توده یا برآمدگی در واژن، ده دلیل ایجاد آن


توده یا برآمدگی در واژن، ده دلیل ایجاد آن

اگر برجستگی های واژنتان کوچک، همراه با ترشخ و خارش بود باید بلافاصله به پزشک مراجه کنید.

اگر برجستگی های واژنتان کوچک، همراه با ترشخ و خارش بود باید بلافاصله به پزشک مراجه کنید در غیر اینصورت معمولا نیازی به نگرانی نیست.
به گفته الیسا دوک Alyssa Dweck متخصص زنان در نیویورک اغلب بیماران من تا برجستگی یا مشکلی روی واژن خود می بینند میترسند به سرطان یا هرپس و تبخال تناسلی مبتلا شده باشند ولی در اکثر موارد نیازی به نگرانی نیست و فقط یک مشکل موقت است.
هرپس و تبخال معمولا به شگل برجستگی دیده نمی شود و درست مثل تبخال لب حالت زخم سرباز و دردناک دارد که مایعاتی ترشح می کنند و رویشان زخم می شود.
بنابراین اگر برجستگی های واژنتان کوچک، همراه با ترشخ و خارش بود باید بلافاصله به پزشک مراجه کنید در غیر اینصورت معمولا نیازی به نگرانی نیست

جوش های روی اندام تناسلی
شاید فکر کنید با گذر از دوران نوجوانی دیگر با جوش های پوستی خداحافظی کرده اید ولی در بزرگسالی هم ممکن است دچار جوش شوید آن هم نه فقط روی صورت و ممکن است در ناحیه واژینال هم آکه داشته باشید که دقیقا مشابه آکنه در سایر نقاط بدن است و می تواند قرمز، تحریک شده و گاهی اوقات پر از چرک باشد.
آکنه واژن معمولا مثل آکنه صورت خود به خود از بین می رود.

حذف موهای زائد باعث تحریک پوست آلت تناسلی می شود
از بین بردن موهای زائد ممکن است باعث عوارض جدی شود. به جز درد، قرمزی و خارش می تواند منجر به فولیکولیت و جمع شدن مو زیر پوست شود.
با توجه به نوع حذف موهای زائد ناحیه واژن ممکن است موها زیر پوست جمع شده و ایجاد درد و عفونت کنند بهتر است هر 1 یا 2 هفته یک بار موها را تمیز کنید تا حجم کمتری داشته باشند.

خال یا اسکین تگ روی اندام تناسلی
با گذشت زمان ممکن است خال یا برجستگی های مویی ممکن است به سطح پوست برسند و با اصطکاک ایجاد شده روی سطح پوست و با لباس موجب ایجاد اسکین تگ شوند.
اسکین تگ ها تهدیدی برای سلامتی نیستند و معمولا نیازی به درمان ندارند مگر این که خودتان از ظاهرشان خوشتان نیاید و بخواهید حذفشان کنید.
خال های معمولی معمولا با شکل منظم و دور صاف هستند ولی اگر نامتقارن یا رنگارنگ باشند و اندازه آن ها در طول زمان افزایش پیدا کند غیر معمول است که ممکن است در ناحیه کشاله ران هم دیده شوند اگر خال ایجاد شده بوی بدی داشت باید بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

کیست سباسه لبه واژن
کیست سباسه یک کیست خوش خیم گنبدی شکل پر شده از ماده نسبتا سفت شامل کراتین، چربی و زواید پوستی است. اگر 5 تا 9 ساعت یک جا نشسته اید یا ورزش کرده و حسابی عرق کرده اید و لباس زیر تنگ و غیر نخی دارید هوای تازه به واژنتان نمی رسد و این محیط دائما مرطوب منجر به رشد کیست های سباسه می شود.
این کیست ها اغلب در ناحیه کشاله ران یافت می شوند و ممکن است عفونی شوند و برای برداشتن آن ها باید به پزشک مراجعه نمایید.

زگیل تناسلی
زگیل تناسلی یکی از عفونت های منتقله از راه جسی است که به دلیلی ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود. آن ها کوچک بوده و سطحی صاف یا خشن دارند و معمولا همرنگ پوست یا کمی تیره تر هستند.
اگرچه زگیل ها معمولا خطرناک نیستند ولی باید به پزشک مراجعه کنید تا اطمینان حاصل کند علت آن ویروس HPV که باعث ایجاد سرطان دهانه رحم و سایر مشکلات می شوند، نباشد.

کیست بارتولن
کیست بارتولن Bartholin در اثر تورم غذذ بارتولن در دهانه واژن ایجاد می شود. این غدد مایعی را برای روان نکردن واژن ترشح می کنند. اگر برجستگی های غیر طبیعی در اطراف واژنتان مشاهده کردید ممکن است کیست بارتولن باشد. اگر غدد ترشح کننده ماده روان کنننده واژن مسدود شوند یا مایع درونشان باقی بماند عفونت کرده و باعث ایجاد درد و ناراحتی می شوند. ولی اگر کیست شما بدون درد بود می توانید صبر کنید تا خود به خود از بین بروند در غیر این صورت باید به پزشک مراجعه نمایید.

رشد موی زیر پوستی
برخی موها هنگام رشد به جای بیرون آمدن از پوست زیر پوست جمع شده و ایجاد درد و ناراحتی می کنند که شایع ترین عارضه در ناحیه واژن است.

مولوسکوم کنتاژیوسوم
مولوسکوم کنتاژیوسوم molluscum contagiosum یک نام غیر عادی برای یک عارضه خوش خیم است. برجستگی های مرواریدی و سفتی که نتیجه عفونت پوستی توسط ویروس مولوسکوم کنتاژیوسوم ایجاد می شود که گاهی اوقات می تواند بزرگ تر شده باعث ایجاد قرمزی و خارش پوست شود.
این برجستگی ها می تواند در هر نقطه از پوست شما ظاهر شود و با تماس فرد ناقل ویروس یا داشتن رابطه جنسی یا استاده از حوله شخصی که زخم باز دارد می توانید به آن مبتلا شوید. اگر هنگام خارش پوستتان را خراش دهید این بیماری را به نواحی دیگر پوستتان منتقل می کنید.
این مشکل اغلب بدون درمان خوب می شود البته تا زمانی که آن را نخارانده و گسترشش ندهید.

غده ی عرق آلوده شده
غدد عرق در تمام نقاط بدن وجود دارند و مراقب لباس های عرق کرده جذب باشگاهتان نباشید ممکن است به این عارضه مبتلا شوید به خصوص اگر بلافاصله دوش نگیرید. عوض نکردن شلوار باشگاه، لباس زیر یا لباس شنا بخصی اگر از الیاف مصنوعی باشند، عرق را روی پوست گیر انداخته و باعث مسدود شدن غدد عرق و عفونت آن ها می شوند.
بهداشت مناسب از جمله شستشوی کامل واژن با آب و تعویض لباس در اسرع وقت می توانید از این مشکل پیشگیری کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی