تمام جنگ‌های پرسپولیس و سپاهان در جام حذفی


تمام جنگ‌های پرسپولیس و سپاهان در جام حذفی

پرسپولیس و سپاهان نبردهای به یادماندنی‌ای در جام حذفی داشته‌اند.

به گزارش مشرق، تکلیف دیگر فینالیست جام حذفی چهارشنبه شب در اصفهان مشخص می‌شود و در آن سپاهان اصفهان پذیرای پرسپولیس تهران است. دو تیمی که رقابت خیلی نزدیکی برای قهرمانی در لیگ برتر با هم داشتند و در نهایت شاگردان برانکو ایوانکوویچ در تیم پرسپولیس بالاتر از شاگردان امیرقلعه‌نویی در تیم سپاهان ایستادند و قهرمان لیگ هجدهم شدند. بازی این دو تیم همیشه از حساسیت‌های خاصی برخوردار بوده است و هواداران دو تیم خاطرات تلخ و شیرینی از نبردهای پرسپولیس و سپاهان با هم داشته‌اند. به بهانه‌ی بازی نیمه نهایی جام حذفی که چهارشنبه شب در اصفهان برگزار می‌شود، نبردهای پرسپولیس و سپاهان در جام حذفی را مرور کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید:

بیرانوند بازی با سپاهان را از دست داد؟

فصل رویایی پرسپولیس

یکی از رویایی‌ترین فصل‌های فوتبالی برای پرسپولیسی‌ها به فصل ۷۸-۱۳۷۷ برمی‌گردد. سرخپوشان پایتخت در آن فصل در مرحله‌ی یک چهارم نهایی جام حذفی باید به مصاف سپاهان می‌رفتند. بازی‌های جام حذفی در آن سال‌ها به صورت رفت و برگشت برگزار می‌شد. پرسپولیسی‌ها در بازی رفت در ورزشگاه آزادی مقابل میهمان خود سپاهان با نتیجه‌ی ۲ بر ۲ متوقف شدند. در بازی برگشت اما شاگردان پروین در تیم پرسپولیس فصل رویایی خود را کامل کردند و با تک گل ادموند بزیک مهاجم گلزن آن روزهای فوتبال ایران، میزبان خود را شکست دادند تا خود را به نیمه نهایی جام حذفی برسانند.

پرسپولیس در نیمه نهایی کار سختی نداشت و بعد از پشت سرگذاشتن استقلال اهواز برای بازی فینال باید به مصاف دیگر تیم پرطرفدار پایتخت استقلال می‌رفتند. پرسپولیسی‌ها که آن فصل با پروین قهرمان لیگ شده بودند و در دو دربی برگزار شده لیگ هم یک دربی با گل هاشمی‌نسب استقلال را شکست داده بودند و در دربی دیگر هم دو تیم به نتیجه تساوی رسیده بودند، در فینال جام حذفی هم دربی را با نتیجه‌ی ۲ بر یک از رقیب سنتی خود استقلال بردند تا بتوانند در فوتبال ایران دبل کنند و فصل رویایی‌ای را برای هواداران خود رقم بزنند.

فینالی که فصل بعد برگزار شد

در لیگ پنجم آری هان هلندی در نیمه‌های فصل به پرسپولیس آمد و حضور آری‌هان در این تیم موجب اوج‌گیری چند بازیکن پرسپولیس از جمله مهرزاد معدنچی شد. معدنچی با درخششی که در پرسپولیس داشت، توانست مسافر جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان شود و برای تیم ملی در جام جهانی بازی هم کرد. در آن فصل دو تیم پرسپولیس و سپاهان به فینال جام حذفی رسیده بودند اما بر سر نحوه‌ی برگزاری فینال اختلافاتی بین مسولان دو باشگاه، فدراسیون فوتبال و سازمان تربیت بدنی که شدیداً هم با هم اختلاف داشتند وجود داشت. اینکه بازی رفت و برگشت برگزار شود یا فینال جام حذفی تک بازی باشد و اینکه فینال قبل از جام جهانی برگزار شود یا فصل بعد باشد، بحث‌های آن روزهای فوتبال ایران بود. در نهایت تصمیم بر این شد که فینال جام حذفی با شروع فصل بعدی لیگ برتر در شهریور ماه برگزار شود.

برای فصل بعد آری هان هلندی از پرسپولیس رفته بود و مصطفی دنیزلی ترک به این تیم آمده بود. ترکیب دو تیم با تغییراتی هم همراه شده بود از جمله اینکه در یک انتقال جنجالی علیرضا واحدی نیکبخت از استقلال به پرسپولیس آمده بود. بازی رفت را دو تیم در ورزشگاه آزادی برگزار کردند و در نهایت به تساوی یک بر یک رضایت دادند. علیرضا واحدی نیکبخت که اولین فصل حضورش در پرسپولیس را تجربه می‌کرد، گل سرخپوشان پایتخت را در آن بازی به ثمر رساند. حمید شفیعی هم گل تساوی‌بخش سپاهان را در ورزشگاه آزادی زد. مهرزاد معدنچی بازیکن ملی‌پوش پرسپولیس در آن بازی یک پنالتی از دست داد. یک هفته بعد، بازی برگشت در ورزشگاه نقش جهان اصفهان برگزار شد. در آن بازی هم مانند بازی رفت ابتدا پرسپولیسی‌ها از حریف خود با گلزنی ابراهیم اسدی پیش افتادند و در ادامه باز هم حمید شفیعی به یاری شاگردان لوکا بوناچیچ شتافت تا دو تیم به تساوی یک بر یک برسند. دو تیم در دو وقت اضافه‌ی ۱۵ دقیقه‌ای هم نتوانستند دروازه‌ی هم را باز کنند تا تکلیف قهرمان در ضربات پنالتی مشخص شود. البته پرسپولیسی‌ها اعتراض شدیدی در دقایق پایانی بازی به مسعود مرادی داور بازی داشتند. اعتقاد آن‌ها این بود که مرادی پنالتی بر روی احسان خرسندی را نگرفته است. در ضربات پنالتی علیرضا واحدی نیکبخت و شیث رضایی از پرسپولیس و جلال اکبری از سپاهان پنالتی‌ها خود را از دست دادند تا در نهایت سپاهان قهرمان جام حذفی شود.

بعد از قهرمانی سپاهان، پرسپولیسی‌ها اعتقاد داشتند که عماد رضا مهاجم عراقی این تیم غیرقانونی بازی کرده است و حتی به فدراسیون فوتبال اعتراض هم کردند اما اعتراض آن‌ها راه به جایی نبرد.

قهرمانی پیاپی

تمام جنگ‌های پرسپولیس و سپاهان در جام حذفی

در انتهای همان فصل که فینال جام حذفی را پرسپولیسی‌ها در ضربات پنالتی به سپاهان واگذار کرده بودند دو تیم در مرحله‌ی نیمه نهایی جام حذفی باز هم باید مقابل هم قرار می‌گرفتند. فینالیست جام حذفی در آن سال با تک بازی در ورزشگاه آزادی مشخص می‌شد. پرسپولیس دنیزلی که عملکرد خوبی در آن روزها داشت با گل فرزاد آشوبی از روی نقطه‌ی پنالتی از میهمان خود پیش افتاد. پرسپولیسی‌ها کمتر از ۱۰ دقیقه تا فینالیست شدن جام حذفی فاصله داشتند که در یک صحنه‌ی عجیب محسن قهرمانی داور بازی خطای پنالتی از پژمان نوری بازیکن پرسپولیس گرفت! پنالتی‌ای که با اعتراض شدید پرسپولیسی‌ها همراه شد اما نتیجه‌ای نداشت و قهرمانی به اشتباه برای سپاهان پنالتی گرفته بود. هادی عقیلی موفق شد در دقیقه ۸۷ گل تساوی‌بخش سپاهان را به فرشید کریمی بزند تا کار برای مشخص شدن فینالیست جام حذفی به وقت‌های اضافی بکشد. در وقت‌های اضافی محمود کریمی مهاجم ریزنقش سپاهانی‌ها هت‌تریک کرد تا زردپوشان اصفهانی که ۹ نفره بودند، با نتیجه‌ی ۴ بر یک میزبان خود را شکست دهند و به فینال جام حذفی برسند. سپاهانی‌ها در فینال هم از سد صبا باتری گذشتند و برای دومین فصل پیاپی قهرمان جام حذفی ایران شدند. آن بازی پایان تلخ مصطفی دنیزلی در دوره اول حضورش در پرسپولیس بود.

برد بی دردسر

تمام جنگ‌های پرسپولیس و سپاهان در جام حذفی

پرسپولیسی‌ها که لیگ هفتم را با افشین قطبی قهرمان شده بودند، لیگ هشتم را هم با او آغاز کردند. قطبی اما نتوانست تا پایان فصل در باشگاه پرسپولیس بماند و لیگ برتر به نیم فصل نرسیده از این باشگاه جدا شد و دستیار او افشین پیروانی هدایت سرخپوشان پایتخت را بر عهده گرفت. پیروانی هم نتوانست تا پایان فصل سرمربی پرسپولیس باشد و نلو وینگادای پرتغالی که قهرمانی در جام ملت‌های آسیا همراه با عربستان را در کارنامه داشت، به عنوان سرمربی این تیم بعد از پیروانی انتخاب شد. پرسپولیس وینگادا در مرحله‌ی یک هشتم نهایی جام حذفی باید به مصاف سپاهان اصفهان در ورزشگاه آزادی می‌رفت. پرسپولیسی‌ها کار سختی در آن بازی نداشتند و با شوت دیدنی مازیار زارع میهمان خود را شکست دادند و به مرحله‌ی بعدی جام حذفی صعود کردند. در آن مرحله شاگردان وینگادا مقابل پاس همدان با نتیجه ۲ بر یک باختند و حذف شدند.

تنها تقابل با ژنرال

تمام جنگ‌های پرسپولیس و سپاهان در جام حذفی

پرسپولیس و سپاهان در حالی چهارشنبه شب به مصاف هم می‌روند که امیر قلعه‌نویی هدایت سپاهانی‌ها را بر عهده دارد. قلعه‌نویی در لیگ برتر ۳۰ بار به عنوان سرمربی با تیم‌های مختلف مقابل پرسپولیس قرار گرفته اما در جام حذفی فقط یکبار جدال با پرسپولیس را تجربه کرده است. تنها تقابل ژنرال با پرسپولیسی‌ها در جام حذفی به خردادماه سال ۹۰ و مرحله‌ی یک چهارم نهایی برمی‌گردد. در آن روزها سپاهان امیر قلعه‌نویی را روی نیمکت خود می‌دید و آماده‌ترین تیم فوتبال ایران بود. پرسپولیسی‌ها هم با علی دایی در تلاش بودند که قهرمان جام حذفی شوند. تلاش دو تیم در وقت معمول برنده‌ای به همراه نداشت تا برنده‌ی بازی در ضربات پنالتی مشخص شود. مهدی رحمتی که یکی از پنالتی‌گیرترین دروازه‌بانان فوتبال ایران است، درون دروازه‌ی سپاهان حضور داشت و علیرضا حقیقی هم دروازه‌بان پرسپولیس بود. سپاهانی‌ها ضربات پنالتی را خیلی بد شروع کردند. هادی عقیلی و ابراهیم توره دو پنالتی اول سپاهان را به بیرون زدند و مازیار زارع و وحید هاشمیان دو پنالتی اول پرسپولیس را گل کردند. مجتبی شیری پنالتی سوم پرسپولیسی‌ها را به تیرک دروازه زد و هاشم بیک‌زاده پنالتی سوم سپاهان را گل کرد. پنالتی چهارم پرسپولیسی‌ها جنجالی شد. محمد نوری قبل از رسیدن به توپ مکث کرد و موفق شد برخلاف جهت حرکت رحمتی دروازه‌بان سپاهان، دروازه را باز کند. بعد از آن پنالتی، مهدی رحمتی اعتراض شدیدی به محسن ترکی داور بازی داشت. در نهایت بعد از اینکه امید ابراهیمی پنالتی چهارم سپاهانی‌ها را گل کرد، شاگردان علی دایی با گل زدن پنالتی پنجم خود توسط حمیدرضا علی عسگری ۴ بر ۲ سپاهان را بردند و به نیمه نهایی جام حذفی صعود کردند.

پرسپولیسی‌ها بعد از کنار زدن سپاهان، در بازی نیمه نهایی با تک گل وحید هاشمیان در اهواز فولاد را بردند و در بازی فینال هم در مجموع دو بازی رفت و برگشت از سد ملوان بندرانزلی گذشتند و همراه با علی دایی برای دومین بار قهرمان جام حذفی شدند.

شب تلخ برای پرسپولیسی‌ها

تمام جنگ‌های پرسپولیس و سپاهان در جام حذفی

پرسپولیسی‌ها لیگ دوازدهم را با مانوئل ژوزه آغاز کردند و بعد از کنار رفتن او یحیی گل‌محمدی را به عنوان سرمربی روی نیمکت خود می‌دیدند. پرسپولیس با یحیی به فینال جام حذفی رسید و باید در ورزشگاه آزادی به مصاف سپاهان می‌رفت. شاگردان یحیی کار را خوب شروع کردند و توانستند با تک گل کریم انصاری‌فرد نیمه‌ی اول را با برتری یک گله به رختکن بروند. در نیمه دوم اما اشتباه حسین ماهینی و نیلسون کار دست پرسپولیسی‌ها داد. ماهینی پاس رو به عقب را نتوانست به نیلسون برساند، نیلسون هم در جاگیری اشتباه کرد و جواهیر سوکای یک گل زاویه بسته را به پرسپولیسی‌ها زد. بازی در ۹۰ دقیقه با همان نتیجه به پایان رسید و به وقت‌های اضافه کشیده شد. محمد نوری در دقیقه ۹۹ بازی دوباره پرسپولیسی‌ها را پیش انداخت. حتی بعد از گل، محسن بنگر هم تیرک دروازه‌ی سپاهان را با ضربه‌ی سر به لرزه درآورد. محمد غلامی اما بازیکنی بود که سکوت پرسپولیسی‌ها را در ورزشگاه حکمفرما کرد. او در دقیقه ۱۰۶ دوباره بازی را به تساوی کشاند تا تکلیف قهرمان جام حذفی در ضربات پنالتی مشخص شود. پیش از این پرسپولیسی‌ها در جام حذفی یکبار در پنالتی سپاهان را برده بودند و یکبار هم به آن‌ها باخته بودند. در ضربات پنالتی این سپاهان بود که عملکرد بهتری داشت و در نهایت توانست از سد میزبان خود بگذرد و در روزی که مهدی مهدوی‌کیا آخرین بازی خود را انجام می‌داد، پرسپولیس را در ورزشگاه آزادی شکست دهد و قهرمان جام حذفی شود. اتفاق تلخ برای پرسپولیسی‌ها این بود که همان شب رقیب سنتی آن‌ها استقلال با پیروزی یک بر صفر مقابل فولاد در اهواز با تک گل جواد نکونام که از روی نقطه‌ی پنالتی به ثمر رسیده بود، قهرمان لیگ برتر شد.

آن باخت غیر از اشک‌های مهدی مهدوی‌کیا در آخرین حضور رسمی‌اش در میدان و جدایی علی کریمی از پرسپولیس، کنار گذاشتن یحیی گل‌محمدی از هدایت سرخپوشان پایتخت برای فصل بعد را هم به همراه داشت.

منبع: وب سایت برنامه نود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل