کیست تخمدان بترکد چه میشود؟


کیست تخمدان بترکد چه میشود؟

پارگی کیست تخمدان عارضه‌ای است که باعث خونریزی داخلی و درد لگن می‌شود.

اگر پارگی کیست با خونریزی همراه باشد، شرایط اورژانسی است و ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد. پارگی کیست تخمدان عارضه‌ای است که باعث خونریزی داخلی و درد شدید در ناحیه لگن می‌شود.کیست تخمدان ضایعه‌ای سمی و مایع مانند است. کیست تخمدان ممکن است در هر مرحله از زندگی یک زن ایجاد شود. بطور کلی، کیست تخمدان هیچ نشانه‌ای ندارد. اگر علائمی هم وجود داشته باشد، معمولا خفیف است. به گفته متخصصان این کیست ها که یک بیماری بسیار شایع زنان هستند مربوط به سن خاصی نبوده اما با شروع سن باروری احتمال به وجود آمدن آنها بالا می رود و در سنین ۲۰ تا ۴۲ سالگی بیشتر دیده می شوند.
پزشکان معتقدند دلیل اولیه پیدایش کیست تخمدان، اختلال در تخمک گذاری است که علت آن می تواند در خود تخمدان یا غیرتخمدانی باشد و در این موارد اغلب با درمان دارویی بیماری رفع می شود ولی با قطع شدن دارو مجددا عود می کند. دلیل دیگر، زیادی هورمون پرولاکتین (هورمون محرک تولید شیر در بدن) به علل مختلف است. کم کاری یا پرکاری تیروئید و سایر اختلالات هورمونی نیز می توانند باعث کیست تخمدانی شوند.علل متفاوتی می تواند باعث بروز این کیست ها شود که اکثراً علت آن عدم تخمک گذاری است، چون فولیکولی که قرار است «تخمک» را ایجاد کند و معمولاً در روز چهاردهم بعد از شروع عادت ماهیانه، پارگی طبیعی پیدا کرده و تخمک را آزاد می کند، این اتفاق در این فرد رخ نمی دهد و با تجمع آب در داخل خود، تبدیل به کیست می شود. گاهی چند تخمک چند کیست تولید می کنند و این عمل تکرار شده، تعداد زیادی کیست کوچک در تخمدانها ایجاد می شود که آنها را به نام تخمدانهای «پلی کیستیک» می شناسیم.
کیست ها انواع مختلف دارند ولی کیست های تخمدان شایع که بیشتر دیده می شود، اکثراً کیست های ساده و همان کیست هایی است که شرح داده شد. ولی در مواردی این کیست ها می تواند بدخیم و خطرناک باشد که برای تشریح آنها به بحث های پیچیده پزشکی نیاز می باشد. گاهی هم از محل فولیکول تخمدانی در مرحله دوم سیکل ماهانه که دوره «لوتیئنی» نامیده می شود کیست های لوتیئنی ساخته می شود که آنها نیز به نام کیست «فونکسیونل» شناخته شده و خطرناک نیستند. این کیست ها یا خود به خود و یا بوسیله درمانهای ساده رفع می شوند.

کیست تخمدان بترکد چه میشود؟

برخی از علائم کیست تخمدان عبارتند از
بی‌نظمی‌های قاعدگی، درد ناگهانی در کمر و لگن و درد در زمان رابطه جنسی. مشکل زمانی شروع می‌شود که کیست تخمدان پاره شود. احتمال پارگی کیست تخمدان در زنانی که تخمدان پلی‌کیستیک دارند، بالاتر است.
اگر پارگی کیست با خونریزی همراه باشد، شرایط اورژانسی است و ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد. پارگی کیست تخمدان عارضه‌ای است که باعث خونریزی داخلی و درد شدید در ناحیه لگن می‌شود.

کیست تخمدان بترکد چه میشود؟

علائم پارگی کیست تخمدان
درد شدید شکم
پارگی کیست باعث ایجاد درد شدید، ناگهانی و برای برخی زنان، درد خفیف در ناحیه زیر شکم می‌شود. این درد معمولا در سمتی از بدن که کیست پاره شده است، حس می‌شود.
خونریزی
پارگی کیست معمولا در زمان قاعدگی اتفاق می‌افتد. خونریزی ناشی از کیست پاره شده، یک مساله مکرر و شناخته شده است. اگر خونریزی زیاد باشد می‌تواند برای فرد خطر آفرین شود. به گفته محققان کیست‌های مجرای لوتئال، دیواره‌های عروقی دارند که می‌تواند باعث افزایش خونریزی شود.
فشار و اتساع شکم
کیست‌های تخمدان بخش زیادی از فضای داخل شکم را اشغال می‌کنند. این کیست‌ها به اندام‌های مجاور فشار وارد کرده و نفخ ایجاد می‌کنند. پس از پاره شدن کیست تخمدان، از این فشار کاسته می‌شود. ولی با نشت مایع به فضای داخل شکم، تورم ادامه دارد و حتی ممکن است باعث نفخ بیشتر شود.
سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ، دمای پایین بدن از دیگر نشانه‌های پارگی کیست تخمدان هستند.

کیست تخمدان بترکد چه میشود؟

دلایل پارگی کیست تخمدان
امکان پارگی کیست‌های بزرگ بیشتر است. پارگی کیست تخمدان می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد:
- نوسانات هورمونی و چرخه قاعدگی، شایع‌ترین علت پارگی کیست است.
- خطر بروز کیست در دوران بارداری افزایش می‌یابد. اگر کیست تخمدان بدون ضربه و خود به خود پاره شود می‌تواند خطرآفرین باشد. بخصوص اگر بعد از حاملگی رخ دهد.
- برای زنانی که فاکتور انعقاد خون در آن‌ها کم است، احتمال پارگی کیست افزایش می‌یابد.
- مقاربت جنسی: گاهی اوقات کیست‌های بزرگ ممکن است در حین مقاربت یا بعد از آن دچار پارگی شوند. این یکی از شایع‌ترین دلایل پارگی کیست است.
- یبوست: پیچش و کشش بر اثر حرکات روده به کیست‌ها فشار وارد می‌کند و ممکن است باعث پارگی آن‌ها شود.
حرکات ناگهانی حین ورزش کردن و حتی خم شدن برای برداشتن اشیا ممکن است موجب پارگی کیست تخمدان شود.
بسیاری از عوامل دیگر می‌‌توانند علائم پارگی کیست تخمدان را نشان دهند. از این قبیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد
- آپاندیس
- حاملگی خارج از رحم
- خونریزی داخلی مانند خونریزی کبد و طحال
پارگی کیست تخمدان معمولا به درمان خاصی نیاز ندارد، ولی گاهی برای کاهش درد، داروهای ضددرد و مسکن تجویز می‌شود.
در بیماری که کیست تخمدان دارد، اگر علایم غیرعادی رخ دهد، ممکن است کار به جراحی بکشد، مثلاً کیست پاره شود و یا دردهای شکمی و لگنی حاد و علایم خونریزی داخل شکمی پیدا شود، اکثراً کار به جراحی می کشد.
در بعضی موارد هم ممکن است کیست دچار پیچ خوردگی شود و این پیچ خوردگی ادامه یافته منجر به تحریک پریتون و کیست دچار کم خونی شود. در این صورت نیز اگر علایم با جابجایی و استراحت تغییر نکند و درد و استفراغ ادامه پیدا کند، باید جراحی شود.
در حالتی که کیست خیلی بزرگ شود و یا آنکه پس از چند دوره درمان طبی به درمان جواب ندهد نیز باید جراحی شود.
معمولاً تخمدانهای با کیست های متعدد به جراحی نیاز ندارند ولی بیمار باید با دقت تحت نظر باشد و ممکن است سالها به درمان طبی نیاز داشته باشد که بر حسب شرایط سنی، وضعیت کیست ها و شرایط زناشویی و وزن بیمار، درمانها متفاوت خواهد بود.
مهم ترین مطالب در این‌باره:
اگر کیست پاره شده کیست عملکردی باشد، این بدان معناست که می تواند در خانه درمان شود. پزشک شما ممکن است به شما پیشنهاد کند که داروهای ضد درد را برای کاهش درد مصرف کنید.اگر دکتر شما این را پیشنهاد می کند، می توانید از مسکن های غیر استروییدی و ضد التهابی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن و یا تیلنول مصرف کنید.

درد را با گرما درمان کنید
اگر کیست پاره شده را می خواهید در خانه درمان کنید، از گرما استفاده کنید. شما می توانید یک بطری آب گرم یا یک پد حرارتی برای تسکین درد در شکم و کمرتان استفاده کنید. شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید که در وان آب داغ دراز بکشید. هنگام استفاده از گرما در برابر پوست خود احتیاط حاصل کنید. همیشه یک حوله یا پارچه بین منبع گرما و پوستتان برای محافظت در برابر سوختن قرار دهید.

دمنوش بنوشید
دمنوش ها به طور خاص کیست پاره شده را درمان نمی کند اما می تواند به درد کمک کند. بسیاری از چای های گیاهی می توانند به کاهش تنش و درد عضلات کمک کنند.دمنوش بابونه، نعناع، تمشک یا شاه توت سیاه را امتحان کنید.این دمنوش ها همچنین دارای اثر آرامش بخش برای خلق مضطرب است.

استراحت کنید
اگر از یک کیست پاره شده رنج می برید، برای چند روز استراحت کنید. سعی کنید کار بیش از حد لازم انجام ندهید و اگر درد خیلی زیاد باشد، در خانه بمانید. فعالیت بدنی را محدود کنید، مانند تمرین شدید.همچنین باید فعالیت جنسی را محدود کنید تا درد شما کاهش یابد.

درمان کردن کیست بدخیم تخمدان
اگر کیست پاره شده شما بدخیم است، به این معنی است که شدیدتر است و باید از نظر پزشکی درمان شود. بسته به شدت درد، پزشک شما ممکن است داروهای مسکن را برای شما تجویز کند. این می تواند شامل مسکنی خوراکی باشد.پزشک شما ممکن است استامینوفن یا مورفین سولفات خوراکی یا یکی دیگر از داروهای مشابه را پیشنهاد کند.
- اگر دردتان شدید است، در بیمارستان به وسیله سرم درمان شوید.
- اگر علائم شما به اندازه کافی شدید باشد، ممکن است پزشک شما را بستری کند. در بیمارستان، ممکن است داروهای ضد - درد را برای درد شکمی از طریق سرم دریافت کنید.
- اگر خونریزی شدید باشد، پزشک ممکن است از طریق سرم به شما مایعات یا خون بدهد.

کیست تخمدان بترکد چه میشود؟

لاپاروسکوپی شوید
کیست های پیچیده کوچک می توانند از طریق یک لاپاراسکوپی از بین بروند. در یک لاپاراسکوپی، جراح بر روی شکم شما یک برش کوچک انجام می دهد که از طریق آن یک میکروسکوپ وارد شکم شما می شود. سپس کیست را از طریق برش های پوستی از بین می برند.بعد از آن برش ها بخیه زده می شوند. پزشک به شما دستورالعمل هایی در مورد چگونگی مراقبت از بخیه ها می دهد. این روش شامل درد کمتر و زمان بهبودی سریعتر است. معمولا زنان می توانند در همان روز یا روز بعد از آن به خانه بروند.

یک لاپاراتومی را انجام دهید
برای کیست های بدخیم تر، پزشک ممکن است یک لاپاروتومی را پیشنهاد کند. اگر کیست بزرگ یا به طور بالقوه سرطانی باشد، لاپاروتومی استفاده می شود. در طی این روش یک برش بزرگتر بر روی پوست انجام می گیرد و کل کیست یا تخمدان ممکن است برداشته شود.این روش ممکن است نیازمند چند روز ماندن در بیمارستان باشد.
سپس برش بخیه زده می شود. پزشک شما دستورالعملهای مراقبتی برای بخیه هایتان را ارائه می دهد.
پس از عمل جراحی، پزشک ممکن است تست های تصویربرداری برای بررسی اینکه خونریزی در کیست پاره شده متوقف شده است، دستور دهد.
پزشک کیست و یا تخمدان را به یک آزمایشگاه برای بررسی از نظر سرطان ارسال می کند. اگر کیست سرطانی باشد، پزشک شما با شما تماس خواهد گرفت تا درباره یک برنامه درمان سرطان صحبت کنید.

تخمک گذاری را برای پیشگیری از عود کردن کیست ها مهار کنید
اگر مجددا کیست پاره شده داشته باشید، پزشک ممکن است یک درمان را انجام دهد که به کاهش عود کیست های آینده کمک می کند. این کار ممکن است پس از یک کیست پاره شده شدید یا پس از چند کیست پاره شده انجام شود.این درمان معمولا شامل قرص های پیشگیری خوراکی برای مهار کردن تخمک گذاری می باشد.

کیست تخمدان بترکد چه میشود؟
مراقب کیست هایی که پاره نشده اند باشید
اگر کیست های متعددی دارید، ممکن است دکتر شما نظارت دقیق بر کیست های دیگر شما را توصیه کند. این بدان معنی است که شما باید حواستان به علائم یک کیست پاره شده باشد.

تشخیص علائم کیست تخمدان پدیدار شده
۱- مراقب درد شکم و یا لگن باشید
یکی از علائم اصلی کیست تخمدان پاره شده، درد حاد در شکم، به خصوص در ناحیه پایین شکم و لگن است. این درد ممکن است توسط ورزش شدید یا مقاربت جنسی ایجاد شود.درد ممکن است به پشت کمر و ران شما گسترش یابد.درد لگن ممکن است در طول پریود شما رخ دهد.
۲- مراقب خونریزی باشید
اگر شما یک کیست تخمدان پاره شده دارید خونریزی ممکن است رخ دهد. این خونریزی خارج از چرخه ماهیانه شما رخ می دهد. شما همچنین ممکن است دوره های سنگین، نامنظم یا دوره های سبک تر پریود را تجربه کنید.اگر خونریزی غیرطبیعی را تجربه می کنید، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
۳- مراقب حالت تهوع باشید
مسائل مربوط به معده ممکن است همراه با پارگی کیست باشد. ممکن است احساس تهوع یا استفراغ کنید. این تهوع و استفراغ ممکن است با درد یا ناراحتی همراه باشد. شما همچنین ممکن است حس کنید که ضعیف تر از حد معمول هستید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن سیما