تاکید چین بر توانایی خود در کنترل تبعات جنگ تجاری با آمریکا


تاکید چین بر توانایی خود در کنترل تبعات جنگ تجاری با آمریکا

نهاد برنامه‌ریزی دولت چین اعلام کرد نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد تبعات جنگ تجاری میان این کشور و آمریکا با اقدامات دولت پکن قابل مهار خواهد بود.

تاکید چین بر توانایی خود در کنترل تبعات جنگ تجاری با آمریکا
به گزارش فانوس، حزب کمونیست چین از شرکت‌ها و مردم این کشور خواست تا همچون صخره در برابر جنگ تجاری آمریکا مقاومت کنند و با اتکاء به تمدن ۵ هزارساله خود بار دیگر از پس توفانی سهمگین با پیروزی و سربلندی سَر برآورند.

نهاد برنامه‌ریزی دولت چین روز جمعه اعلام کرد که نتایج بررسی‌های آن‌ها با وجود تائید تبعات منفی اقدامات تجاری آمریکا علیه اقتصاد چین، نشان می‌دهد که این تبعات با اقدامات دولت قابل مهار و کنترل خواهد بود.

کمیسیون ملی اصلاحات و توسعه چین در جریان نشستی رسانه‌ای ضمن اعلام این خبر تاکید کرد که دولت چین برنامه منطقی لازم را برای مقابله با سیاست افزایش تعرفه واردات کالا‌های چینی از سوی آمریکا طراحی کرده و با اجرای آن سطح آثار منفی سیاست‌های تجاری آمریکا بر اقتصاد این کشور به حداقل ممکن خواهد رسید.

بیانیه رسمی این کمیسیون در حالی با حضور نمایندگان رسانه‌ها قرائت شد که دولت چین روز چهارشنبه اعلام کرده بود که رشد خرده‌فروشی و افزایش فروش محصولات صنعتی تولید شده در این کشور تحت تاثیر اختلافات تجاری با آمریکا طی ماه آوریل کاهش یافته است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در واکنش به کسری تجاری ۴۲۰ میلیارد دلاری این کشور در مبادلات سالانه با چین، سال گذشته تعرفه واردات ۵۰ میلیارد دلار از کالا‌های چینی را به ۲۵ درصد افزایش داد. البته ترامپ دلیل عمده این اقدام خود را رعایت نکردن حق مالکیت معنوی طرح‌ها و فناوری‌های ابداع شده در آمریکا و سرقت اسرار فنی و بانک‌های اطلاعاتی از سوی شرکت‌های چینی اعلام کرده بود. دلیلی که بر پایه آن و از روز پنج‌شنبه ادامه فعالیت شرکت چینی خدمات مخابراتی «هواوی» در بازار آمریکا ممنوع شد.

در واکنش به اقدام روز گذشته وزارت بازرگانی آمریکا، ارگان رسمی حزب کمونیست چین روز جمعه با انتشار تفسیری از شرکت‌های این کشور خواست تا همچون صخره در برابر اقدامات دولت آمریکا ایستادگی کنند.

در این تفسیر تاکید شده که چینی‌ها با تکیه بر تمدنی ۵ هزارساله همواره پس از وقوع توفان‌ها سربلند کرده‌اند و اکنون نیز به عنوان بزرگ‌ترین ملت جهان با اعتماد به نفس به مسیر خود ادامه خواهد داد.

حزب حاکم چین به مردم وعده داده که اقدامات تجاری دولت آمریکا در نهایت موجب تقویت اقتصاد چین خواهد شد. تلویزیون دولتی چین نیز طی روز‌های اخیر پخش فیلم‌های حماسی از جنگ‌های تاریخی این کشور با همسایگانش را آغاز کرده است.

تاکنون حدود نیمی از مجموع ۵۴۰ میلیارد دلار کالای چینی که به آمریکا صادر می‌شوند، مشمول تعرفه واردات ۲۵ درصدی شده‌اند. اما ترامپ اخیرا با ابراز نارضایتی از مذاکرات تجاری دو طرف، اعلام کرد که ۳۲۵ میلیارد دلار باقیمانده نیز تنها برای دوره کوتاهی از تعرفه معاف خواهد بود و این بخش از کالا‌های چینی نیز مشمول تعرفه واردات ۲۵ درصدی خواهند شد.

البته دولت چین نیز طی یک سال گذشته و در اقدامی متقابل واردات ۱۱۰ میلیارد دلار از کالا‌های وارداتی آمریکایی را مشمول پرداخت تعرفه کرده، ولی با توجه به این که مجموع صادرات آمریکا به چین سالانه حدود ۱۲۰ میلیارد دلار است، جنگ تجاری دو طرف تاثیر منفی بیشتری بر اقتصاد چین داشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!