وضعیت نگهداری آثار تاریخی مناسب است


امید است با یاری مردم و توجه دولت برای تخصیص اعتبارات، گام ها مهمی در توسعه ، حفظ و نگهداری موزه ها برداریم

وضعیت نگهداری آثار تاریخی مناسب استمحمدرضا کارگر در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به 28 اردیبهشت روز جهانی موزه ها، افزود: امروز موزه ها دو ساعت بیش از روزهای دیگر یعنی از ساعت 9:00 تا 20:00 پذیرای علاقه مندان هستند.
وی افزود: از 680 موزه فعال در کشور، 266 موزه متعلق به سازمان میراث فرهنگی، ​صنایع دستی و گردشگری،​ 248 موزه در اختیار نهادها و دستگاههای دولتی، ​129 موزه خصوصی و 37 موزه مشارکتی است.
مدیرکل امور موزه های کشور با بیان اینکه از سال 1309 اولین موزه های مثل موزه هنرهای ملی در کشور شکل گرفت و تا سال 1357، ​43 موزه ایجاد شد، گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی تا پایان 1391 تعداد موزه های فعال در کشور 429 موزه بود و از ابتدای سال 92 تا کنون تعداد 208 موزه جدید راه اندازی شده است.
کارگر با اشاره به اینکه موزه های خصوصی در 6 سال گذشته رشد 200 درصد داشته اند، افزود: انسان هایی هستند که با هزینه و سرمایه خود نسبت به ایجاد موزه اقدام می کنند که آنها را ارج می نهیم و از این نظر جالب است که خود مردم برای حفظ میراث فرهنگی پا به میدان گذاشته اند و با دولت مشارکت می کنند.
مدیرکل امور موزه های کشور گفت: مدعی هستیم که وضعیت آثار و حفاظت آثار فرهنگی تاریخی در موزه ها قابل قبول است و به صورت دائم این آثار رصد،​ حفاظت و در صورت نیاز مرمت می شوند.
کارگر با بیان اینکه تجربه خیلی خوبی در رابطه با مرمت آثار موزه ای در ایران وجود دارد و دانشگاه های مختلفی هستند که رشته مرمت آثار آنجا تدریس می شود، افزود: با تعداد زیادی از کارشناسانی روبه رو هستیم که از نظر تئوری و عملی به این مسئله تسلط دارند.
وی افزود: با ایجاد مخازن تخصصی و امن در همه استان ها برای حفاظت از آثار کمک می کنیم و تا امروز ضایعه جبران ناپذیری در بحث حفاظت از آثار نداشته ایم.
کارگر تصریح کرد: در شرایط فعلی کشور، ما هم در موزه ها با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنیم و نیاز بودجه ای بیش از ارقام تخصیصی است.
­مدیرکل امور موزه های سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری افزود: اعتباراتی که هم اکنون به موزه ها تعلق می گیرد نسبت به مبلغ مورد نیاز بسیار کم است.
کارگر گفت: تلاش می کنیم به بهترین وجه رسالت خود را انجام دهیم و با همین اعتبارات توانستیم رشد شایانی در توسعه موزه داری انجام دهیم.
وی تصریح کرد: امیدوارم با هم یاری مردم و توجه بیش از پیش دولت در رابطه با تخصیص اعتبارات بیشتر بتوانیم گام های بلندتری در این عرصه برداریم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک