برج آب بانک ملی تهران


برج آب بانک ملی مربوط به دوره قاجار است و در تهران، خیابان فردوسی ـ محوطه بانک ملی واقع شده و این اثر در تاریخ 11 مرداد 1376 با شمارهٔ ثبت 1911 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.برج آب بانک ملی یکی از اثرهای ملی ایران به شمار می رود که […] نوشته برج آب بانک ملی تهران اولین بار در جامع ترین پایگاه معرفی جاهای دیدنی ایران - سیری در...

برج آب بانک ملی مربوط به دوره قاجار است و در تهران، خیابان فردوسی ـ محوطه بانک ملی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۱۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.برج آب بانک ملی یکی از اثرهای ملی ایران به شمار می رود که به منظور استفاده از ذخیره آب چاه‌ ها برای آبیاری فضای سبز و همچنین فشار آب در لوله‌ها با ارتفاع هفت طبقه ساخته شده است‌.برج آب بانک ملی توسط گروهی از کارگزاران آلمانی و زیر نظر مهندس لیندن بلات در سال ۱۳۱۵ ساخته شد. این تاریخ بر روی کاشی موجود در نمای شرقی برج آب بانک ملی حک شده است‌.برج آب بانک ملی با وظایف ذاتی بانک که یک موسسه مالی است ارتباطی ندارد و فقط مجاورت این بنا یا عمارت بانک، برج آب را همنام بانک کرده است. برج آب برای استفاده از ذخیره آب چاه‌ها برای آبیاری فضای سبز و همچنین حفظ فشار آب در لوله‌ها با ارتفاع هفت طبقه ساخته شده است.
برج های آب در دسته بندی میراث صنعتی بخشی از میراث صنعت هیدرولیک محسوب می شوند.در ایران چند نمونه برج آب شاخص وجود دارد و تعدای نیز من جمله همین برج، در فهرست آثار ملی ثبت شده اند.شاید بیشتر برج های آب را به شکل منابع آب هوایی و با مصالح فلزی دیده باشید و به نظر برسد این برج های فلزی واجد ارزش تاریخی و حامل هویت خاصی نیستند. با این حال برخی از همین برج های فلزی به عنوان نخستین نمونه ها از این سازه های صنعتی و نیز نقاط شاخص مکانیابی محیطی و شاید یادآور برخی خاطرات جمعی شهروندان، باید حفظ شده و مورد توجه قرار گیرند.
نحوه دسترسی
مسیر مترو نزدیک ترین ایستگاه مترو به این اثر تاریخی ایستگاه امام خمینی (ره) است.
آدرس : تهران، میدان امام خمینی (ره)، خیابان فردوسی، محوطه بانک ملی ایران

برج آب بانک ملی تهرانبرج آب بانک ملی تهران

منابع:
بزنیم بیرون
ویکیپدیا

رزرو تورهای مسافرتی در لست تورز و توریاب:
به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی