روش هایی ساده برای ترک کردن سیگار بصورت دائمی


ترک سیگار با روش های ساده ترک سیگار درسته که سخت اسـت ولی با آموزش هایی که بـه شما خواهیم داد می توانید آسان تر سیگار را کنار بگذارید و برای آینده و سلامتی خود زندگی بهتری را بسازید. ممکن اسـت با ترک یک دفعه ای سیگار بـه شما شوک وارد شود پس بهتر اسـت کم کم سیگار را ترک کنید و در قبل از شروع این مقاله را کامل مطالعه کنید تا بـه شما در این مورد...

روش هایی ساده برای ترک کردن سیگار بصورت دائمی

ترک سیگار با روش های ساده

ترک سیگار درسته که سخت اسـت ولی با آموزش هایی که بـه شما خواهیم داد می توانید آسان تر سیگار را کنار بگذارید و برای آینده و سلامتی خود زندگی بهتری را بسازید.

ممکن اسـت با ترک یک دفعه ای سیگار بـه شما شوک وارد شود پس بهتر اسـت کم کم سیگار را ترک کنید و در قبل از شروع این مقاله را کامل مطالعه کنید تا بـه شما در این مورد یاری نماییم.

قبل از هر چیز باید بدانید برای شما هیچ چیز غیر ممکن نیست و انسان موجود بسیار قوی اسـت که اگر اراده لازم را برای کاری داشته باشد می تواند از پس مشکلات ان برآید.

روش هایی ساده برای ترک کردن سیگار بصورت دائمی

ترفندهای مقابله با وسوسه سیگار کشیدن

علائم ترک سیگار شما را به چالش خواهد کشید اما راه هایی اسـت که می توانید آسان تر با این چالش کنار آمده و بـه خودتان انگیزه ادامه راه را بدهید: لیستی از دلایل ترک سیگار تهیه کرده و در همه ی ی لحظات داخل جیب خود داشته باشید و بخصوص در اوقات ناامیدی یا میل شدید بـه سیگار آن را مرور کنید. برای اوقات بیکاری خود برنامه ریزی کرده و خود را مشغول نگه دارید.

از خانواده و دوستان برای دوره ترک سیگار کمک بخواهید. توجه داشته باشید میل بـه سیگار معمولاً در عرض چند دقیقه برطرف میشود، در این لحظات نفس عمیق بکشید، آب بنوشید یا کاری انجام دهید تا حواستان پرت شود. افراد سیگاری معمولاً در زمان های خاص میل بیشتری بـه سیگار کشیدن دارند، در این لحظات خطرناک توجه بـه نکات زیر ممکن اسـت مفید واقع شود:

صبح خود را با دوش گرفتن آغاز کنید. اگر قبلا هنگام نوشیدن چای یا قهوه سیگار می کشیدید نوع نوشیدنی یا فنجان خود یا جایی که معمولاً استفاده می‌کردید را تغییر دهید و در حین نوشیدن چای یا صبحانه روزنامه بخوانید یا شبکه های اجتماعی را چک کنید. اگر هنگام کار با کامپیوتر در خانه سیگار می کشیدید میز خود را جابه جا کرده یا دکوراسیون اتاق را تغییر دهید.

بعد از وعده های غذایی پیاده روی کنید. بعد از یک روز کاری تمرینات ورزشی یا مدیتیشن داشته باشید. اگر قبل از غذا سیگار می کشیدید وعده غذایی را زودتر صرف کنید. بـه خودتان جایزه های کوچک بدهید مثلا بـه موسیقی مورد علاقه تان گوش داده یا میوه میل کنید. در کنار افراد سیگاری دیگر آدامس بجوید یا بطری آب بـه همراه داشته باشید

غذای مورد علاقه تان را بخورید

با ترک سیگار عطر و طعم غذاها بسیار بهتر خواهد شد و فرد تا حدی از خوردن غذا های مختلف لذت میبرد که از این‌که با سیگار کشیدن خودش را از لذت طعم و بوی غذا های مختلف محروم کرده بود خود را شماتت خواهد کرد! در دوره ترک و بـه خصوص اوایل دوره، غذا های مورد علاقه تان را بیشتر میل کنید تا با لذت بردن از طعم آن ها آسان تر بتوانید با میل بـه سیگار کشیدن مقابله کنید.

از دیگر مواد غذایی مفید برای ترک سیگار می توان بـه نان غلات کامل، مافین غلات کامل، میوه های همچون سیب، موز، هلو و غیره، ماست کم چرب بدون شکر، میوه های برش خورده مانند هندوانه و آناناس، آدامس بدون قند، آب نبات بدون قند و اسموتی ماست و میوه اشاره کرد. اگر قصد ترک سیگار را دارید یا دوره ترک را می گذرانید توصیه می شود از مواد و نوشیدنی های زیر اجتناب کنید:

روش هایی ساده برای ترک کردن سیگار بصورت دائمی

بهترین و آسان ترین راه های ترک سیگار

بسیاری از کسانی که سیگار می کشند دوست دارند که سیگار را ترک کنند و یکبار برای همیشه آن را کنار بگذارند اما اگر شما هم همین مشکل را داشته باشید و بـه هر دلیلی شروع بـه کشیدن ان کرده باشید میدانید که ترک ان کار ساده ای نخواهد بود.

با این‌که روش ها و راه کار های زیادی در این زمینه توصیه شده اسـت اما بهترین روش ان بـه تصمیم خود شما و ایستادن پای تصمیمی که گرفته اید بستگی دارد اما چطور باید این کار را کرد؟ روشی که مـا امروز به شما پیشنهاد می دهیم را مرحله بـه مرحله مرور کنید و بعد هر زمان که آماده بودید تصمیم خود را بگیرید، با مجله تالاب همراه باشید.

گول این حرف را نخورید فقط یه سیگار

هیچ گاه با این جمله گول نخورید که فقط یک سیگار در شرایط سختی که قرار دارید بکشید. اگر این کار را انجام دهید دوباره بـه حالت سابق برمی گردید.

نگذارید که در هیچ شرایطی چیزی وجود داشته باشد که تمام زندگی و فکر شما را نظارت کند. شما حتی در شرایط سخت هم بـه چیزی مثل سیگار که جز ضرر چیزی ندارد نیازی ندارید. بـه قدرت خودتان تکیه کنید و به خود اعتماد داشته باشید. نگذارید در هیچ شرایطی محتاج سیگار شوید.

از موارد جایگزین برای سیگار استفاده نکنید

از موارد جایگزینی مثل سیگار الکترونیک یا دارو ها استفاده نکنید زیرا انها اعتیادتان را زنده نگه می دارند.

روش هایی ساده برای ترک کردن سیگار بصورت دائمی

سیگارهای تان را دور بریزید

هیچ سیگاری در جیب تان برای مواقع ضروری و حتی در خانه نگه ندارید. زیرا اگر این کار را انجام دهید یعنی شما هنوز در مورد ترک تان شک دارید. غیر سیگاری ها نیازی بـه سیگار ندارند. در واقع یکی از لذت بخش ترین حس های آزادی این اسـت که دیگر نگرانی برای داشتن سیگار کافی ندارید و از این بردگی آزاد می شوید.

از آزادی و زندگی تان لذت ببرید

زندگی بـه سرعت بـه حالت نرمال بر می گردد اما حواستان باشد که دوباره بـه دام نیفتید. اگر ذهن تان خواست با “تنها یک سیگار” شما را گول بزند با خود بگویید آیا حالا مـن سیگاری همراهم دارم؟ آیا دوست دارم برگردم بـه دوره ای که هر روز سیگار می کشیدم؟ اصلا چرا تصمیم گرفتم دیگر سیگاری نباشم؟” آن گونه آزادی خود را دوباره حس می کنید و از سیگاری نبودن تان لذت می برید.

حتما بخوانید: فواید سیگار چیست ؟

تاریخی برای ترک سیگار معین کنید

یک تاریخ را برای ترک سیگار مشخص کنید. این تاریخ میتواند هر زمان که دوست دارید باشد و تا ان تاریخ بـه سیگار کشیدن تان مثل همیشه ادامه دهید. تا فرا رسیدن روز معین شده سعی بـه ترک کردن و یا کم کردن تعداد سیگار ها نکنید و روال زندگی و سیگار کشیدن را به طور عادی و همیشگی ادامه دهید.

نگاه تان بـه آینده باشد

بـه یاد داشته باشید که شما قرار نیست چیزی از دست بدهید زیرا سیگارها به طور قطع هیچ کاری برای شما انجام نمیدهند و هیچ چیز برای شما ندارند بلکه تمام کاری که انجام می‌دهند گرفتن بخشی از زندگی شماست و فقط بـه سادگی شما را مانند یک برده به خود عادت میدهد و شما را متقاعد میکند که بدون او نمی‌توانید زندگی کنید.

این مساله را در ذهن خود و برای خود روشن کنید که چیزی از دست نخواهید داد و قدم مثبت بزرگی نه تنها برای سلامتی، انرژی و پول تان برداشته اید بلکه اعتماد بـه نفس، احترام به خود، آزادی و مهم تر از همه ی ی، کیفیت زندگی پیش رویتان را به خود هدیه داده اید. از زمانیکه سیگار را کنار می گذارید قرار اسـت از سیگاری نبودن خود لذت ببرید.

روش هایی ساده برای ترک کردن سیگار بصورت دائمی

سیگار آخرتان را بکشید

در واقع قرار نیست چیزی از دست بدهید بلکه قرار اسـت از شر چیزی آسان شوید. آخرین سیگارتان را بکشید و این لحظه بزرگترین و بهترین لحظه برای زندگی پیش رویتان خواهد بود. شما می دانید که کاری که میکنید درست ترین کار ممکن برای خودتان اسـت و هر زمان که بـه شک افتادید این مساله را به یاد بیاورید.

نیازی نیست از سیگاری ها فاصله بگیرید

سعی نکنید قسمت ها و فعالیت هایی از زندگی نرمال تان را به خاطر حضور افراد سیگاری کنار بگذارید و از انها فاصله بگیرید. شاید انها شما را به تمسخر بگیرند که دیگر سیگار نمی کشید اما در واقع انها آرزو دارند که کاش جای شما بودند.

بحال انها تاسف بخورید اما نیازی بـه سخنرانی درباره مضرات سیگار و ترک کردن تان نیست. اگر به شما سیگاری تعارف شد فقط بـه سادگی بگویید ” نه ممنون مـن سیگار نمیکشم” شما میدانید که برا چـه سیگار را ترک کرده اید و آن ها هنوز چـه ضرری را متحمل میشوند.

سعی نکنید به سیگار فکر نکنید

تلاش کردن در راه فکر نکردن بـه سیگار جواب نمی‌دهد زیرا هر چـه بیشتر تلاش کنید متوجه میشوید که هیچ اثری ندارد. بهتر اسـت به جای فکر کردن بـه این‌که “کاش یک نخ سیگار داشتم” بـه این فکر کنید که “چقدر خوب اسـت که دیگر نیازی بـه سیگار ندارم و دلم نمیخواهد که سیگار بکشم. مـن دیگر سیگاری نیستم” با این فکرها هم بـه سیگار فکر کرده اید، هم دل تان نمی خواهد دیگر سیگار بکشید و هم خوشحال هستید.

روش هایی ساده برای ترک کردن سیگار بصورت دائمی

عوارض ترک سیگار

با ترک سیگار عوارض ناخوشایندی همچون اضطراب و تحریک پذیری، سردرد، مشکلات خواب، خستگی، گرسنگی، اضافه وزن و غیره نیز تجربه خواهید کرد که اغلب آن ها طبیعی بوده و از نشانه های کاهش سطح نیکوتین در بدن محسوب میشوند. بـه یاد داشته باشید که این عوارض و علائم موقتی میباشد و بـه مرور زمان کاهش پیدا کرده و از بین می رود.

سردرد و سرگیجه

روش هایی ساده برای ترک کردن سیگار بصورت دائمی

سردرد از شایع‍‌ترین علائم جسمی ترک سیگار پس از کاهش نیکوتین در بدن میباشد و به دلیل بهبود اکسیژن رسانی بعد از ترک سیگار، معمولاً در اوایل دوره سردرد و سرگیجه خواهید داشت.

توصیه میشود:

تمرینات تنفسی انجام دهید، بـه آرامی و عمیقا نفس کشیده، پنج ثانیه نفس خود را نگه دارید و بـه آرامی و با هفت عدد ان را به بیرون بدهید. آب و نوشیدنی های گیاهی و آب میوه بنوشید. فعالیت های ورزشی ملایم انجام دهید، پیاده روی، شنا یا تمرینات یوگا توصیه میشود. حمام گرم و مدیریت استرس نیز تاثیر خوبی در تسکین سردرد دارد.

گز گز دست و پا

روش هایی ساده برای ترک کردن سیگار بصورت دائمی

ترک سیگار باعث بهبود جریان خون در بدن میشود و به همین دلیل ممکن اسـت احساس سوزن شدن یا گز گز در دست و پا داشته باشید که نشانه خوبی اسـت.

سرفه و گلودرد

از آن جا که ریه ها پس از ترک سیگار شروع بـه پاکسازی خلط و سایر ضایعات ایجاد شده توسط سیگار می کنند فرد ممکن اسـت علائمی همچون سرفه و گلودرد را تجربه کند.

روش هایی ساده برای ترک کردن سیگار بصورت دائمی

آبرسانی بدن، مرطوب کردن هوای خانه و محیط کار، مصرف عسل یا داروهای سرفه بدون نسخه میتواند بـه کاهش تحریکات گلو و سرفه کمک کند. در این مورد با پزشک داروخانه مشورت کنید.

افزایش اشتها و اضافه وزن

با کنار گذاشتن سیگار بدن انرژی بیشتری بـه دست آورده و اشتهای فرد افزایش مییابد. از سوی دیگر برخی افراد برای ترک عادت سیگار بـه دست گرفتن، سعی می کنند غذا و تنقلات بیشتری میل کنند که همین امر تاثیر زیادی در اضافه وزن خواهد داشت. لازم بـه ذکر اسـت با ترک سیگار فرد دچار کاهش قند خون میشود.

روش هایی ساده برای ترک کردن سیگار بصورت دائمی

همین مسئله باعث می شود میل بـه مصرف کربوهیدرات ها، شیرینی ها و سایر غذاها در او افزایش یافته و فرد بـه صورت ناگهانی دچار گرسنگی شود. به همین دلیل افرادی که سیگار را ترک می‌کنند بعد از یک سال به طور متوسط حدود 4.5 کیلو افزایش وزن خواهند داشت که بیشترین اضافه وزن بـه اوایل دوره برمی گردد.

توصیه می شود:

در روزهای اول ترک سیگار بـه خودتان سخت نگیرید. درباره مصرف داروی بوپروپیون با پزشک صحبت کنید زیرا مطالعات نشان داده این دارو نسبت بـه سایر داروهای ترک سیگار افزایش وزن کمتری بـه همراه دارد. فعالیت های بدنی منظم و استفاده از مواد غذایی سالم نیز در کنترل وزن تاثیر عالی خواهد داشت. در صورتی که افزایش وزن باعث نگرانی شما شده با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

یبوست

از آن جا که نیکوتین روی عملکرد روده کوچک و بزرگ اثر می گذارد با ترک نیکوتین و همزمان با تلاش بدن برای تطبیق با شرایط جدید ممکن اسـت دچار مشکلات روده ای همچون یبوست شوید که معمولاً 1 تا 2 هفته ادامه پیدا میکند.

توصیه میشود:

در این مدت مصرف مواد غذایی همچون برنج سفید، شکلات، چیپس سیب زمینی و بستنی را کاهش داده و مایعات فاقد کافئین و مواد غذایی پر فیبر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

خشکی دهان

روش هایی ساده برای ترک کردن سیگار بصورت دائمی

زخم دهان یا خشکی دهان اغلب در 2 هفته اول بعد از ترک سیگار ایجاد شده و نشانه خوبی از بهبود خون رسانی بـه دیواره دهان میباشد. اگر چـه استرس و اضطراب ناشی از ترک سیگار نیز باعث تشدید این وضعیت می شود.

اختلالات خواب

بی خوابی و اختلالات خواب نیز که از عوارض احتمالی ترک سیگار هستند معمولاً بعد از 2 تا 3 هفته برطرف میشوند.

توصیه می شود

مصرف کافئین، چای و قهوه را کاهش دهید، فعالیت های ورزشی را در برنامه روزانه خود بگنجانید، مطالعه کردن و حمام آروماتراپی قبل از خواب نیز بـه بهبود خواب کمک میکند.

روش هایی ساده برای ترک کردن سیگار بصورت دائمی

نکته: توقف ناگهانی سیگار باعث واکنش سیستم ایمنی بدن میشود و فرد ممکن اسـت علائم مشابه آنفلوآنزا یا سرماخوردگی را تجربه کند، در اغلب موارد این علائم تنها 2 روز ادامه داشته و استفاده از جایگزین های نیکوتین بـه همراه مسکن های بدون نسخه میتواند علائم را کاهش دهد.

عوارض روحی و روانی ترک سیگار

در روزها و هفته های اول دوره ترک سیگار نوسانات احساسی زیادی را تجربه خواهید کرد زیرا تغییرات بزرگ در زندگی طبیعتا بـه احساسات شدیدی منجر خواهد شد، برخی افراد این حالات را با احساس ناشی از دست دادن یکی از دوستان مقایسه می کنند اما مادامی که بـه یاد داشته باشید این احساسات گذرا و طبیعی هستند آسان تر می توانید با انها مقابله کنید.

میل شدید به نیکوتین

در افراد سیگاری بدن بـه شدت بـه نیکوتین وابسته شده و زمانی که فرد در دوره ترک قرار می‌گیرد بین 2 تا 4 هفته بعد از آن اشتیاق بـه سیگار کشیدن و مصرف نیکوتین او را آزار خواهد داد.

روش هایی ساده برای ترک کردن سیگار بصورت دائمی

این حالت اوایل دوره بسیار قوی اسـت اما بیش از چند دقیقه طول نمی کشد و هرچه بیشتر بتوانید بـه حس اشتیاق خود غلبه کنید این کار برای شما آسان تر خواهد شد. در انتهای مقاله برخی راهکارهایی برای غلبه بر این مشکل ارائه داده شده اسـت.

تحریک پذیری و خشم

شما با ترک سیگار قدم بزرگی در تغییر وضعیت جسمانی و روحی خود برمی دارید و بدن و ذهن بـه مدت زمانی برای ترک عادت های خود نیاز دارد این مسئله معمولاً باعث بروز خشم و تحریک پذیری در خلق و خوی فرد میشود.

روش هایی ساده برای ترک کردن سیگار بصورت دائمی

مطالعات نشان داده خشم و تحریک پذیری از شایع‍‌ترین احساسات منفی در دوره ترک سیگار میباشد که معمولاً 1 هفته پس از ترک بـه اوج خود رسیده و ممکن اسـت 2 تا 4 هفته ادامه داشته باشد.

برای مدیریت این احساسات منفی توصیه می شود

بخاطر بسپارید که این احساسات موقتی هستند. در فعالیت فیزیکی مانند پیاده روی شرکت داشته باشید. مصرف کافئین را کاهش دهید. از مدیتیشن یا سایر تکنیک های آرام سازی همچون ماساژ درمانی، حمام گرم و تمرینات تنفس استفاده کنید. در مورد محصولات جایگزین نیکوتین یا سایر داروها با پزشک مشورت کنید.

استرس

بسیاری از افراد سیگاری معتقدند استعمال سیگار در شرایط استرس زا بـه کاهش استرس آن ها کمک زیادی میکند، این گفته صحت دارد زیرا سیگار باعث ترشح برخی مواد شیمیایی در مغز می شود که در کاهش استرس تاثیرگذار اسـت اما این اثر موقتی اسـت. با ترک سیگار احتمالا بیش از گذشته استرس را تجربه خواهید کرد.

توصیه می شود:

مواردی که باعث استرس میشود را شناسایی کرده و قبل از وقوع برای انها برنامه ریزی کنید. زمان هایی از روز را برای خودتان باشید و از شرایط استرس زا و هیاهوی اطرافیان دور شوید. از تکنیک های آرامش بخش مانند یوگا و مراقبه استفاده کنید. گاهی پرداختن بـه برخی کارهای متفرقه همچون مطالعه کردن باعث کاهش استرس میشود.

اضطراب و افسردگی

اگر چـه علت ان مشخص نشده اما افراد سیگاری بیش از سایرین بـه افسردگی و اضطراب دچار میشوند که هنگام ترک سیگار دو چندان خواهد شد. اضطراب معمولاً در 3 روز اول بـه اوج خود رسیده و تا 2 هفته بعد ادامه می یابد. تجربه این حالات در دوره ترک سیگار کاملا طبیعی اسـت و جای نگرانی ندارد.

توصیه میشود:

مصرف کافئین را کاهش داده و فعالیت های ورزشی منظم داشته باشید. مدیتیشن و سایر تکنیک های آرامش بخش نیز برای بهبود وضعیت روحی شما مفید خواهد بود.

روش هایی ساده برای ترک کردن سیگار بصورت دائمی

در صورت مشاهده علائم افسردگی شدید بهتر اسـت از یک روان شناس کمک بگیرید. بعضی از روش های موثر در کنار درمان های دارویی عبارتند از:

مصرف اسیدهای چرب امگا 3

طب سوزنی

ماساژ درمانی

مدیتیشن

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ترک اعتیاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟