باغ‌کـُشی به نفع برج‌سازی در تهران


باغ ها در تهران رو به نابودی می‌روند، دلیل آن هم بسیار ساده است: ارزش زمین در تهران، نجومی شده‌است و هر صاحب باغی را ترغیب می‌کند به جای نگهداری از درختان، در زمین خود، برج بسازد و با قیمت‌هایی که سر به فلک می‌کشد، به مردم بفروشد. از یک باغ چند تومان عاید صاحب آن می‌شود وقتی برج ساخته شده در زمین باغ، متری تا 50 میلیون تومان ارزش دارد؟

آفتاب‌‌نیوز :
بلای نابودی باغات تهران، تنها در دوره ۱۲ ساله حضور محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران، بر سر پایتخت نازل نشد، نمونه نابودی باغات را حتی هم اکنون هم می توان در تهران دوره پساقالیباف هم جستجو کرد. رسانه ها هفته گذشته اعلام کردند مجوز ساخت در یک باغ ۵ هزار متری متعلق به اسرافیل روحی که گفته می‌شود از نزدیکان یکی از اعضای سابق شورای شهر تهران واقع در منطقه ۵، بلوار عدل، خیابان بهار، ۲۱آبان ماه ۱۳۹۷ از سوی شهرداری منطقه ۵صادر شده است.

آنطور که اسناد منتشر شده نشان می دهد شهرداری منطقه ۵ واقع در غرب تهران، هیچ گونه استعلام و اخذ مجوزی از کمیسیون ماده ۷ باغات، بابت جابجایی و قطع درختان نکرده و استعلام فضای سبز به زمان قبل از پایان کار موکول شده است. آنطور که گزارش ها نشان می دهد در این باغ بیش از ۱۰۰ اصله درخت با محیط بن بیشتر از ۱۰۰ سانتی متر قطع و چند نهال جایگزین آن‌ها شده است. خبرها می گوید از معاون شهرسازی منطقه ۵ که این مجوز را صادر کرده، ماه‌ها است که خبری نیست.

* تغییر کاربری سیستماتیک باغات در تهران

واقعیت این است که جز عملکرد موردی شهرداری در اعطای مجوز ساخت و ساز در باغات تهران، بسیاری از تغییر کاربری ها به صورت سیستماتیک و بر اساس طرح تفصیلی بوده است. اطلاعات موجود طرح تفصیلی نشان می دهد طرح تفصیلی مربوط به باغات منطقه ازگل، طرشت و کن که اکثرا در پهنه، R۱۲۱ (مسکونی) واقع شده اند و با این مجوز اکثر باغات این مناطق تغییر کاربری پیدا کرد و به منطقه مسکونی تبدیل شد.

در دوره قالیباف، نابودی باغات به اندازه ای شتاب گرفته بود که حتی مجلس هم خود را مجبور به ورود به موضوع دانست. در ۹ مهرماه ۹۳، کمال الدین پیرموذن عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست در مجلس با یادآوری تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به حفظ باغات در کشور، گفت: بر اساس خبرهای موثقی که به دست رسیده در برخی باغات تهران درختان تنومند برای احداث هتل قطع شده که بر این اساس قرار است از شهردار تهران دعوت کرده تا توضیحاتی را ارایه کنند.

* تداوم نابودی باغات در دوران پساقالیباف

پس از نابودی گسترده و نظام مند باغات تهران و تبدیل آنها به خانه و برج و پاساژ، در دوره شورای شهر پنجم، روند دست درازی به طبیعت سبز تهران همچنان ادامه داشت. آنطور که در ۲۰ شهریور ۹۷، علی اعطا عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر گفته است: در دهه اخیر ۴۳۰ قطعه زمین که باغ بوده‌اند پروانه ساخت گرفته‌اند. به ازای صدور پروانه در این تعداد باغ تعداد ۱۳۰ هکتار از باغات تهران به زیر ساخت رفته‌اند.

سخنگوی شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه ما به ازای ۱۳۰ هکتار باغ که به زیر ساخت فرستادیم، صرفا یک درصد درآمد ناشی از صدور پروانه را کسب کردیم، اظهار کرد: در این شرایط نابسامان که شهرداری در حوزه مالی با آن مواجه است، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که راهکار اصلی تملک باغات باشد.

* پروانه نابودی ۶۲ باغ در روز درخت‌کاری

در روز ۱۵ اسفند ۹۷، همزمان با روز درخت‌کاری، شورای شهر تهران مجوز نابودی ۶۲ باغ بزرگ مقیاس را صادر کرد. افشین حبیب زاده، معاون نظارت شورای شهر تهران در توجیه این مصوبه شورای شهر گفت: اعضای شورای شهر مجبور بودند بین بد و بدتر، بد را انتخاب کنند، از زمان لغو مصوبه برج باغ و متوقف شدن ارائه‌ پروانه تا امروز، ۵۷۰ باغ درخواست صدور پروانه دادند که تنها استفساریه در مورد تعیین تکلیف ۶۲ پرونده‌ای بود که قبل از اسفندماه تشکیل شده و عوارض خود را به صورت کامل و سیستمی پرداخت کرده بودند که تنها پرینت پروانه ساخت مانده بود و لذا حقوق مکتسبه برایشان ایجاد شده بود اما از آن زمان تاکنون کارشان خوابیده بود.

منبع: خبرآنلاین

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج