قرص سیپروترون استات (Cyproterone Acetate) عوارض و نحوه مصرف این دارو


قرص سیپروترون استات (Cyproterone Acetate) دارویی هورمونی است و برای درمان پرمویی خانمها تجویز می شود. از عوارض قرص سیپروترون استات می توان به استفراغ، تهوع، سردرد و درد سینه اشاره کرد. یکی از مشکلات خانم ها که بر زیبایی آنها اثر می گذارد پرموی است و به دلیل عدم تعادل هورمونی خانم ها ایجاد … نوشته قرص سیپروترون استات (Cyproterone Acetate) عوارض و...

قرص سیپروترون استات (Cyproterone Acetate) عوارض و نحوه مصرف این دارو

قرص سیپروترون استات (Cyproterone Acetate) دارویی هورمونی است و برای درمان پرمویی خانمها تجویز می شود. از عوارض قرص سیپروترون استات می توان به استفراغ، تهوع، سردرد و درد سینه اشاره کرد.

یکی از مشکلات خانم ها که بر زیبایی آنها اثر می گذارد پرموی است و به دلیل عدم تعادل هورمونی خانم ها ایجاد می شود. این عارضه باعث ایجاد موهای تیره در نواح صورتف سینه و کمر می شود. در واقع پرمویی هنگام روی می دهد که هورمون جنسی مردانه یا آندروژن بیش از حد تولید شود. از دلایل بروز پرمویی می توان به عوامل ارثی، مصرفی داروهای خاص، سندرم تخمدان پلی کیستیک، چاقی و … اشاره کرد. روش های درمانی مختلفی برای درمان کردن پرمویی زنان وجود دارد. با مصرف بعضی از داروها می توان این عارضه را تا حدی درمان کرد ولی درمان قطعی برای این عارضه انجام روش هایی مانند لیزر موهای زائد می باشد. در این مطلب اطلاعات دارویی قرص سیپروترون استات را می خوانید.

قرص سیپروترون استات

قرص سیپروترون استات (Cyproterone Acetate) یکی از داروهای هورمونی است که به عنوان هورمون جنسی ساختگی از تاثیر هورمون های جنسی مردانه جلوگیری می کند. به همین دلیل برای درمان آکنه حاد مقاوم به درمان و همچنین درمان رشد موهای زائد هیرسوتیسم در خانم ها، مورد استفاده قرار می گیرد. در مواردی از این دارو برای درمان سرطان پروستات در مردان استفاده می شود. از قرص سیپروترون استات به همراه قرص استروژن می توان برای پیشگیری از بارداری هم استفاده کرد.

بعضی از پزشکان سیپروترون استات را برای کنترل تمایلات جنسی بیش از حد مردان هم تجویز می کنند. داروی سیپروترون استات خیلی آهسته از طریق مدفوع و ادرار دفع می شود.

نام های تجاری، عوارض و نداخل دارویی و موارد مصرف این دارو

نام های تجاری دارو : Androcur, Androcur

موارد مصرف دارو : رفع آکنه و موهای زائد، پیشگیری از بارداری و درمان سرطان پروستات

عوارض قرص : تهوع، استفراغ، سردرد، درد و سفتی پستان‌ها، خستگی، اشکال در تنفس، تغییراتی در وزن‌بدن، تغییراتی در میل جنسی، افسردگی، زیادی فشار خون، تحریک‌ لنزهای تماسی، اختلال عملکرد کبد، تومورهای کبدی، کاهش حجم خون‌ قاعدگی و لکه‌ بینی در اوایل سیکل قاعدگی

تداخل دارو : با الکل

مقدار و نحوه مصرف قرص سیپروترون استات

میزان مصرف دقیق این دارو توسط پزشک تعیین می شود. به طور معمول افراد بزرگسال 50 میلی گرم از دارو را 2 بار در روز مصرف کنند. طول دوره درمان بر حسب نوع بیماری متفاوت است و معمولا 10 روز می باشد. چنانچه این دارو به منظور درمان آکنه و پرمویی استفاده شود؛ درمان را باید از روز 5 قاعدگی آغاز کرد.

برای درمان سرطان پروستات در آقایات در ابتدای درمان روزانه 300 میلیگرم در 2 تا 3 دوز تقسیم شده بعد از غذا و سپس روزانه 200 تا 300 میلیگرم در 2 تا 3 دوز تقسیم شده به عنوان درمان نگهدارنده توصیه می شود. از این دارو هنگامی در درمان سرطان پروستات استفاده می شود که دیگر داروها بی تاثیر باشند.

نکاتی در مورد مصرف قرصسیپروترون

مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی، توصیه نمی‌شود. چنانچه مبتلا به بیماری‌هایی مثل نارسایی یا سرطان کبد، افسردگی شدید و بیماری دیابت قندی و سابقه ترومبو آمبولی هستید، نباید از این دارو استفاده کنید. دارو را دقیقا طبق دستورالعملی که پزشک داده است، استفاده کنید. در صورت فراموش کردن مصرف یک نوبت از دارو، به محض به خاطر آوردن دوز فراموش شده آن را میل کنید. اما اگر تقریبا زمان نوبت بعدی رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کرده طبق برنامه منظم خود عمل کنید و مقدار دارو را دو برابر نکنید. فهرست تمامی داروهایی را که در حال استفاده از آن هستید (چه گیاهی و چه پزشکی)، در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها میزان اثربخشی داروهای دیگر را تحت تاثیر قرار دهند. چنانچه با مصرف این دارو دچار علائم حساسیت مثل تنفس سخت، تورم چهره، لب‌ها، زبان یا گلو شدید، مصرف را ادامه نداده و به اورژانس رجوع کنید. قبل از مصرف، هر گونه حساسیت دارویی یا غذایی که داشته‌اید، به پزشک اطلاع دهید. توصیه می‌شود افراد با سنین کمتر از ۱۸ سال، از این دارو استفاده نکنند. این دارو میزان تولید اسپرم را در مردان کاهش می‌دهد که بعد از ترک دارو معمولاً به خودی خود برطرف می‌شود. در صورت استفاده از این دارو باید طی درمان کار کبد و کلیه بررسی شود. شمارش سلول‌های خون در ابتدا و ادامه درمان نیز ضروری است. مصرف طولانی مدت این دارو، توصیه نمی‌شود. در صورت بروز سمیت کبدی مصرف دارو باید قطع گردد. طی درمان با این دارو از انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری دارند (مانند رانندگی)، خودداری نمایید. طی درمان با این دارو معاینات و آزمایشات دوره‌ای، لازم و ضروری است.

در این مطلب اطلاعات دارویی قرص سیپروترون به همراه دوز مصرف و عوارض آن را خواندید/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در