سد «کرم آباد» پلدشت با حضور رییس جمهوری افتتاح شد


سد «کرم آباد» پلدشت با حضور رییس جمهوری افتتاح شد

ارومیه- ایرنا- عملیات آبگیری و بهره برداری از سد مخزنی و شبکه آبیاری و زهکشی «کرم آباد» که با اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید در مدت کمتر از سه سال احداث شده، عصر امروز/سه شنبه/ با حضور رییس جمهوری در شهرستان پلدشت از توابع آذربایجان غربی آغاز شد.

به گزارش ایرنا، سد کرم آباد که در نوع خود در صنعت سدسازی کشور کم نظیر است، در حوضه رودخانه مرزی ارس قرار دارد و حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی بلافاصله پس از ورود به فرودگاه ماکو در آیین بهره برداری از این طرح حضور یافت تا نیاز آبی 19 هزار و 250 هکتار از اراضی بایر 2 شهرستان پلدشت و شوط رفع شود.
این سد در 11 خرداد سال 1395 و در سفر اول رییس جمهوری و اعضای هیات دولت به آذربایجان غربی کلنگ زنی و در کمتر از سه سال حدود 14 هزار میلیارد ریال برای ساخت آن هزینه شد.
حجم ذخیره مطلوب بیش از 57 میلیون مترمکعبی این سد نشان دهنده نقش و اهمیت آن در ذخیره سازی آب های سطحی و برداشت سهم ایران از آب رودخانه ارس می باشد؛ اجرای این طرح به گفته «محمدمهدی شهریاری» استاندار آذربایجان غربی، نشان دهنده اهتمام دولت تدبیر و امید به توسعه مناطق محروم مانند شمال آذربایجان غربی است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی نیز با تشریح مشخصات فنی این طرح، گفت: بدنه این سد از نوع خاکی با هسته رسی بوده و طول تاج آن 2 هزار و ٤٠٠ متر با حجم تنظیمی 57.3 میلیون مترمکعب آب است.
«کیومرث دانشجو» اهداف مهم این طرح را استفاده از حق آبه قانونی جمهوری اسلامی ایران در مناطق مرزی و ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی در منطقه برشمرد و افزود: با بهره برداری از این طرح، تحول عظیم اقتصادی و اجتماعی، توسعه پایدار در بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال وسیع برای مردم این مناطق را شاهد خواهیم بود.
به گزارش ایرنا در حال حاضر 13 سد در آذربایجان غربی وجود دارد که ظرفیت ذخیره آنها به بیش از یک میلیارد و 900 میلیون مترمکعب می رسد و با راه اندازی سدهای کرم آباد و سردشت، این میزان به بیش از 2 میلیارد مترمکعب خواهد رسید.
رییس جمهوری امروز و در سفری یک روزه به آذربایجان غربی چندین طرح توسعه منابع آب و خاک استان های مرزی از جمله سد کرم آباد، سد سردشت، آبیاری و زهکشی سد سیلوه، کانال انتقال آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه/جلدیان/ و شبکه آبیاری و زهکشی پایاب این سد و چندین طرح دیگر به ارزش چهار هزار و 465 میلیارد تومان را افتتاح یا کلنگ زنی می کند.
2093/3072/518

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر