آکنه یکی از رایج ترین مشکلات پوستی در دنیاست و 85% از افراد را در مواقعی از زندگی شان تحت تاثیر قرار می دهد. درمان های مرسوم برای آکنه می تواند گران بوده و گاهی اوقات اثرات جانبی نامطلوبی مثل خشکی، قرمزی و سوزش ایجاد کند. اینها منجر شده است بسیاری از افراد به دنبال این باشند که چگونه آکنه را به طور طبیعی و در خانه درمان کنند. صفحات مجازی پر از پیشنهادات است، اما آیا درمان های طبیعی واقعا کاری می کنند؟ در این مقاله از بخش زیبایی، پوست و موی دکتر سلام، درمان های خانگی آکنه آورده شده است که دارای پشتوانه های علمی می باشد.

قوی ترین درمان های خانگی آکنه – بخش اول

چه چیزی باعث آکنه می شود؟

آکنه زمانی ایجاد می شود که منافذ پوست با روغن و سلول های پوستی مرده مسدود می شود. هر منفذ به یک غده چربی متصل است که ماده روغنی به نام سبوم تولید می کند. سبوم اضافی می تواند منافذ را ببندد که باعث رشد باکتری شناخته شده ای مانند آکنه پروپیوای باکتریوم یا آکنه P می شود.

زمانی که گلبول های سفید خون به آنها حمله می کنند باعث تورم و آکنه می شوند. بعضی از موارد آکنه شدیدتر از مواقع دیگر می گردد، اما علائم رایج آن شامل جوش های سر سفید، جوش های سر سیاه و کورک است.

فاکتورهای زیادی در گسترش آکنه دخالت دارند که از آن جمله می توان ژنتیک، رژیم غذایی، استرس، تغییرات هورمونی و عفونت را نام ببریم.

درمان های خانگی آکنه که می توانید امتحان کنید

استفاده از سرکه سیب:

سرکه سیب از آب سیب تخمیر شده یا آب فیلتر نشده سیب لهیده ساخته می شود. مانند سایر سرکه ها برای قابلیت خود در مقابله با انواع مختلف باکتری ها و ویروس ها شناخته شده است. این سرکه حاوی اسیدهای ارگانیکی ست که نشان داده شده است اکنه را از بین می برد.

به ویژه سوکسینیک اسید که نشان داده است، التهابات ناشی از آکنه را فرو می نشاند و ممکن است از اینکه جایشان بماند پیشگیری کند.

همچنین مشخص شده است که اسید لاکتیک ظاهرا جای آکنه را بهبود می بخشد. سرکه سیب همچنین ممکن است به خشک کردن چربی اضافی که در گام اول باعث آکنه شده، کمک کند.

چطور از آن استفاده کنیم؟

نسبت 1 به 3 سرکه سیب را با آب مخلوط کنید (برای پوست های حساس آب را بیشتر کنید). بعد از پاکسازی، به آرامی این ترکیب را با استفاده از یک توپ پنبه ای به پوستتان بمالید. اجازه دهید برا 5 تا 20 ثانیه بر پوستتان بماند، سپس با آب آن را بشویید و با آرامی خشکش کنید. در صورت نیاز این کار را روزانه 1 تا 2 مرتبه تکرار کنید.

مهم است که دقت کنید استفاده از سرکه سیب می تواند باعث سوختگی یا تحریک شدن پوستتان شود. بنابراین همواره باید مقدار کمی از آن را استفاده کرده و با آب رقیقش کنید.

درمان های خانگی آکنه با استفاده از مکمل های زینک:

زینک یک ماده مغذی ضروری است که برای رشد سلول ها، تولید هورمون ها، متابولیسم و عملکرد ایمنی اهمیت دارد. همچنین یکی از پرمطالعه ترین درمان های طبیعی آکنه می باشد. تحقیقات نشان می دهد افرادی که آکنه دارند نسبت به افرادی که پوستشان صاف است بیشتر به کاهش سطح زینک در خونشان گرایش دارند.

مطالعات زیادی نشان داده است، مصرف زینک به طور خوراکی به کاهش آکنه کمک می کند. در یک مطالعه به 48 بیماری که آکنه داشتند، یک بار در روز مکمل خوراکی زینک داده شد. بعد از 8 هفته، 38 نفر 80 تا 100 درصد کاهش آکنه را تجربه کردند.

دوز مطلوبی از زینک برای آکنه مشخص نشده است. اما مطالعات زیاد کاهش قابل توجهی از آکنه را با مصرف روزانه 30 تا 45 میلی گرم عنصر زینک نشان داده اند (عنصر زینک به مقدار زینکی اشاره دارد که در ترکیبات موجود است). زینک در انواع گوناگون وجود داشته و هر کدام حاوی مقدار متفاوتی از این عنصر هستند. اکسید زینک حاوی بیشترین مقدار عنصر زینک (80%) است.

بیشترین مقدار بی خطر زینک روزانه 40 میلی گرم است. بنابراین احتمالا بهتر است که در مصرف آن از این مقدار تجاوز نکنید مگر اینکه زیر نظر و تایید پزشک باشد. مصرف خیلی زیاد زینک ممکن است منجر به اثرات منفی مانند معده درد و تحریک روده شود.

همچنین مهم است، توجه داشته باشید، استفاده از زینک بر روی پوست تاثیرگذار نشان داده نشده است و ممکن است به این علت باشد که زینک به طور موثر از طریق پوست جذب نمی شود.

قوی ترین درمان های خانگی آکنه – بخش اول

درمان های خانگی آکنه با ماسک عسل و دارچین:

عسل و دارچین هردو منابع عالی از آنتی اکسیدان ها هستند. مطالعات نشان داده است، استفاده از آنتی اکسیدان ها بر روی پوست از مصرف بنزویل پراکسید و رتینویئد ( دو داروی متداول آکنه برای پوست که خواص آنتی باکتریال دارد)، برای کاهش آکنه موثرتر است. آنتی اکسیدان های مورد مطالعه ویتامین B3، اسید چرب امگا 6، سدیم آسکوربیل فسفات (SAP) که از مشتقات ویتامین C ست، می باشد. این آنتی اکسیدان های خاص در عسل یا دارچین یافت نشده اند، اما ممکن است به این علت باشد که سایر آنتی اکسیدان ها نیز تاثیرات مشابه ای دارند.

عسل و دارچین قابلیت مبارزه با باکتری ها و کاهش التهابات را دارند که دو فاکتور در مقابله با آکنه می باشد. درحالی که خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدان و آنتی باکتریال عسل و دارچین ممکن است برای پوست های دارای آکنه مفید باشد، مطالعه ای بر توانایی آن در درمان آکنه وجود ندارد.

چگونه ماسک عسل و دارچین بسازیم؟

دو قاشق چایی خوری عسل را با یک قاشق چای خوری دارچین مخلوط کنید تا حالت چسبنده پیدا کند. بعد از پاکسازی پوست، ماسک را بر صورت خود بمالید و اجازه دهید برای 10 تا 15 دقیقه روی آن بماند. سپس به طور کامل آن را با آب بشویید و صورتتان را خشک کنید.