مراسم شب قدر و شهادت امیر المومنین در جهان


عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در کشورهای مختلف در شب شهادت حضرت علی (ع) با برگزاری مراسم سوگواری، عشق و ارادت علوی خود را نشان دادند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از بیروت، لبنانی ها در شهر های مختلف این کشور ضمن برپایی مجالس عزاداری مولی الموحدین حضرت علی(ع)، مراسم احیای دومین شب از لیالی قدر را برگزار کردند.

حضور پرشور و معنوی جوانان لبنانی در مساجد و حسینیه های مختلف در جنوب بیروت چشمگیر است. عاشقان خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام بعد از عزاداری در شب شهادت امیر المومنین (ع) با ندای دلنواز الغوث الغوث ، قرآن بر سر گرفتند و با زمزمه های ادعیه های آسمانی ، جوشن کبیر و ابوحمزه ثمالی به استقبال دومین شب از لیالی پرفیض و برکت قدر رفتند.

در شهرهای نبطیه ، کفرکلا ، عدیسه ، صور و صیدا نیز شیعیان لبنانی با حضوری گسترده در مساجد و حسینیه ها ، بعد از افطار ، به عزاداری و شب زنده داری پرداختند. یکی از محل هایی که در شب شهادت امام علی علیه السلام ، مملو از شیعیان دلداده لبنانی است حرم حضرت خوله دخت بزرگوار امام حسین (ع) است. شیفتگان حضرت علی (ع) با حضور در مرقد این حضرت در شهر بعلبک ، ارادت خود را به خاندان اهل بیت ، بار دیگر و باجلوه ای بی بدیل نشان دادند.
این فضای معنوی در لبنان ، متاثر از سخنرانی سید حسن نصرالله است به خصوص بخشی از صحبت های ایشان ، که به پایداری و مقاومت لبنانی ها در برابر اشغالگران صهیونیست ، تا آزادی جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ میلادی اشاره داشت.
سید مقاومت در این سخنرانی که به مناسبت نوزدهمین سالگرد آزاد سازی جنوب لبنان ، شب گذشته ایراد کردند ، گفت ، اگر این روحیه مقاومت مردم لبنان نبود و جنوب این کشور آزاد نشده بود الان آمریکا، جنوب لبنان یا بخشی از آن را مانند قدس و جولان به اسرائیل واگذار می کرد.
لبنانی ها این روحیه مقاومت خود را بخشی از فرهنگ شیعه و حرکت در مسیر حق طلبی امام علی علیه السلام معرفی می کنند. شیعیان لبنان این شبها را بهترین فرصت برای مرور سیره عملی اهل بیت در راه مقاومت و حفظ عزت ملی و مذهبی خود می دانند.

مراسم شب قدر در استانبول ترکیه

­ایرانیان مقیم استانبول در شب شهادت امیر مومنان علی (ع) مراسم احیای شب قدر را در فضایی معنوی برگزار کردند. شب زنده داران با قرائت دعای جوشن کبیر، قرآن به سر گرفتند تا از فیض شب قدر بهره مند شوند.

عزاداری شیعیان و اهل تسنن هند در سوگ شهادت امیر المومنین علی (ع)

شیعیان و جمعی از اهل تسنن هند در شب شهادت حضرت علی (ع) با به راه انداختن دسته های سینه زنی عشق و ارادت علوی خود را به جهانیان نشان دادند.
در این آیین که با حضور بیش از 15 هزار نفر از عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در مسجد جامع شیعیان "کشمیر گیت" دهلی نو برگزار شد شرکت کنندگان پس از انجام مراسم احیا در غم مولی الموحدین اشک ماتم ریخته و برسر وسینه زدند.

پس از روضه و مرثیه خوانی مداحان در مسجد، دسته های عزاداری در خیابان های دهلی نو به عزاداری پرداختند. در این مراسم، تابوت نمادین حضرت علی (ع) که با انبوه شاخه های گل تزئین شده بود در جلوی جمعیت به حرکت درآمد و سیل خروشان به نوحه سرایی و سینه زنی پرداختند.
نظیر چنین مراسمی در بسیاری از شهرهای دیگر هند از جمله کشمیر، بمبئی، لکنهو ، علیگر، امروهه، مظفرنگر و میروت نیز برگزار شد. امشب در شبه قاره هند دسته های سینه زنی بسیاری تا پاسی از شب به سوگواری و نوحه سرایی در مساجد، تکایا و خیابان ها پرداختند.
همچنین آیین دومین شب قدر با حضور نماینده ولی فقیه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند و ایرانیان مقیم این کشور در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو برگزار شد. از جمعیت یک میلیارد و 340 میلیون نفری هند، بیش از 200 میلیون نفر مسلمان و 40 میلیون نفر شیعه هستند. هند سومین کشور پرجمیت مسلمان جهان است.

مراسم احیا شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در پایتخت روسیه

همزمان با شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان و سالروز شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع) ، مراسم احیا شب قدر در مساجد و حسینیه های شهر مسکو برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما از مسکو؛ طنین ندای بندگی در شبهای قدر و عرض ارادت به پیشگاه سرور خداترسان عالم ، حضرت علی ابن ابی طالب علی (ع) با حضور صدها تن از مسلمانان روزه دار افغانی ، آذری ، تاجیکی ، روسی و ایرانی در مرکز اسلامی مسکو، مسجد خاتم الانبیا (س) ، مسجد شیعیان و هشت حسینیه پایتخت روسیه برگزار شد.

اقامه نماز جماعت مغرب و عشا ، قرائت دعای جوشن کبیر ، مراسم عزاداری شب شهادت حضرت امیرالمومنین (ع) و برگزاری تعزیه به زبان روسی از جمله برنامه های شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در مسکو بود.

عزاداری در حرم امیر المؤمنین در شب شهادت مولا علی (ع) در نجف

مراسم شب قدر و عزاداری شهادت امیر المومنین (ع) در جمهوری آذربایجان

مراسم عزاداری شب شهادت حضرت علی (ع) در آلمان

مراسم عزاداری شب شهادت حضرت علی (ع) در مالزی

مراسم احیا شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در آمریکا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !