بررسی طرح افزایش جمعیت و تعالی خانواده در کمیسیون فرهنگی پایان یافت


بررسی طرح افزایش جمعیت و تعالی خانواده در کمیسیون فرهنگی پایان یافت

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اتمام بررسی طرح افزایش جمعیت و تعالی خانواده در این کمیسیون گفت: طرح مذکور برای اعمال اصلاحات به اداره قوانین و سپس برای تصویب به صحن مجلس می رود.

طیبه سیاوشی روز یکشنبه در گفت وگویی درباره دستور کار نشست امروز کمیسیون فرهنگی اظهارداشت: با توجه به کاهش نرخ جمعیت، طرح افزایش جمعیت و تعالی خانواده افزایش جمیعت را هدف قرار داده است و در نشست امروز ماده 29 این طرح بررسی شد.
وی ادامه داد: جدای از همه انتقاداتی که براین طرح وارد است، ماده 29 آن یک سری مشوق هایی برای ازدواج دختران زیر 20 سال و پسران زیر 22 سال تعیین کرده و روی آن اصلاحیه ای زدیم که خوشبختانه امروز آن اصلاحیه در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار گرفت و تصویب شد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اصلاحیه مدنظر را لحاظ کردن کف سنی برای مشوق های تعیین شده عنوان و تصریح کرد: از آنجا که کف سنی برای ازدواج زیر 20 سال تعیین نشده بود، خواستیم فارغ از جنسیت به افرادی که زیر 15 تا 20 سال ازدوج می کنند، این مشوق ها داده شود.
سیاوشی درعین حال خاطرنشان کرد: البته این طرح و همچنین ماده 29 بار مالی سنگینی بر دولت تحمیل خواهد کرد. امروز هم راجع به این موضوع در کمیسیون فرهنگی صحبت کردیم که حتی اگر در صحن علنی به تصویب برسد، جای تردید وجود دارد شورای نگهبان به خاطر این بار مالی طرح را تایید کند.
براساس این گزارش، ماده 29 طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده پیش از این به این شرح بود: دولت مکلف است فقط برای یک بار به دخترانی که زیر 20سال و پسرانی که زیر 22 سال ازدواج دائم می‌کنند، هدیه ازدواج پرداخت کند، میزان و نوع هدیه در آیین نامه اجرایی تعیین و هر ساله در قانون بودجه سنواتی منظور می‌شود.
سیاوشی درباره دستورکار دیگر نشست امروز کمیسیون فرهنگی گفت: بررسی طرح سازمان نظام روزنامه نگاری جمهوری اسلامی ایران هم در دستور کار امروز قرار داشت؛ معمولا برای بررسی لوایح و طرح نخست دو موافق و دو مخالف صحبت می کنند و در نشست امروز یک مخالف مطالب خود را ارائه کرد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از فرعی بودن کمیسیون فرهنگی در طرح سازمان نظام روزنامه نگاری جمهوری اسلامی، اظهارکرد: به دلیل صنفی و ساختاری بودن، کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون اصلی انتخاب شده است درحالی که این موضوع از دغدغه های مهم کمیسیون فرهنگی است و بررسی دقیقی روی این طرح ها انجام می دهد.
سیام**7329*1193

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


توی 10 ثانیه حدس بزن / چه کسی از دست پلیس فرار کرده؟