تاثیر گناه دیگران بر قلب انسان/راه جلا دادن به آینه دل


تاثیر گناه دیگران بر قلب انسان/راه جلا دادن به آینه دل

حجت‌الاسلام بهاری با بیان اینکه بدون کمک خدا نمی‌توان از تله‌های شیطان رها شد، گفت: هر که می‌گوید ما را در قبر دیگران نمی‌گذارند، اشتباه می‌کند، قلب مومنان مثل مس است بر اثر گناه دیگران کدر می‌شود باید با با دعا به آن صیقل دهیم.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: از اعمال توصیه شده در ماه مبارک رمضان، دعا و مناجات به درگاه خدای متعال است لذا برای این ماه ادعیه متعددی سفارش شده که با تمسک به آنها می توان از برکات رمضان بیش از پیش بهره برد.

ازجمله ادعیه این ماه دعاهای روزانه برای هر یک از روزهای ماه مهمانی خدا است که در عین کوتاهی دریایی از معارف را در خود جای داده اند؛ از این رو، در سلسله گفت وگوهایی با حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم بهاری»، استاد اخلاق و کارشناس مذهبی به شرح معارف و آموزه های این ادعیه پرداخته ایم که به صورت روزانه تقدیم حضورتان می شود، اینکه شرح دعای روز چهاردهم از رمضان المبارک:

حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم بهاری» با اشاره به فرازهای دعای روز چهاردهم از رمضان، اظهار کرد: حضرت رسول(ص) در این دعا عرضه می دارند: «بسم الله الرحمن الرحیم؛ اللهمّ لاتؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ ولاتَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین؛ خدایا مؤاخذه نکن مرا در این روز به لغزش ها و درگذر از من در آن از خطاها و بیهودگی ها و قرار مده مرا در آن نشانه تیر بلاها و آفات، ای عزت دهنده مسلمانان».

این استاد اخلاق ادامه داد: پیامبر(ص) دعای روز چهاردهم را با عبارتی شروع می کنند که بوی مواخذه در ابتدای آن به مشام می رسد: «لاتؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ»، زمانی از انسان برای تفهیم موضوعی در جهت مثبت سوال می شود که معنای مواخذه ندارد اما در مواخذه فرد توبیخ و سرزنش می شود. در این دعا حضرت(ص) از خدا می خواهد که به دلیل برخی لغزش ها ایشان را مواخذه نکرده و به سرمنزل مقصود برساند.

وی اضافه کرد: سپس ایشان بیان می دارند: خدایا تو باید کمک کنی تا از خطاها عبور کنم بدون کمک تو نمی توانم از چاله های شیطانی خود را نجات بدهم. باید توجه داشت برخی وسوسه‌های شیطان موثر است و قدرت و شدت دارد لذا خدای متعال در بسیاری از مواضع قرآن می فرماید: اگر به من تکیه کنید دست و پای شیطان را برای همیشه در زندگی شما می بندم.

این استاد حوزه تاکید کرد: پیامبر(ص) در ادامه بیان می کنند: «واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ» یعنی پرهیز دائم از لغزش ها و نزدیک شدن به موضع تقوا را درخواست می کنند، اینچنین است که رذایل از وجود آدمی رخت بربسته و فضایل به جای اش می نشیند؛ چون انسان یا عادل است یا ظالم، یا خائن است یا ایثارگر و جان‌فدا. لذا پیامبر(ص) ضدارزش هایی را که قرآن نام برده مثل حسد، تمسخر، قسم خوردن به دروغ، غیبت و مانع خیر شدن و ... را از خدا طلب می کنند.

وی ادامه داد: نقل است که فردی از امام معصوم(ع) پرسید: چرا قبل از اینکه فلانی از شما کمک بخواهد، به او کمک می کنید؟ حضرت(ع) در پاسخ فرمودند: خدا امثال تو را زیاد نکند، چون شما درهای خیر را به روی مردم می بینید ... من قبل از آنکه برادرم از آبرویش خرج کند نیازش را برطرف می کنم.

حجت الاسلام بهاری با بیان اینکه برخی رذایل در ابتدا مکروه است نه گناه و بتدریج تبدیل به گناه می شود، گفت: چنان که خداوند در آیه 12 سوره مبارکه حجرات می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا...؛ اى کسانى که ایمان آورده‏ اید از بسیارى از گمانها بپرهیزید که پاره‏ اى از گمانها گناه است و جاسوسى مکنید ...».

وی با اشاره به ادامه دعای روز چهاردهم رمضان با عبارت «ولاتَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ»، بیان کرد: بلا زمانی بر انسان نازل می شود که انسان مسبب بلا باشد، چون خدای رحمن چنین کاری نمی کند. در سوره مبارکه شوری آمده: هر مصیبت به شما می رسد از جانب خودتان است و هر چه خیر است از جانب خدا است.

حجت الاسلام بهاری ابراز کرد: برخی بلایا هم در دنیا و هم در آخرت دامنگیر انسان می شود مثل تخریب و تحقیر دیگران و نزدیک شدن به مال یتیم، بی حرمتی و آزار والدین، بی مروتی نسبت به همسر (قرآن از پس گرفتن حقوق مادی زنان مثل مهر و نفقه نهی می کند)، همچنین است نفاق و دوبه هم زنی و بی ادبی و توهین به رهبران دینی.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: آزار و اذیت رهبران دینی عواقب سوء را دامنگیر جامعه می کند چنان که به تعبیر شهید مطهری، نفرین امیرالمومنین(ع) در حق خودشان در واقع دامنگیر جامعه شد. جامعه ای که رهبری همچون علی(ع) نداشت رهبری مثل حجاج بن یوسف در راس آن می نشیند که مردم در اثر ستم های بیشمار او، آرزوی لحظه ای از حکومت علی(ع) را طلب می کردند.

وی با بیان اینکه برخی گناهان خشک و تر را با هم می سوزاند، گفت: هر که می گوید ما را در قبر دیگران نمی گذارند اشتباه می کند، قلب مومنان مثل مس است بر اثر گناه دیگران کدر می شود با دعا به آن صیقل دهید شاید در ظاهر همسایه و همکار ما گناه کنند اما ما را هم گرفتار می کنند. حضرت امیر(ع) در دعای کمیل بیان می کنند: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تُنْزِلُ الْبَلاَء».

حجت الاسلام بهاری تاکید کرد: برای مثال خانمی که حجاب را رعایت نمی کند هم خود گناه کرده و هم به دلیل آثار اجتماعی گناهش، باعث اخلال در زندگی دیگران و پاشیدن بنیان های خانوادگی می شود. مگر می شود غرایز و شهوات را تحریک کرد و انتظار کنترل نفس را داشت.

این استاد اخلاق ادامه داد: برخی گناهان در قیامت در پرونده ما هست که شاید انجام نداده ایم برای مثال خبری می شنویم که درباره جبهه و فردی است که من نسبت به او بغض دارم و لذا بدون بررسی صحت، آن را در گروه ها و کانال ها فوروارد می کنیم که در نتیجه چند هزار دروغ به پای ما نوشته می شود.

حجت الاسلام بهاری با اشاره به ختم دعای روز چهاردهم از ماه مبارک رمضان با عبارت «بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین»، خاطرنشان کرد: این عبارت تصریح دارد که همه عزت از آن خدا است و هر کس بخواهد عزیز باشد باید به او پناه برده و تکیه کند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟