موارد مصرف و عوارض داروی تریمیپرامین


داروی تریمیپرامین چیست و در چه مواردی مصرف می شود؟ تریمیپرامین (Trimipramine) از داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای است که به عنوان داروی خواب‌آور و آرامبخش نیز، استفاده می‌شود. خستگی، ضعف، سرگیجه و مشکلات خواب از عوارض مصرف این دارو است. با ما در ادامه همراه شوید. افسردگی از مشکلات روحی است که اگر درمان نشود، می‌تواند اختلالات دیگری مثل...

داروی تریمیپرامین چیست و در چه مواردی مصرف می شود؟

تریمیپرامین (Trimipramine) از داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای است که به عنوان داروی خواب‌آور و آرامبخش نیز، استفاده می‌شود. خستگی، ضعف، سرگیجه و مشکلات خواب از عوارض مصرف این دارو است. با ما در ادامه همراه شوید.

موارد مصرف و عوارض داروی تریمیپرامین

افسردگی از مشکلات روحی است که اگر درمان نشود، می‌تواند اختلالات دیگری مثل اضطراب را به دنبال داشته باشد. برای درمان افسردگی خفیف، می‌توان از راهکارهایی که در انتهای این مقاله ارائه شده است، استفاده کرد و اگر افسردگی در مرحله حاد یا شدید باشد، باید به پزشک مراجعه و از درمان‌های دارویی، استفاده کرد. معمولا بیماران پس از مصرف یک دوره از داروهای ضد افسردگی، بهبودی قابل توجهی پیدا می‌کنند. در ادامه با یکی از این داروها تحت عنوان داروی تریمیپرامین آشنا می‌شویم.

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از مطلب داروی تریمیپرامین مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست موضوعی زیر، به موضوع دلخواه خود برسید:

تشخیص افسردگی

قبل از اینکه بخواهید به مصرف دارو در زمینه درمان افسردگی روی بیاورید، بهتر است از وجود این بیماری در خود، مطمئن شوید. آیا من واقعا افسرده هستم؟! این سوالی است که ممکن است خیلی‌ها از خود بپرسند بدون اینکه پاسخ روشن و واضحی برای آن داشته باشند. برای اینکه بفهمید به این بیماری روحی مبتلا هستید یا خیر، باید به علائم آن رجوع کنید.یک فرد افسرده معمولا انگیزه‌ای برای بیدار شدن از خواب و انجام امور روزانه خود ندارد، او هدف مشخصی ندارد که برای رسیدن به آن تلاش کند و حس می‌کند قادر به انجام هیچ کاری نیست. وقتی شما افسرده‌اید در هر موضوعی به بدترین نتیجه‌ ممکن فکر می‌کنید. ممکن است احساس کنید که بی‌ارزش‌ترین فرد روی زمین هستید اما آیا این افکار واقعیت دارد؟!
در بسیاری از مواقع پاسخ منفی است و این تنها یک حالت گذراست که احتمالا در اثر یک اتفاق، ایجاد شده باشد، به طور مثال برخی از خانم‌ها پس از تجربه بارداری و به دنیا آمدن نوزاد نیز تحت عنوان افسردگی پس از زایمان، به این حالت مبتلا می‌شوند. برای رهایی از چنین شرایطی باید سبک زندگی خود را تغییر دهید. تعیین هدف برای زندگی، انجام ورزش به صورت منظم و داشتن یک تغذیه سالم به دور از پرخوری همگی می‌توانند به روند درمان شما کمک کنند. اگر چنین تغییراتی راه‌گشا نبود و هیچ بهبودی در وضعیت شما ایجاد نکرد، بهتر است به یک مشاور یا روانپزشک مراجعه و در صورت صلاح‌دید پزشک، دوره درمان را آغاز کنید.


داروی تریمیپرامین

تریمیپرامین (Trimipramine) از داروهای ضدافسردگی سه‌حلقه‌ای است. این دارو به عنوان خواب‌آور، آرامبخش و ضد جنون در درمان و کنترل بی‌خوابی، اختلالات اضطرابی و روان‌پریشی استفاده می‌شود. از آنجایی‌که مصرف داروهای ضد افسردگی حساسیت بالایی دارد، به هیچ عنوان نباید به صورت خودسرانه استفاده شود و مصرف آن حتما باید با نظر پزشک صورت گیرد.تریمیپرامین به صورت قرص‌های ۲۵ تا ۱۰۰ میلی‌گرمی، در دسترس است.

موارد مصرف و عوارض داروی تریمیپرامین


نام های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

نام های تجاری
Surmontil
موارد مصرفدرمان افسردگی، آرام‌بخش
عوارضاحساس سرماخوردگی یا خستگی و ضعف، آفت دهان، تاری دید، مشکلات خواب، سرگیجه، سوزن شدن دست و پا، عدم تعادل،خشکی دهان، حالت تهوع و استفراغ، کاهش یا افزایش اشتها، تغییرات وزنی، یبوست، کاهش فشار خون، عصبانیت و بی‌قراری،سردرد، اختلال در عملکرد جنسی
تداخل دارویی
داروهای خواب‌آور، سایر داروهای ضدافسردگی، داروهای ضد تشنج، ایزوکاربوکازید، لینزولید، تزریق متیلن آبی، فنلزین و الکل


مقدار و نحوه مصرف

این دارو برای بیماران مختلف با توجه به میزان افسردگی و عوامل متعدد دیگر، متفاوت بوده و توسط پزشک تعیین می‌شود. به طور معمول به منظور درمان افسردگی در بزرگسالان، در ابتدای دوره درمان روزانه مقدار ۷۵ میلی‌گرم از دارو به صورت خوراکی و در دوزهای تقسیم شده، تجویز می‌شود. این میزان می‌تواند با نظر پزشک تا ۲۰۰ میلی‌گرم در روز افزایش یابد. تریمیپرامین معمولا شب‌ها مصرف می‌شود.
توجه داشته باشید که بیشتر از یک داروی ضدافسردگی در یک زمان نباید تجویز شود.
موارد مصرف و عوارض داروی تریمیپرامین

نکات قابل توجه در ارتباط با مصرف داروی تریمیپرامین

این دارو را دقیقا همانطور که پزشک دستور داده است، مصرف کنید.در صورتی که پس از مصرف این دارو دچار گرفتگی شدید معده، تنگی نفس یا درد شدید، به پزشک معالج خود اطلاع دهید. همچنین در صورت مشاهده بثورات پوستی، کهیر و یا هر گونه واکنش آلرژیک به این دارو، از مصرف دارو خودداری و به پزشک مراجعه کنید.فهرست تمامی داروهای خود را (چه گیاهی و چه شیمیایی) در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی داروها، اثرگذاری داروی تریمیپرامین را کاهش یا افزایش دهند.قبل از مصرف این دارو، هر نوع سابقه بیماری که داشته‌اید را به اطلاع پزشک معالج خود برسانید.اگر اخیرا دچار حمله قلبی شده‌اید، نباید از تریمپارامین استفاده کنید.با توجه به بروز افکار خودکشی، باید طی مصرف این دارو به تغییرات خلق و خو و علائم بیمار دقت داشته باشید.چنانچه به داروهای ضدافسردگی مانند آمی‌تریپتیلین، آموکسیپین، کلومیفامین، دیزپارمین، دوکسپین، ایمی پرامین، نوریتیپتیلین یا پروپیپتیلین حساسیت دارید، نباید از این دارو استفاده کنید.در صورتیکه به بیماری‌هایی نظیر اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی، سابقه بیماری روحی یا روانی، بیماری کبد و کلیه، بیماری قلبی، اختلالات تیروئید، سابقه حمله قلبی، سکته مغزی یا تشنج، دیابت، گلوکوم (آب سیاه) یا اشکال در ادرار مبتلا هستید، قبل از مصرف این دارو با پزشک در این باره، صحبت کنید.تریپیپامین ممکن است قند خون را افزایش یا کاهش دهد. بنابراین در صورت ابتلا به دیابت، قبل از مصرف دارو، با پزشک مشورت کنید.اگر در دوران بارداری یا شیردهی هستید، درباره عوارض مصرف این دارو و مشکلاتی که می‌تواند به دنبال داشته باشد، با پزشک مشورت کنید.از زمان آغاز مصرف دارو ممکن است چهار هفته طول بکشد تا علائم شما بهبود یابد. در صورت عدم بهبودی به پزشک مراجعه کنید. شاید نیاز به تغییر دارو داشته باشید.اگر به جراحی نیاز دارید، قبل از آن به جراح بگویید که از تریمپیرامین استفاده می‌کنید. ممکن است لازم باشد مصرف دارو برای مدت کوتاهی، متوقف شود.مصرف دارو را به طور ناگهانی قطع نکنید. کاهش مقدار مصرف دارو باید به تدریج و در طول یک دوره حداقل ۴ هفته‌ای، انجام شود.
طی درمان با داروی تریمیپرامین، به هیچ عنوان الکل مصرف نکنید.طی درمان با این دارو، از قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا تخت‌های برنزه، اجتناب کنید. همچنین وقتی در خارج از منزل هستید لباس محافظ و کرم ضد آفتاب (SPF 30 یا بالاتر) بپوشید.سالمندان نسبت به عوارض این دارو، حساس‌تر هستند. بنابراین باید دارو با میزان کمتری برای آن‌ها تجویز شود.در صورت فراموش کردن یک دوز به محض به یاد آوردن آن را مصرف کنید. اما در صورتی که زمان مصرف دوز بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را استفاده نکنید و دوز بعدی را نیز دو برابر ننمایید.در صورتیکه قبلا از داروهای دیگری (مانند فلوکستین) در زمینه درمان افسردگی استفاده کرده‌اید، حداقل باید پنج هفته تا شروع مصرف داروی تریمیپرامین، فاصله زمانی ایجاد کنید.مصرف این دارو ممکن است باعث بروز خواب‌آلودگی گردد، بنابراین توصیه می‌شود طی مصرف، از انجام اعمالی که نیاز به مهارت و هوشیاری دارند مانند رانندگی پرهیز کنید.مصرف این دارو در کودکان، توصیه نمی‌شود.دوره درمان با این دارو باید کامل شود.درباره بهترین زمان برای مصرف دارو، بهتر است با پزشک صحبت کنید.

موارد مصرف و عوارض داروی تریمیپرامین

افسردگی را به آسانی درمان کنید

همانطور که برای درمان بیماری‌های جسمی نیاز به مراقبت و پیگیری است، بیماری‌های روحی نیز برای درمان نیاز به توجه دارند. اولین قدم در رفع افسردگی را می‌توان به تغییر سبک زندگی نسبت داد. اگر بتوانیم مثبت‌اندیش باشیم و تعاملات اجتماعی خوبی با دیگران برقرار کنیم، گام بلندی برای داشتن یک زندگی شاد و به دور از استرس برداشته‌ایم. تا زمانی که افسردگی خفیف باشد، می‌توان با استفاده از راهکارهایی بسیار آسان، آن را درمان کرد.

اغلب ما ممکن است با مشکلاتی نظیر بیماری، زایمان، از دست دادن عزیزی، مشکلات مالی و غیره افسردگی را تجربه کنیم. گاهی افسردگی خفیف است و می‌توان آن را با تشخیص مشاور بدون دارو درمان کرد، اما در موارد شدید این بیماری نیاز به درمان دارویی است. اگر تجربه استفاده از داروی ضد افسردگی را دارید و این درمان برای شما نتیجه بخش بوده است، لطفا دیدگاه خود را با دیگر خوانندگان مجله “ستاره” در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟