تاکید استاندار خراسان رضوی برلزوم پیگیری و احقاق حق استان در سطح ملی/ مدیران استانی نترسند


تاکید استاندار خراسان رضوی برلزوم پیگیری و احقاق حق استان در سطح ملی/ مدیران استانی نترسند

استاندار خراسان رضوی گفت: مدیران برای پیگیری و احقاق حق استان در سطح ملی نباید هیچ ترسی داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ثامن پرس، علیرضا رزم حسینی ظهر امروز در اولین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان رضوی در سال 98 که با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی در استانداری این استان برگزار شد، گفت: شرایط کشور به‌دلیل فشارهای اقتصادی، شرایط متفاوتی است و ناپایداری‌های درآمدی کشور بر روی تخصیص‌ بودجه استان‌ها تاثیر می‌گذارد.

استاندار خراسان رضوی افزود: ممکن است در سال جاری درآمدهای پیش‌بینی شده برای استان تحت تاثیر شرایط اقتصادی قرار گیرد، بنابراین باید ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌ها، موضوع واگذاری پروژه‌های نیمه تمام به‌بخش خصوصی را در دستورکار قرار دهیم.

وی ادامه داد: چنانچه مدیران دستگاه‌های اجرایی شجاعت بیشتری به‌خرج دهند، قطعا سرمایه گذاران به‌موضوع تکمیل پروژه‌های نیمه تمام دولتی ورود پیدا می‌کنند.

رزم‌حسینی متذکر شد: در خراسان رضوی حدود ۲۰۰۰ پروژه نیمه‌تمام داریم که نیازمند هزینه‌ای بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان است که قطعا دولت نمی‌تواند در این شرایط کمک زیادی داشته باشد.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: ترس از تصمیم‌گیری سبب شده کمتر به‌موضوع واگذاری پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام توجه شود، اما امسال این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم تا پروژه‌های دارای متقاضی واگذار شود.

وی تاکید کرد: مدیران برای پیگیری و احقاق حق خراسان رضوی در سطح ملی نباید هیچ ترسی داشته باشند، هیچ‌کس نمی‌تواند به‌بهانه پیگیری مستمر، سبب جابجایی مدیران در سطح استان شود، وزیری که در راستای توسعه استانی گام برندارد چه فایده‌ای دارد؟، تمام وزرا باید در راستای توسعه استانی فعالیت کنند، از وزیر مربوطه نترسید، چنانچه وزیری همکاری نکرد با استفاده از ظرفیت نمایندگان استان وزیر مربوطه را استیضاح می‌کنیم.

رزم‌حسینی گفت: متاسفم از اینکه بعد از معطلی یک ساله برای دریافت مجوزهای مربوطه، یک سرمایه‌گذار برای دریافت امضای یکی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی باید حدود سه هفته منتظر بماند، مجوزی که باید سریعا صادر شود در کشوی میز مدیر کل سه هفته باقی می‌ماند. مدیران گرفتار بروکراسی‌های اداری نشوند.

وی بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های موجود در تبصره بودجه تاکید کرد و افزود: در تبصره‌های بودجه، ظرفیت‌های بسیار خوبی وجود دارد که از آن‌ها غفلت شده، اوراق قرضه و صندوق توسعه ملی از جمله ظرفیت‌هایی است که مدیران کل دستگاه‌های اجرایی با همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌توانند برای جذب بودجه و اجرای پروژه‌های خود از آن‌ها استفاده کنند.

استاندار خراسان رضوی با انتقاد از فضای کسب و کار در استان، اظهار کرد: رتبه 18 کشوری در زمینه فضای کسب و کار زیبنده خراسان رضوی نیست و باید در راستای بهبود این فضا با مشارکت دستگاه‌های حاکمیتی گام برداشته شود.

رزم‌حسینی با بیان اینکه یکی از دلایل عدم مطلوبیت فضای کسب و کار طولانی بودن فرآیندها است، خاطرنشان کرد: چنانچه می‌خواهیم سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی انجام گیرد، باید فرآیندهای اجرایی را تسهیل کرده و از مانع تراشی برای کارآفرینان و سرمایه‌گذاران پرهیز شود.

کاهش اعتبارات خراسان رضوی در بودجه ۹۸

در ادامه این جلسه، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی نیز آخرین وضعیت اعتبارات و درآمدهای پیش‌بینی شده استان در لایحه بودجه سال جاری را تشریح کرد و گفت: اعتبارات تملک دارایی در سال گذشته یک هزار و ۴۹۸ میلیارد تومان بوده که ۹۵۲ میلیارد تومان بالغ بر ۶۲ درصد تخصیص یافته است که از این رقم ۴۶۰ میلیارد تومان آن نقد بوده و ۵۰۰ میلیارد تومان هم به‌صورت اسناد خزانه اسلامی با سررسید تا سه سال است.

رضا جمشیدی ادامه داد: میزان درآمدهای استان در بودجه ۹۷را ۳ هزار و ۵۴۷ میلیارد تومان اعلام کرد که در سال ۹۸ به ۴ هزار و ۵۴۳ میلیارد تومان باید برسد، این به‌معنی رشد ۲۸ درصدی در درآمدهای آستان است که مطمئنا محقق نمی‌شود.

وی اظهار کرد: اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای خراسان رضوی در لایحه بودجه 98 نسبت به‌لایحه بودجه سال 97 معادل هزار و 132 میلیارد ریال افزایش یافته، البته اعتبارات کشوری تملک دارایی سرمایه‌ای نیز حدود 29 هزار و 388 میلیارد ریال افزایش پیداکرده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی بیان کرد: سهم این استان از مجموع کل اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای کشور در لایحه بودجه سال 98 به‌حدود 4.91 درصد رسیده، در حالی‌که این سهم در لایحه بودجه 97 معادل 5.05 درصد بوده است که نشان‌دهنده کاهش ۱۴ صدم درصدی سهم استان از مجموع اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای استان‌های کشور است.

جمشیدی تاکید کرد: پایین بودن این سهم همواره مورد اعتراض مسژولان و فعالان اقتصادی بوده است.

وی متذکر شد: در حالی که خراسان رضوی 8 درصد از جمعیت کشور را به‌خود اختصاص داده و براساس عدالت بودجه‌ای باید حداقل 8 درصد از بودجه کشور به‌این استان تعلق بگیرد، اما سهم این استان هیچ‌گاه به ۶ درصد از بودجه نیز نرسیده است، البته این اولین سالی نیست که خراسان رضوی متناسب با وزن خود بودجه دریافت نمی‌کند.

به نقل از فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار