طرز تهیه آش شله پتله (بلغور) خوشمزه با طعم اصلی


طرز تهیه آش شله پتله (بلغور) خوشمزه با طعم اصلی

پتله نام دیگر بلغور می باشد، که در گذشته برای تهیه آن، گندم را پس از صاف کردن و شستن، می جوشانند. گندم را مقابل آفتاب پهن می کردند و بعد گندم خشک شده را داخل دیبک می ریختند و با چوب دیبک آن را می کوبیدند و پوست گندم را جدا می کردند. سپس با استفاده از آسیاب دستی گندم را به چند تکه تبدیل می کردند. از پتله (بلغور) در تهیه غذایی همچون کوفته، دلمه، آش...

پتله نام دیگر بلغور می باشد، که در گذشته برای تهیه آن، گندم را پس از صاف کردن و شستن، می جوشانند. گندم را مقابل آفتاب پهن می کردند و بعد گندم خشک شده را داخل دیبک می ریختند و با چوب دیبک آن را می کوبیدند و پوست گندم را جدا می کردند. سپس با استفاده از آسیاب دستی گندم را به چند تکه تبدیل می کردند. از پتله (بلغور) در تهیه غذایی همچون کوفته، دلمه، آش و … استفاده می کنند. از این رو در ادامه طرز تهیه آش شله پتله را ارائه می نماییم.

طرز تهیه آش شله پتله (بلغور) خوشمزه با طعم اصلی

پخت انواع آش ها با مواد اولیه گوناگون محبوبیت زیادی در ایران دارند. از جمله بهترین و محبوب ترین آش های ایرانی می توان به آش رشته، آش دوغ و آش گوشت اشاره کرد که تقریبا در تمام نقاط ایران پخت می شوند.

مواد لازم

گوشت با استخوان/ ۲۵۰ گرم بلغور(پتله)/ ۲۰۰ گرم عدس/ ۲۰۰ گرم سبزی آش/ ۵۰۰ گرم کره/ ۲ قاشق غذاخوری سیب زمینی/ ۲ عدد(۲۵۰ گرم) پیاز سرخ کرده/ ۲ قاشق غذاخوری نمک، زردچوبه، فلفل/ به مقدار لازم آب/ به میزان لازم پیاز یا نعناع خشک/ مقداری برای تزیین کشک(به دلخواه)/ مقداری برای تزیین

طرز تهیه آش شله پتله (بلغور) خوشمزه با طعم اصلی

طرز تهیه آش شله پتله

ابتدا سبزی آش را که شامل تره، جعفری، گشنیز و اسفناج را می باشد، را پاک کنید و پس از شستن سبزی و آب کشی آن، خرد کنید.

سپس داخل یک قابلمه نسبتا بزرگ مقداری آب بریزید و پیاز، زردچوبه، نمک، فلفل و گوشت (با استخوان) را درون آب بیاندازید، بعد قابلمه را بر روی حرارت بگذارید تا بپزد.

در ادامه عدس و بلغور صاف کرده و شسته شده را به مواد اضافه کنید. در نظر داشته باشید که شعله اجاق را کم کنید، تا بلغور ته نگیرد.

در مرحله بعدی طرز تهیه آش شله پتله یک قاشق غذاخوری کره و یا روغن حیوانی را به مواد در حال پخت اضافه نمایید.

در ۲۰ دقیقه آخر، سیب زمینی که از قبل به صورت نگینی کوچک خرد کرده بودید را به همراه سبزی خرد شده و نمک به مواد بیافزاید، بهتر است تا زمان پخت کامل آش چند مرتبه، مواد را به هم بزنید تا ته نگیرد.

زمانی که آش بلغور به اندازه کافی لعاب داد، مقداری کره(۱ قاشق غذاخوری) را به آن اضافه کنید و به هم بزنید. آش آماده شده را به ظرف آش انتقال دهید و با کمی نعناع خشک و یا پیاز داغ، آن را تزیین نمایید.

طرز تهیه آش شله پتله (بلغور) خوشمزه با طعم اصلی

حال که با طرز درست کردن آش شله پتله آشنا شدید، امیدواریم آن را در منزل تهیه نمایید و از سرو آن در کنار خانواده، بخصوص در فصول سرد لذت ببرید.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان