دوشیدن شیر مادر، چه دستگاهی مناسب است؟


دوشیدن شیر مادر، چه دستگاهی مناسب است؟

نمی‌توان خیلی دقیق و به شکلی کامل گفت که چه نوع شیردوش یا پمپی خوب و بهترین است، زیرا استفادهٔ راحت، عملکرد حرکت و انعطاف‌پذیری هر پمپی روی پستانهای مختلف مادران متفاوت خواهد بود.

نمی‌توان خیلی دقیق و به شکلی کامل گفت که چه نوع شیردوش یا پمپی خوب و بهترین است، زیرا استفادهٔ راحت، عملکرد حرکت و انعطاف‌پذیری هر پمپی روی سینه‌های مختلف مادران متفاوت خواهد بود. اما می‌توان دستورالعمل‌هایی کلی در مورد پمپ‌های شیردوش سینهٔ مادر را در اختیار والدین عزیز، به خصوص مادرانی که به نوزادشان شیر می‌دهند قرار داد.

دوشیدن شیر مادر برای افزایش شیر
برای افزایش مقدار شیری که می‌دوشید باید سینه‌هایتان را به دفعات بیشتر و با استفاده از یک پمپ تمام‌برقی پمپ کنید. وقتی از کودکانتان دور هستید باید هر دو تا سه ساعت یک بار سینه‌ها را پمپ کنید. با این فرض که هر دو سینه را هم‌زمان پمپ می‌کنید، بهتر است در هر جلسه شیردوشی، دو دورهٔ ۱۵ دقیقه‌ای سینه‌ها را بدوشید و نه یک دورهٔ ۳۰ دقیقه‌ای. هرچه دفعات بیشتری سینه‌هایتان را تحریک کنید شیر بیشتری خواهید ساخت. همچنین برای افزایش شیری که از سینه پمپ می‌کنید می‌توانید در طول دوشیدن شیر سینه‌هایتان را ماساژ بدهید.
شما می‌توانید سینه‌ها را به شکل‌های مختلفی پمپ کنید. یک اصل این است که اول به کودکانتان شیر بدهید و سپس سه ساعت بعد از آن سینه‌هایتان را پمپ کنید یا وقتی کودکتان از یکی از سینه‌ها شیر می‌خورد، شیر سینهٔ دیگری را بدوشید. اما اگر دوقلو دارید و کودکانتان را جداگانه تغذیه می‌کنید، در حینی که یکی از آنها از یک سینه شیر می‌خورد سینهٔ دیگر را پمپ کنید یا قبل از شیردهی به آنها، سینه‌هایتان را هم‌زمان و به مقدار لازم پمپ کنید و اگر دوقلوها همزمان شیر می‌خورند سینه‌ها را قبل از شیردهی هم‌زمان پمپ کنید.
نگران نباشید، حتی بعد از اینکه سینه‌هایتان را پمپ کرده‌اید شیر زیادی برای آنها خواهید داشت. شیر مادر در حینی که کودک شیر می‌خورد تولید می‌شود و اگر شما ابتدا سینه‌ها را پمپ کنید و بعد از سینه به کودکانتان شیر بدهید موفقیت بیشتری در شیردهی خواهید داشت.

انواع پمپ شیردوش
شما انتخاب‌های زیادی در مورد پمپ شیردوشی دارید. پمپ‌های دستی و برقی و تک‌پمپی یا دوقلو. همچنین ویژگی‌های پمپ‌های شیردوش نیز اهمیت دارد. امروزه پمپ‌های شیردوش سبک‌تر و کاملاً خودکاری در دسترس قرار گرفته‌اند. برخی پمپ‌های بزرگ هم خوب هستند ولی اگر نتوانید جایی ثابت برایش پیدا کنید باید آن را مدام با خودتان حمل کنید.
پمپهای باطری‌دار هم مناسب است. برخی کمپانی‌ها حتی شارژرهای کوچکی می‌فروشند که به باطری‌های قابل شارژ وصل می‌شوند. هر شیردوش یا پمپی که می‌خرید بهتر است اول طرز کار آن را کامل از فروشنده یاد بگیرید و سپس در مورد خرید تصمیم بگیرید.
وقتی کودکان شیرخوار برزگ‌تر می‌شوند، الگوی شیر خوردن آنها هم با بزرگ شدن معده‌شان تغییر می‌کند. آنها دیگر می‌توانند شیر بیشتری بخورند و فاصلهٔ بین وعده‌های شیر خوردنشان، البته غیر از دوره‌های جهش رشدشان، کم می‌شود. شیرخواران بین ۴ تا ۶ ماهگی خوردن غذاهای کمکی و جامد را شروع خواهند کرد. آنها می‌توانند شروع به شیر خوردن از لیوان کنند و ممکن است دیگر نیازی به پمپ کردن سینه نداشته باشید. تا هر زمان که به شیردهی ادامه دهید، از مزایای شیردهی برای سلامت کودک بهره خواهید برد و می‌بینید که مدیریت شیردهی به مرور راحت‌تر می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج