7 اصلی ترین منابع طبیعی ایران که باید بشناسیم


... نوشته 7 اصلی ترین منابع طبیعی ایران که باید بشناسیم اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

کشور ما در لبه‌ی غربی آسیا واقع شده‌است و ۱۶۴۸۱۹۵ کیلومتر مربع مساحت دارد. اقتصاد ایران، که براساس گزارش بانک جهانی به شدت وابسته به منابع طبیعی است، در میان بزرگ‌ترین اقتصادهای منطقه‌ی خاورمیانه و شمال آفریقا، دومین رتبه را دارد. در سال ۲۰۱۷، ارزش تولید ناخالص داخلی ایران تقریبا ۴۴۷.۷ میلیارد دلار بود. برخی از اصلی ترین منابع طبیعی ایران عبارتند از: نفت، زمین‌های زراعی، گاز طبیعی، کشاورزی و مواد معدنی مانند سنگ آهن و روی.

7 اصلی ترین منابع طبیعی ایران که باید بشناسیم

اصلی ترین منابع طبیعی ایران

۱. زمین‌های زراعی

تحقیقات نشان می‌دهند که نزدیک به ۳۵ درصد از کل زمین‌های ایران می‌تواند از تولید محصولات کشاورزی حمایت کند، اما به دلایل مختلف، تمام زمین‌ها به اندازه‌ی کافی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. گزارش‌های رسمی نشان می‌دهند که تنها ۱۲ درصد کل زمین‌های این کشور برای تولید محصولات کشاورزی مورد استفاده هستند. با توجه به آب و هوای منحصر به فرد این منطقه، تقریبا یک سوم از کل زمین‌های کشاورزی آبیاری می‌شوند. برخی از رایج‌ترین محصولاتی که در ایران کشت می‌شوند عبارتند از گندم، برنج و پسته. مناطق حاصل‌خیزتر در ایران در لبه‌های شمال غربی و غربی کشور واقع شده‌اند. بر اساس گزارشی از دولت ایران، در سال ۲۰۱۴، این کشور به امنیت غذایی کلی نزدیک بود؛ چرا که شاخص امنیت غذایی آن تقریبا ۹۶ درصد بود.

مطلب مرتبط : ۶ معروفترین و بهترین پارک ملی ایران که حتما باید ببینید

۲. پسته

پسته یکی از مهم‌ترین منابع طبیعی کشاورزی در ایران است زیرا بیش از ۳۵۰،۰۰۰ نفر در حیطه‌ی تولید این محصول مشغول به کار هستند. در ایران، پسته اغلب در لبه‌ی جنوب شرقی کشور در اطراف کویر رشد می‌کند. ایران یکی از تولیدکنندگان اصلی پسته در جهان است و بیش‌تر از سایر کشورهای جهان پسته صادر می‌کند. در سال ۲۰۰۸ ارزش صادرات پسته‌ی ایران ۸۴۰ میلیون دلار تخمین زده شد، رقمی که به طور قابل‌توجهی در اقتصاد ایران نقش دارد. برآوردها نشان می‌دهند که تا سال ۲۰۱۰، ایران نزدیک به ۵۰ درصد از بازار پسته‌ی بین‌المللی را تحت کنترل داشت.

مطلب مرتبط: ۷ حقیقت مهم در مورد اقتصاد ایران به روایت وورداطلس

۳. زعفران

زعفران یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی در ایران است که عمدتا در بخش شمال شرقی این کشور کشت می‌شود. زعفران ایران از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و به کشورهای مختلف مانند امارات متحده عربی، اسپانیا و فرانسه فروخته می‌شود. استان خراسان رضوی بخش بزرگی از زعفران را در ایران تولید می‌کند. در سال ۲۰۱۰، ارزش زعفران تولیدشده در این استان ۱۵۶.۵ میلیون دلار محاسبه شد. زعفران خراسان رضوی در سال ۲۰۱۰ به بیش از ۴۰ کشور جهان صادر شد.

7 اصلی ترین منابع طبیعی ایران که باید بشناسیم

مطلب مرتبط: زبان های ایرانی: ۷ زبان رایج در ایران را بشناسیم

۴. میوه‌ها

میوه‌ها بخش دیگری از مهم‌ترین منابع کشاورزی ایران هستند و در واقع این کشور مهم‌ترین تولیدکننده‌ی میوه در میان کشورهای منطقه‌ی خاورمیانه و شمال آفریقا است. کشور ایران در سطح بین‌المللی قبلا به عنوان هشتمین تولیدکننده‌ی برتر میوه در جهان رتبه‌بندی شده بود. ایران در زمینه‌ی تولید انار، در جهان رتبه‌ی اول را دارد، در حالی که در تولید خرما، رتبه‌ی دوم را در جهان دارد. میوه‌های زیادی هستند که بومی ایران محسوب می‌شوند از جمله خربزه‌ی تخم قند، انار، لیمو و گردوی ایرانی.

مطلب مرتبط: اقوام ایرانی: ۵ بزرگ ترین گروه های قومی در ایران را بشناسید

۵. نفت

با توجه به مقادیر زیاد ذخایر نفت خام در ایران، این کشور به عنوان ابرقدرت انرژی در نظر گرفته می‌شود. بر اساس گزارش‌های رسمی دولت ایران، در سال ۲۰۰۶، ذخایر نفت خام این کشور ۱۳۲.۵ میلیارد بشکه بوده‌است. در حال حاضر، مطابق با برآوردها ذخایر ایران، ۱۵ درصد کل ذخایر تمام اعضای سازمان کشورهای صادرکننده‌ی نفت را تشکیل می‌دهد. ذخایر نفتی ایران در سال ۲۰۰۶ حدود ۴/۱۱٪ از ذخایر جهانی بود. پس از کشف ذخایر نفتی در اطراف شهر بوشهر، ذخایر نفت در ایران تقریبا ۳۲ درصد افزایش یافته‌است.

با توجه به صندوق بین‌المللی پول، ارزش پولی ذخایر نفت ایران ۱۰ تریلیون دلار تخمین زده می‌شود. دولت ایران با شرکت‌های نفتی از کشورهای مختلف مانند بریتانیا، روسیه، هلند و اسپانیا برای توسعه‌ی ذخایر نفتی قرارداد بسته‌است. چندین پالایشگاه‌ نفت در مرزهای ایران قرار دارد و برجسته‌ترین آن‌ها در آبادان، اصفهان و بندرعباس هستند. روش اصلی حمل و نقل نفت ایران از طریق خط لوله است. بر اساس یک مطالعه‌ی انجام‌شده در سال ۲۰۰۴، خطوط لوله در ایران حدود ۶۹ درصد از محصولات نفتی تصفیه‌شده را حمل می‌کند.

۶. گاز طبیعی

ایران در عین حال ذخایر عظیم گاز طبیعی هم دارد که طبق آمار رسمی دولت حجم آن‌ها ۱،۲۰۱ تریلیون فوت مکعب است. ذخایر گاز ایران از بزرگ‌ترین منابع در جهان هستند زیرا آن‌ها حدود ۱۸ درصد از کل ذخایر گاز جهان را تشکیل می‌دهند. تنها کشوری که ذخایر گاز بیش‌تر از ایران دارد، روسیه است. در سال ۲۰۱۱ وزیر نفت ایران گزارش داد که ذخایر گاز طبیعی ایران به علت کشف ذخایر گاز در دریای خزر به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته‌است. ذخایر خزر ۵۰ تریلیون فوت مکعب تخمین زده شده‌است.

ایران در حال حاضر مقدار محدودی از ذخایر گاز طبیعی خود (به طور متوسط ​​۵.۵ تریلیون فوت مکعب در سال) را بهره‌برداری می‌کند. دولت ایران قصد دارد مبالغ هنگفتی را برای بهبود صنعت گاز بپردازد. دولت برنامه‌ریزی کرده که هر سال حدود ۱۵ میلیارد دلار برای افزایش تولید گاز طبیعی سالانه کنار گذاشته شود. دولت ایران قصد دارد از افزایش تقاضا برای گاز طبیعی در سراسر جهان بهره‌مند شود. برآوردها نشان می‌دهند که در طول ۲۰ سال آینده تقاضای جهانی برای گاز طبیعی به میزان ۲ درصد یا ۳ درصد افزایش می‌یابد. برخی از بازارهای اصلی گاز طبیعی ایران عبارتند از چین و هند.

۷. مناظر زیبا

ایران دارای سایت‌های بسیار متنوعی است که از نظر زیبایی بسیار مشهور هستند. زیبایی طبیعی این کشور هر ساله تعداد زیادی گردشگر را جذب می‌کند، اما با توجه به مسائل امنیتی، تعداد گردشگرانی که از این کشور بازدید می‌کنند به شدت کاهش یافته‌است. برخی از محبوب‌ترین جاذبه‌های توریستی کشور ایران سواحل دریای خزر و خلیج فارس هستند. دولت ایران اقداماتی را برای افزایش تعداد گردشگرانی که به این کشور سفر می‌کنند، انجام داده‌است.

چالش‌هایی که پیش روی اقتصاد ایران قرار دارد

یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی اقتصاد ایران، نوسانات قیمت جهانی نفت است به این دلیل که اقتصاد این کشور تا حد بسیار زیادی به نفت بستگی دارد. از سویی دیگر، وضعیت سیاسی ایران نیز موضوع دیگری است که اقتصاد کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده‌است.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: ورلد اطلس

۷ اصلی ترین منابع طبیعی ایران که باید بشناسیم

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق