (زیتون یا بادام) درون ماهیتابه ریخته و برگ‌های سبز رزماری را به مدت پنج الی ۱۰ دقیقه درون این روغن تفت دهید. توجه داشته باشید که در این مرحله شعله گاز باید بسیار کم باشد. سپس شعله اجاق گاز را خاموش کنید و اجازه دهید روغن سرد شود. با جداسازی تفاله‌های رزماری، می‌توانید روغن به دست آمده را به عنوان یک لوسیون ضد درد، استفاده کنید. برای نگهداری روغن باید آن را درون شیشه دربسته و در یخچال، نگهداری کنید.

نکته: اگر برای تهیه این روغن، رزماری تازه در دسترستان نیست می‌توانید از رزماری خشک شده نیز استفاده کنید. برای این کار باید رزماری را درون یک شیشه ریخته و روی آن را روغن زیتون یا بادام بریزید. شیشه را به مدت دو هفته در مقابل آفتاب قرار دهید و پس از آن، خرده‌های خشک رزماری را با استفاده از صافی از روغن جداکنید. این روغن نیز باید درون یخچال نگهداری شود.

سخن پایانی

در دنیای امروز که اکثر امور با کامپیوتر انجام می‌شود، مدت زمان بسیاری را نشسته‌ایم، همین امر شیوع ابتلا به بیمارهای مفاصل مانند آرتروز، بیرون زدگی دیسک و غیره را افزایش داده است. اگرچه بعضی از این عارضه‌ها درمان قطعی ندارند، اما به کمک درمان‌‌هایی نظیر ورزش درمانی، درمان جراحی و استفاده از مسکن‌ها می‌توان به کاهش درد کمک شایانی کرد. پیش از آنکه خود را به تیغ جراحی بسپاریم شاید بد نباشد درمان‌های سنتی، داروهای گیاهی نظیر پماد رزماری و حرکات اصلاحی را امتحان کنید.

بیشتر بدانید: روش‌های درمان ارتروز با طب سنتی

امیدواریم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. خواهشمندیم درصورتیکه تجربه مصرف این پماد برای کاهش درد را داشته‌اید، دیدگاه خود را در بخش نظرات با ما و دیگر مخاطبان مجله "ستاره" به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس