طرز تهیه 5 نوع ته دیگ نان ترد و برشته


طرز تهیه 5 نوع ته دیگ نان ترد و برشته

ته دیگ نان را می توان با انواع نان لواش، نان سنگک، نان بربری، نان باگت و نان تست درست کرد. طرز تهیه انواع ته دیگ نان تقریبا یکسان بوده و تنها از نظر شکل ظاهری و طعم و مزه اندکی متفاوتند.

طرز تهیه 5 نوع ته دیگ نان ترد و برشته

ستاره |
سرویس آشپزی – ته دیگ از خوراکی‌های اصیل ایرانیست که با سبزیجات، مغز‌ها و انواع نان درست می‌شود. ته دیگ بادمجان و ته دیگ کاهو از جمله ته دیگ های خوشمزه ای هستند که با سبزیجات درست می شوند. ته دیگ نان نیز از ساده‌ترین ته‌ دیگ‌ها است که می‌توان آن را با هر نوع نانی درست کرد و با طرح‌های خلاقانه، ظاهر آن را تغییر داد. در این مطلب قصد داریم روش تهیه ته دیگ نان ترد و برشته را به ۵ روش آموزش دهیم.

در صورتی که برای تهیه ته دیگ نان ترد و برشته، مطالعه روش خاصی مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در "فهرست موضوعی" زیر می‌توانید به آن روش برسید.

ته دیگ نان ساده ته دیگ نان باگت ته دیگ نان تست ته دیگ با خمیر نان باگت ته دیگ نان رولی

۱. طرز تهیه ته دیگ نان ساده

نان لواش، نان سنگک یا نان بربری را به اندازه‌ ته قابلمه برش بزنید. قابلمه را روی حرات ملایم قرار دهید تا گرم شود، سپس روغن و کمی نمک را به آن اضافه کنید. پس از داغ شدن روغن، نان را در قابلمه قرار داده و کناره‌های اضافه‌ آن را جدا کنید. کمی روغن روی نان بمالید، برنج آبکش را در قابلمه ریخته و دم کنید. حرارت را کم کرده و ۴۵-۴۰ دقیقه صبر کنید تا برنج دم کشیده و ته دیگ نان آماده شود.

دو نکته مهم
در صورت استفاده از نان خیلی نازک بهتر است چند لایه نان روی هم بچینید. نان لواش را می‌توانید به صورت نوار‌هایی به عرض ۳-۲ سانتیمتر و طول ته قابلمه برش بزنید. سپس آن را به صورت بافت حصیری ته قابلمه بچینید و ته دیگ نان چهارخونه درست کنید. مهم ترین نکته در تهیه ته دیگ نان برشته و خوشمزه، استفاده از روغن فراوان و داغ شدن آن است. در صورت استفاده از قابلمه تفلون نچسب، ته دیگ به راحتی از قابلمه جدا می شود ولی در صورت استفاده از قابلمه استیل یا روی، پس از خاموش کردن حرارت بدون برداشتن دمی چند دقیقه صبر کنید تا ته دیگ جدا شود، سپس غذا را بکشید. برای جدا شدن بهتر ته دیگ می‌توانید ته قابلمه را در ظرف آب سرد قرار دهید.

طرز تهیه 5 نوع ته دیگ نان ترد و برشته


۲. طرز تهیه ته دیگ نان باگت

ابتدا نان‌های باگت را به صورت حلقه‌هایی به ضخامت ۱ تا ۲ سانتیمتر برش بزنید و سعی کنید ضخامت همه‌ برش‌ها یکسان باشد. برش‌های نان باگت را به روغن آغشته کنید و کنار بگذارید. مقداری روغن در قابلمه‌ نچسبی بر روی حرارت داغ کرده، سپس کمی نمک در آن بپاشید و برش‌های نان را ته قابلمه بچینید. برنج آبکش را در قابلمه ریخته و پس از دم گذاشتن برنج، حرارت را کم کنید. حدود ۴۵-۴۰ دقیقه صبر کنید تا برنج روی حرارت ملایم دم بکشد و ته دیگ نان باگت آماده شود.


۳. طرز تهیه ته دیگ نان تست

هر یک از نان‌های تست را با استفاده از یک چاقوی تیز به چهار قسمت تقسیم کنید. نیمی از نان‌ها را با یک ماده رنگی مانند محلول زعفران یا آب لبو آغشته کنید تا کاملا رنگ بگیرند. روغن را ته قابلمه داغ کرده و نان‌های تست را به صورت شطرنجی در آن بچینید. برنج یا ماکارونی آبکش را روی نان‌های تست ریخته و دم بگذارید. حدود ۴۵-۴۰ دقیقه صبر کنید تا ته دیگ برشته شود و برنج دم بکشد.

طرز تهیه 5 نوع ته دیگ نان ترد و برشته

۴. طرز تهیه ته دیگ با خمیر نان باگت

خمیر نان باگت را در ظرفی ریخته و مقداری شیر یا آب به آن اضافه کنید تا نرم شود و به راحتی بتوانید آن را ته قابلمه پهن کنید، البته مراقب باشید خمیر زیاد شل نشود. روغن را در قابلمه‌ای از جنس تفلون نچسب داغ کرده و مقداری نمک در آن بریزید. خمیر را کف قابلمه پهن کرده یا آن را به شکل دلخواه درآورید، سپس برنج یا ماکارونی آبکش را روی آن بریزید. برنج یا ماکارونی را دم کرده، حرارت را کم کنید و پس از ۴۵-۴۰ دقیقه حرارت را خاموش کنید.

نکته: برای اینکه ته دیگ به راحتی از ته قابلمه جدا شود، پس از دم کشیدن غذا، کف قابلمه را در آب سرد قرار دهید.

طرز تهیه 5 نوع ته دیگ نان ترد و برشته

۵. طرز تهیه ته دیگ نان رولی

نان لواش را به صورت نوار‌های باریک به عرض ۱ سانتی متر برش زده و سپس نوار‌ها را رول کنید یا نان را از طول رول کنید و سپس آن را با قیچی به رول‌های کوچک ۱ سانتی متری برش بزنید. روغن و محلول زعفران را ته قابلمه ریخته و روی حرارت داغ کنید، سپس رول‌های نان را در آن بچینید. برنج یا ماکارونی آبکش را در قابلمه دم کرده و پس از ۳۵-۳۰ دقیقه حرارت را خاموش کنید.

طرز تهیه 5 نوع ته دیگ نان ترد و برشته


نتیجه گیری

کارشناسان تغذیه، ته دیگ را در دسته‌ی خوراکی‌های خوشمزه‌ ناسالم قرار می‌دهند و معتقدند که در خوردن آن باید جانب احتیاط را رعایت کرد. آنچه باعث ناسالم شدن ته دیگ می‌شود، نمک و روغنی است که در آن به کار می‌رود. شما چگونه سعی می‌کنید از مضرات ته دیگی که تهیه می‌کنید بکاهید؟ بخش ارسال نظرات را فراموش نکنید و دیدگاه‌ها و نظراتتان را در این رابطه با ما به اشتراک بگذارید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه ته دیگ‌های دیگر از جمله ته دیگ مجلسی، ته دیگ سیب زمینی و ته دیگ برنج را نیز در ستاره مطالعه کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار