برداشت اشتباه از آمار اقتصادی سرمایه را از کردستان خارج می کند


برداشت اشتباه از آمار اقتصادی سرمایه را از کردستان خارج می کند

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین فیروزی شامگاه چهارشنبه در جلسه هم اندیشی راهکارهای رونق تولید در استان که با حضور مسئولان اقتصادی، کارآفرینان و سرمایه گذاران استان در دفتر نماینده ولی فقیه در کردستان برگزار شد، اظهار داشت: تمام مدیران و فعالان سیاسی، فرهنگی و اقتصادی استان بدنبال توسعه هستند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان اضافه کرد: در موضوع توسعه اقتصادی وقتی نامی از مکانی که دارای پیشینه مثبت است برده می شود، مهم و تاثیرگذار است.
وی افزود: زمانی که نامی از اصفهان و تبریز و یزد برده می شود در ذهن همه جذب سرمایه تداعی می شود چون که مجموعه ای از گزاره ها و تجارب قدیمی این ذهنیت را برای ما ایجاد کرده که این شهرها ساز و کار جذب سرمایه و حمایت سرمایه گذار را فراهم کرده اند.
فیروزی با طرح این سوال که چرا در کردستان همیشه گمشده ما توسعه است، یادآور شد: دهه 60 در کردستان عده ای به نام حمایت از مردم می خواستند با لوله تفنگ با نظام حرف بزنند که این افراد باعث خروج سرمایه های مادی و معنوی از این استان شدند.
وی تاکید کرد: کردستان در آن زمان چون امنیت نداشت مقصد دلارهای هفت تومانی برای سرمایه گذاری قرار نگرفت و امروز هم اگر مواظب نباشیم آن گفتمان دوباره باز تولید می شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: رشد و توسعه اقتصادی الزاماتی دارد که شامل انباشت سرمایه، بهره وری و ‌نوآوری است و اگر این سه الزام کنار هم قرار نگیرید توسعه اقتصادی روی نمی دهد.
فیروزی اظهار داشت: افرادی که مدعی سرمایه گذاری در این استان باشند سخنان مدیران اقتصادی را وارونه جلوه نمی دهند و به اشتباه تفسیر نمی کنند.
وی با اشاره به اینکه همه باید به تصویرسازی مناسب ذهنی در مورد استان کمک کنیم، افزود: برجسته کردن نقاط منفی باز هم منجر به ایجاد فضای ذهنی منفی و خروج سرمایه های مادی و معنوی از استان می شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان اضافه کرد: تولید ناخالص داخلی استان سال گذشته 12 هزار میلیارد تومان بود که 65 درصد آن مربوط به بخش خدمات بوده است.
فیروزی یادآور شد: همه معتقدیم باید میزان تولید داخلی استان به 2 برابر ارتقا یابد که تحقق این مهم نیازمند ایجاد فضای مناسب ذهنی و جلب اعتماد سرمایه گذاران است.
وی تاکید کرد: 12 بانکی که به کارگروه رفع موانع تولید گزارش ارائه می دهند سال گذشته 95 هزار میلیارد ریال منابع داشتند که 81 هزار و 900 میلیارد ریال به عبارتی بیش از 81 درصد وام و تسهیلات به متقاضیان دادند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: سال 96، 490 میلیون دلار صادرات داشتیم سال گذشته این میزان به 1.3 میلیارد دلار رسید و به عبارتی صادرات در استان 157 درصد افزایش یافت.
فیروزی یادآور شد: عواقب بیان اینکه کردستان گران ترین استان کشور است، مصرف کنندگان را به خرید از استان های مجاور سوق می دهد و این ایجاد ذهنیت منفی و به ضرر استان است.
وی با اعلام اینکه مرکز آمار ایران شیب گرانی و تورم را اعلام می کند که شیب گرانی با گرانی متفاوت است، افزود: اگر فروردین کالایی در استان با صد تومان به فروش می رفت و امروز قیمت آن به 130 تومان رسیده و همین کالا در تهران از 120 به 130 تومان افزایش یافته در سایت مرکز آمار درصد تغییرات این 2 استان متفاوت است ولی قیمت نهایی کالا یکسان است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان یادآور شد: عده ای آمار شیب گرانی را با گرانی اشتباه می گیرند و این باعث خروج سرمایه از استان می شود.
فیروزی اظهار داشت: ملتی در مسیر توسعه پیروز است که فقط از کمبودها و داشته هایش صحبت نکند بلکه داشته ها را مبنای حل مساله قرار دهد.
وی اضافه کرد: تجار برای تقویت صادرات و کشاورزان برای تنوع کشت و معدنداران فرآوری را برنامه ریزی کنند.
9936 /9102
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی